Alumnes del cicle 2n ISO del Maremar d’Erasmus a Lisboa

Per començar, el cicle d’Integració Social presenta l’oportunitat de marxar d’Erasmus a diferents països. Nosaltres, estudiants de 2n d’ISO, vam decidir escollir Lisboa com a país de destinació on poder realitzar les pràctiques. Les pràctiques que vam realitzar eren en el Shelter for Refugee Children de Lisboa, una entitat que es centra en acollir, proporcionar eines i recursos i facilitar la integració social al joves immigrants que arriben a la ciutat de Lisboa. La integració social d’aquests joves, està determinada per una sèrie de processos que s’han de seguir.
Un cop arriben a Portugal, han d’anar al SEF (Servei d’Estrangeria i Fronteres) per tal d’aconseguir un permís de residència temporal i més tard han d’anar al Tribunal de Justícia on els hi fan una sèrie de preguntes per determinar l’edat de cada persona. Seguidament, un dels factor més importants és la comprensió i expressió de l’idioma, en aquest cas, del portuguès ja que sense conèixer l’idioma no poden seguir els seus estudis i treballar.
En la nostra opinió, considerem que aquesta entitat és essencial ja que té com a objectiu principal cobrir les necessitats dels joves. Molts dels joves, arriben sols, sense diners, sense saber l’idioma i amb molta ansietat i estrès. En el centre es realitzen durant els matins classes de portuguès per garantir l’oportunitat a tots aquells que estiguin interessats. També es treballen les habilitats socials i sociolaborals on es realitzen sortides per tal de tenir un primer contacte amb diferents empreses. Els joves, han de ser capaços de superar els possibles obstacles i realitzar les tasques amb la major autonomia possible. Les nostres tasques al centre era acompanyar als usuaris en les seves activitats diàries, des d’entrenar futbol, fer-se el carnet del metro, acompanyar-los a l’escola i ajudar-los amb els deures… També, facilitàvem una integració dels usuaris cap a la cultura europea, a través de festes com carnaval o el dia de la dona.
Com a conclusió, considerem que l’Erasmus és una experiència única i inoblidable ja que és una oportunitat per visitar un altre país, conèixer i entendre les diferents cultures, adquirir uns nous coneixements i aprenentatges i relacionar-se amb persones que provenen de països molt llunyans i diferents.