2n premi al concurs Mirada Jove 2023

Els alumnes de l’optativa de Visual i Plàstica de 4t d’ESO de l’Institut Guillem de Berguedà han culminat avui el seu projecte artístic amb la visita a l’exposició del concurs Mirada Jove, que s’ha celebrat al Convent de Sant Francesc de Berga. Aquesta sortida posa punt i final al projecte que han estat desenvolupant durant els últims mesos, que els ha portat a explorar la seva creativitat i a experimentar amb diferents tècniques artístiques.

Desenvolupar un projecte artístic és part del currículum de l’educació secundària obligatòria i aprofitant l’excusa del certamen anual que convoca l’empresa berguedana Liven, del grup Pauling, s’ha afegit una mica més de motivació a la tasca.

El projecte va començar amb la pregunta “Viure al Berguedà. Com t’imagines al futur?”, que va motivar als alumnes a reflexionar sobre el seu entorn i a plasmar les seves idees en forma d’art. A partir d’aquí, van començar a idear, planificar i seleccionar els materials que anaven a utilitzar per a la seva obra. Havien de pensar en el missatge, l’aparença estètica, en el continent i en el contingut. En aquest cas, a més a més, es van trobar amb un repte: la tècnica de serigrafia, que era desconeguda per a ells. No obstant, van decidir aprendre’n i incorporar-la al seu projecte.

L’obra final “El futur en tela” ha consistit en una instal·lació de bosses de roba, recuperades de sobrants de fàbriques tèxtils de la comarca, confeccionades pels mateixos alumnes. Han estat estampades i serigrafiades amb motius geomètrics creant composicions abstractes que evocaven les seves idees sobre el futur. Després d’això, van deixar constància del seu procés de treball en la segona peça que els demanava les bases del concurs: una càpsula de vídeo d’un minut que podeu veure seguidament:

Veure l’obra disposada a l’espai expositiu, valorar-la en aquest context i reflexionar sobre tot el procés tanca l’activitat d’aprenentatge. Esperem que el projecte hagi permès als alumnes desenvolupar totes les fases del procés artístic, des de la idea inicial fins a la presentació final.

D’alguna manera, han après a superar reptes i a prendre decisions individuals i col·lectives. Els alumnes han pogut no només desenvolupar la seva creativitat i habilitats artístiques, sinó també reflexionar sobre el seu entorn i aprendre a treballar en equip per aconseguir un objectiu comú. Això els serà útil en el seu futur personal i professional.

El resultat d’aquesta experiència ha estat molt positiu, i així ho demostren els alumnes, que han guanyat el segon premi del concurs Mirada Jove. Enhorabona a tots els participants!