El Vi fa Sang premia sis alumnes de l’Institut Martí l’Humà

Sis alumnes de l’Institut Martí l’Humà han resultat guanyadores en el II Concurs Juvenil de Relats organitzat en el marc del 4t Festival Internacional de novel·la criminal en català que ha tingut lloc els dies 6, 7 i 8 d’abril a l’Espluga de Francolí.

Les autores guardonades són la Laia Remolà Vernet (1r d’ESO), l’Aida Hernández Palau (2n d’ESO), la Rut Cervelló Solé (3r d’ESO), l’Ana Navarro Bulló (4t d’ESO), la Yanira Merino Abad (1r de batxillerat) i la Clara Sans Torres (2n de batxillerat).

Un bon nombre d’alumnes va escriure el seu relat inspirat en la novel·la criminal a partir de la xerrada a l’institut dels escriptors i mossos d’esquadra Ivan Llambí i Rafa Melero el mes de gener. En total, es van escriure 75 narracions criminals, que es van presentar a concurs.

El relat de la Laia Remolà es titula “Un amor tacat de sang”. Hi trobem elements molt propis d’un assassinat a la Conca de Barberà, el celler, les tines, el vi fermentant, un enòleg… i una relació amorosa mantinguda en secret.

El relat de l’Aida Hernández pren com a motiu del crim les emocions malaltisses  d’una noia que acaba assassinant la parella de la seva amiga per un sentiment de gelosia incontrolable. L’acció ocorre als voltants del Monestir de Poblet i la narració es titula “Obsessió malaltissa”. El jurat va fer una menció especial de l’Aida pel fet que és el segon any que ha estat premiada en aquest certamen literari.

La Rut Cervelló ens convida a entrar en una història trepidant en què una adolescent és perseguida per un home desconegut que entra a casa seva quan ella és sola i es disposa a fer els deures. Entendreu el títol de la narració, “L’esperança perduda”, quan vegeu que la protagonista no té cobertura al mòbil en el moment que més necessita fer una trucada.

Llegir el relat de l’Ana Navarro és deixar-se endur per un cúmul de sensacions arrabassadores que porten la protagonista a matar la seva parella després d’haver experimentat la humiliació, la dolorosa rutina, el desconsol d’una veu femenina silenciada per l’aclaparadora força d’un home. El títol, “Sentir-me i tornar a viure”.

La Yanira Merino també va rebre de part del jurat unes paraules d’encoratjament en la que podria ser una incipient carrera d’escriptora, perquè aquest és el seu segon premi en el certamen d’El Vi fa Sang. La seva narració porta per títol “Relat d’una ànima perduda” i és la veu d’una dona que roman en captivitat i que és víctima d’assetjament sexual. L’estil de la Yanira us permetrà posar-vos a la pell de la protagonista i percebre el dolor, el fàstic i l’angoixa com ella els està vivint.

L’assassinat que ha recreat la Clara Sans ha pres com a escenari la representació al Foradot de la llegenda de Sant Jordi. Cada 23 d’abril la princesa és salvada per Sant Jordi; tanmateix, la llegenda podria tenir diversos finals. El títol, “Essències que maten”; el ritme, àgil, i el llenguatge, ple de matisos.

Felicitats a totes elles i a tots els participants en aquest concurs!!