Codonyat i all i oli de codony de l’Aula Oberta

Avui, l’alumnat de l’Aula Oberta ha fet codonyat i all i oli de codony.

S’acosta el dia mundial de l’alimentació i se’ns ha acudit de fer quelcom per menjar amb un producte de proximitat i de temporada.

El procés ha estat llarg fins a arribar poder presentar el codonyat en una plata.

El resultat de les delicades i vistoses flors que van sortir a la primavera al codonyer que tenim a l’hort de l’Institut ha estat unes fruites de tardor aspres i amargants. Però avui, han afegit una mica de sucre a l’olla on bullien els codonys i els han transformat en uns dolços que quasi les podríem etiquetar de « llaminadures saludables«.

Els seus orígens: El codony és de l’antiga Pèrsia. Ja es recol·lectava en el període mesopotàmic i sembla ser que el seu cultiu en aquelles terres és anterior, fins i tot, al de la poma. De les guerres amb els perses, a més de moltes altres coses, els grecs es van endur de tornada cap a les seves ciutats els codonys. Allà van començar a conrear-los i van aconseguir gran popularitat, tanta que el codonyer estava consagrat a Afrodita, deessa de l’amor i la fecunditat.

Els codonys conreats a Creta van aconseguir gran fama, especialment els produïts a la ciutat de Cydon. Per aquest motiu el nom científic del codony és Cydonia oblonga.

Les transaccions comercials entre grecs i romans van portar el codony fins a Roma. I com els romans no podien ser menys que els grecs en temes de divinitats, la deessa Venus apareix freqüentment representada amb un codony a la seva mà dreta.

Durant l’Edat Mitjana els dolços a base de codony ocupaven un lloc destacat en els banquets de la noblesa.

Qualitats: El codony aporta vitamines A (que manté en bon estat la retina, la pell, cabells ..), B1, B2, B3 i C, a més de minerals com el sodi, potassi (generador de l’impuls nerviós i muscular) magnesi (bon funcionament de l’intestí), fòsfor, calci (mantenir ossos i dents) i ferro. El seu consum ajuda a mantenir bona salut cardiovascular i té propietats astringents, antisèptiques i cicatritzants.

Contribueix a reduir el nivell de colesterol (per l’abundància de fibra del tipus soluble)

Si voleu que us surti el codonyat tant bo com a els ha sortit l’alumnat de l’Aula Oberta seguiu la seva recepta:

Ingredients:

• 1kg. Codony

• ½ kg Sucre negre

Elaboració:

1- Rentar el codonys i pelar-los.

2- Tallar-los a trossos petits i posar-los en una olla gran.

3- Barrejar-los amb el sucre.

4- Coure a foc lent 2-3 hores sense parar de remenar.

5- Quan ja té una textura adequada (ni molt líquida ni molt espessa) posar-ho en un motlle.

6- Refredar, treure-ho del motlle i….BON PROFIT!

Per les seves qualitats energètiques és ideal per a esportistes, estudiants, i persones amb un alt desgast físic.