Aprenentatge Basat en Projectes, metodologia per a l’escolarització inclusiva

En el tercer any d’implantació del SIEI (Suport Intensiu per a l’Escolarització Inclusiva), al centre s’ha treballat amb ABP. Aquesta metodologia activa vol millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge dels alumnes, en aquest cas, amb necessitats educatives especials.

Els estudiants són protagonistes del seu aprenentatge i s’aconsegueix aprendre a través del fer. La clau de l’èxit és definir molt bé els objectius que es persegueixen i assegurar la transversalitat dels continguts. La temàtica ha de ser propera per afavorir la motivació i assolir aprenentatges significatius.

Durant tot els curs, tres dies per setmana, s’han dedicat hores lectives a projectes de diversa envergadura. Una de les característiques d’aquesta manera de treballar és la flexibilitat i la capacitat de donar resposta a les necessitats que van sorgint.

Els dilluns s’han dedicat a l’equinoteràpia i a la descoberta de l’entorn natural. Els dimecres i els divendres s’han buscat propostes amb la participació del mateixos d’estudiants, dels professionals implicats o del mateix claustre. 

Així, en el primer trimestre, es va apostar per un projecte de desenvolupament personal i fet cultural com és la cuina i, per altra banda, un de relacionat amb el medi natural que va permetre acabar construint un “hotel d’insectes” per l’hort de l’institut.

 

Els temes entorn de la sostenibilitat i el medi ambient són un dels eixos a treballar durant l’etapa de secundària obligatòria. 

El segon trimestre, l’alumnat SIEI va voler col·laborar amb el refugi d’animals després de fer-hi una visita. El seu desig era construir cases als hostes que poden tenir. El resultat va ser una casa per a un gos i una altra per a un cérvol. Per altra banda, durant aquest període, va aparèixer una necessitat de la comissió d’Escola Verda del centre. Es necessitava una maqueta de l’hort de l’institut per exposar el projecte de l’hotel d’insectes i de les cases d’animals. Van fer arbres, carbasses, enciams, l’hotel d’insectes i la casa d’animals, en miniatura.

     

Per acabar el curs, han donat resposta a una necessitat expressada pel claustre. Els projectes poden contribuir socialment a l’entorn més pròxim, així que van oferir una solució per facilitar el control de l’ús dels telèfons mòbils a les aules, han dedicat el temps a construir una caixa per cada aula de 1r a 4t d’ESO on es guardaran els dispositius electrònics quan no  els hagin de fer servir.

 

Aquests projectes han estat molt enriquidors per a l’alumnat i per al professorat en tots els aspectes. Continuarem apostant per aquesta metodologia, per treure’n el màxim profit.