Sessió 3. La placa makey-makey. Fem els nostres instruments musicals i la nostra orquestra.

Pla de treball

  • Presentació i explicació del funcionament de les plaques makey-makey
  • Els instruments musicals.

 Coneixem la placa makey-makey

Primer de tot veurem com és la placa, els seus components i el seu funcionament. Us deixem un primer vídeo per a què veieu alguns de la infinitat de reptes que podeu proposar-vos fer amb ella.

Les plaques makey-makey són petits circuits que poden programar-se per tal de què actuïn com un teclat i un ratolí a la vegada. D’aquesta forma, podem connectar objectes que siguin conductors a la placa i quan els toquem actuaran com si estiguéssim tocant una tecla o el ratolí, ja que en realitat el que estem fent és tancar el circuit elèctric. És a dir, connectarem Scratch amb el món real !

Els seus components:

A la dreta  les dues rodones representen la tecla espai i el ratolí (space i click)

Les fletxes estan representades a la placa amb el dibuix de la creu (amunt, dreta, esquerra, avall).

Les connexions de la part inferior serveixen per connectar el cable de terra.

 

Amb el cable USB connectarem la placa amb l’ordinador.

Amb el cable cocodril connectareu les tecles representades a la placa i a l’altre extrem el material conductor, per exemple, els plàtans per fer el piano.

Amb els cables jumpers podem incrementar el nombre de connexions i d’aquesta manera podem afegir diferents elements a una única placa. A la part posterior de la placa hi ha 4 punts de connexió, cadascun dels quals amb 7 possibles posicions.

Cadascun dels punts de connexió es correspon amb una part del teclat:

1. Punt de connexió de l’esquerra: tecles de lletres

2. Punt de connexió inferior: entrades de terra.

3. Punt de connexió de la dreta: assignen posicions amb diferents moviments del ratolí.

4. Punt de connexió superior: aquestes entrades de moment no les farem servir en aquest mòdul, ja que serveixen per connectar amb plaques Arduino.

Els jumpers es connecten per un extrem a les entrades de connexió posteriors de la placa, i per l’altre extrem al material conductor en aquest cas per a què veieu un exemple, una pera.

Icona tasquesFem-ho pas a pas

Ens hi posem, crearem un piano on les tecles seran els plàtans. Anem a fer les connexions una a una:

  • Connectem els cables a la placa, a la part de les fletxes, que representen les fletxes del teclat del vostre ordinador, tal i com s’indica a la fotografia.
  • L’altra banda del cable s’ha de connectar directament a cadascun dels plàtans (que actuen com a material conductor). D’aquesta forma aconseguim que cada plàtan es correspongui amb una de les fletxes del teclat i això ens permet escriure el programa que associarà les fletxes del teclat amb el so d’una nota.
  • Afegirem un cable connectat a la part inferior que actuarà com el cable de terra per tancar el circuit i l’agafarem amb la mà per a què sigui efectiu.

  • Finalment connectarem la placa a l’ordinador mitjançant el cable USB.
  • Ara que hem fet el muntatge, hem de desenvolupar la programació de les tecles amb els codis de so corresponents. Recordeu que heu d’anar a les categories d’esdeveniments i de so per fer el bucle que necessiteu. Si teniu dubtes sobre aquestes categories aneu a so i música

                                                           

  • Anem primer a la tria de l’instrument per després triar quines notes volem que sonin. A fixa l’instrument pots triar quin instrument vols tocar i a toca la nota quines tries.
  • Ara ja podeu fer la programació del vostre instrument amb les tecles que voleu associar per la connexió a la placa: fletxa amunt, fletxa avall, fletxa dreta i fletxa esquerra
  • Una vegada tanquem el circuit l’ordinador rebrà el senyal gràcies a la connexió USB. Al tocar un dels plàtans, sonarà la nota que correspon a la fletxa a la qual està connectat.

Icona repteRepte 1

Obriu un nou repte amb el nom m5repte31. Us demanem ara que li afegiu tres noves tecles al vostre piano i li programeu tres notes més.

Icona pista Pista: Si teniu algun dubte aneu a efectes de so i música del mòdul1. Toca fer ús dels jumpers i de les seves connexions.


 Fem música amb plaques


Ara que sabem com fer música relacionant un programa fet a l’ordinador amb objectes reals com a tecles, us proposem construir els vostres instruments, programar-los amb Scratch i formar la vostra pròpia orquestra.

Aquesta proposta la podeu incorporar a l’espai musical de la vostra escola, triant i assajant una peça musical o fer un petit concert a les famílies.

Recuperem i repassem les possibilitats de so que en ofereix Scratch:

És el valor que recull el tempo.

És el valor que recull el volum.

El bloc toca el so ens permet triar quin so farem servir i quan l’aturarem.

El bloc fixa l’instrument ens permet triar quin instrument fem sonar i durant quantes pulsacions.

El bloc fixa el tempo ens permet marcar el tempo i fixar el temps d’execució. .

El bloc ens permet triar quina nota volem tocar i quan volem fer silenci.

El bloc fixa el volum.

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Els materials

  • La construcció de l’instrument i les seves connexions: Una trompeta.
    • Podeu fer amb cartró la silueta de l’instrument que voleu construir. A les fotografies veureu els materials que hem fet servir: la cinta de coure adhesiva per fer el circuit, la cinta aïllant el fastener per tal de millorar la conducció dels punts que caldrà tocar i que actuaran com si fossin els polsadors dels pistons de la trompeta, els cables cocodril i la placa per fer la connexió amb el vostre ordinador.

  • La programació de l’instrument que hem triat:

    • Programareu tantes tecles amb tants sons com vulgueu que el vostre instrument tingui.
    • Podeu programar en una mateixa placa diferents instruments. Així amb una única placa podreu tocar els instruments de la vostra orquestra .

  • Per a la nostra orquestra: 
    • Connectarem a la mateixa placa els diferents instruments.
    • Els membres del grup podreu tocar cadascun un instrument diferent.
    • Per fixar diferents paràmetres de so aneu a so i trieu fixar l’instrument.
    • Podem fixar tants instruments com vulguem que sigui de gran l’orquestra.


Icona repte Repte 2

Obriu un nou projecte i l’anomeneu m5repte32 .Construiu i programeu amb una mateixa placa makey-makey tres instruments.

Icona pista Pista: Si teniu algun dubte efectes de so i música.


Fem la carta

Les cartes són una eina per recollir el desenvolupament dels vostres reptes.

L’objectiu fonamental de les cartes és recollir els processos i compartir les experiències i els aprenentatges.

Ompliu la carta amb les dades del projecte que heu creat. Anomeneu-la m5carta31. Les cartes poden ser de contingut general de tot el projecte que heu desenvolupat o bé recollir una part que considereu destacable. Així, poden referir-se a: personatges, categories emprades …

Una carta és un canvas dividit en diferents apartats:

  • La capçalera de la carta ens informa del títol i el nivell a qui l’adreceu.
  • El cos de la carta es divideix en les següents parts:
    1. El què: espai que, mitjançant una breu explicació, recull el resum del vostre projecte.
    2. La programació: espai que reculls els blocs i les categories treballades.
    3. La imatge: espai per posar una foto del projecte.
    4. La URL: espai per deixar la referència del vostre projecte.
    5. Els punts febles i forts: espai per recollir les millores què o, bé proposeu des del grup, o fan els companys/es.
    6. L’autoria: espai que recull qui l’ha fet.

Podeu modificar l’esquelet de la carta segons les necessitats del vostre nou projecte.


Icona projecte El nostre projecte creix…

El vostre joc GameOver funcionarà amb plaques makey-makey.

A la sessió anterior ja heu començat a pensar quin circuit voleu muntar tot i que possiblement li anireu fent petites modificacions per adaptar-lo a la vostra proposta final. .

És moment de continuar construint el document de text que defineix i serveix per replantejar-vos el vostre joc i començar a pensar en com connectar els objectes amb la placa makey-makey.


Icona glosari Com que som programadors i programadores parlem de…

  • Projecte: és cada nou treball que realitzem a l’espai de l’Scratch el qual té un nom assignat. Aquest projecte pot ser modificat sempre que es vulgui i es pot compartir amb d’altres persones.
  • Blocs de l’Scratch: és cadascuna de les peces que s’encarrega de provocar una acció concreta, també es poden dir instruccions. Aquests blocs tenen diferents formes i colors segons com es puguin encaixar amb les altres i el tipus d’acció que facin.
  • Makey-makey: placa amb circuits elèctrics que permet connectar l’ordinador amb objectes externs que actuaran com una extensió del teclat i el ratolí de l’ordinador.
  • Cables jumper: cables que permeten connectar la placa makey-makey amb els objectes conductors.