Participació dels alumnes de 3r d’ESO al Projecte Rius

Els alumnes de 3r d’ESO de les matèries optatives de Biologia i Física i Química participen al Projecte Rius amb l’anàlisi de la qualitat fisicoquímica i biològica de l’aigua del riu Llobregat al seu pas per la Jonquera.

Aquestes són algunes de les fotos de la primera activitat vinculada amb el projecte.

El Projecte Rius es fonamenta en el treball que realitzen diferents grups de voluntaris i voluntàries a tota Catalunya. Els grups de voluntaris es compromet a realitzar dues inspeccions anuals a un tram de riu de 500 metres que ells mateixos han escollit i que, normalment, és proper al seu domicili habitual o segona residència.

Les inspeccions de riu s’emmarquen dins dues campanyes d’inspecció: la campanya de primavera (del 15 d’abril al 30 de maig)i la de la tardor (del 15 de setembre al 30 d’octubre). Un cop el grup de voluntaris ha realitzat la seva inspecció ha d’enviar les dades al Projecte Rius, mitjançant l’espai web de l’Entitat. Gràcies a totes aquestes dades s’elabora l’Informe RiusCat.

Associació Hàbitats proporciona als grups la metodologia d’inspecció, el materials necessaris i una formació inicial. A més els grups disposen del Manual d’inspecció de riu. Cada grup utilitza una carpeta d’inspecció que conté tot el material necessari per a prendre mesures al riu (làmines identificatives de flora i fauna, termòmetre, lupa, reactius químics…). Durant la inspecció es prenen mesures de factors hidromorfològics, fisicoquímics i biològics:

• A partir de l’anàlisi de l’hàbitat, del bosc de ribera, del cabal i de las alteracions presents al medi es determina la qualitat hidromorfològica del riu o riera.
  • A partir de la mesura de diferents paràmetres fisicoquímics, com al temperatura, el pH, la concentració de nitrats o l’oxigen dissolt en l’aigua es determina la qualitat fisicoquímica de l’aigua.
  • A partir de la presència de certes famílies de macroinvertebrats aquàtics es determina la qualitat biològica del riu o riera.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *