Resum de les activitats més recents al MUME

El Museu Memorial de l’Exili (MUME) està situat a uns dos-cents metres de l’institut. Per aquesta proximitat i perquè no podem obviar que l’institut és a la frontera i que aquesta va ser testimoni del camí cap a l’exili d’aproximadament mig milió de persones, des del centre s’està articulant un projecte de caràcter transversal que s’iniciarà el curs vinent amb l’objectiu de donar a conéixer la Guerra Civil i l’exili als alumnes.

Amb aquest mateix objectiu, els alumnes de tots els cursos de l’ESO han participat en alguna de les activitats que proposa el MUME:

Els alumnes de 1r d’ESO, abans de les vacances de Nadal, van fer una visita guiada a l’exposició permanent.

Recentment, els alumnes de 2n d’ESO han fet el taller “Notícies de l’exili”, que consta d’una visita al MUME i d’un taller a l’aula pedagògica del mateix museu, a més d’unes propostes de treball previ i posterior a l’institut. L’objectiu és que els estudiants treballin al llarg d’un matí, de manera participativa i lúdica, com a reporters i experts en periodisme d’investigació, tot endinsant-se en el món de la memòria col·lectiva i individual – mitjançant les tècniques pròpies de la història oral -, en la recollida d’informació d’altres fonts documentals i en el tractament i comunicació d’acord amb els mitjans televisius.

Finalment, els alumnes de 3r i 4t d’ESO han participat en el projecte participatiu “Homenatges”, de Petra Vlasman, basat en la memòria familiar de fets passats a través dels objectes. Segons l’artista: “Els objectes que ens envolten són una part intrínseca de les nostres vides. Conviuen amb nosaltres, són socis silenciosos i mantenen les memòries i les interpretacions de les experiències que vivim. Aquests objectes poden esdevenir quelcom a què aferrar-nos, ens poden proporcionar comoditat, esperança, resiliència, ànim, un propòsit o una sensació de connexió quan van associats a una experiència que té un impacte important en la nostra vida.”