PEDAGOGIA

Sabies que a l’antiga Roma el “pedagog “era un esclau?

El “paedagogus” (paraula grega de la qual deriva l’actual “pedagog”) era un esclau d’origen grec que a les famílies benestants romanes , conduïa el nen cap a la “schola” (escola). L’acompanyava , li portava els estris i era el seu preceptor fins els 12 anys.

La paraula pedagogia (παιδαγωγία ) és un mot grec compost de  παῖς (gen. παιδός)  i el verb αγω ( “conduir”). La pedagogia existeix des de que l’educació va passar a ser considerada un assumpte social i no solament familiar. Per això els primers escrits teòrics apareixen a Grècia, a les polis democràtiques on l’ensenyament facilitava l’accés a la política.

Actualment, la pedagogia és el conjunt dels sabers que estan orientats cap a l’educació. És una disciplina acadèmica alhora que una activitat social i/o professional que té tasques relacionades amb l’acte d’educar, des de l’ensenyament formal a l’orientació laboral, la formació a l’empresa…

Ariadna Cruset , alumna de primer de batxillerat d’humanitats.