Lliga de debat

Participació a la lliga de debat de la Xarxa Vives

La Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat és una competició d’oratòria organitzada per la Xarxa Vives en la qual diversos equips d’estudiants de diferents centres docents debaten sobre un tema polèmic i d’actualitat.

Qui pot participar a la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat?

La Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat està adreçada a l’alumnat de 4t d’ESO, batxillerat (i equivalents) i cicles formatius d’entre 15 i 18 anys, de la Franja de Ponent, Catalunya, País Valencià, Illes Balears, Andorra, Catalunya del Nord i Sardenya.

Els equips han d’estar formats per un mínim de 3 i un màxim de 5 estudiants del mateix centre educatiu i estar representats per un/na capità/na-tutor/a designat pel centre. Cal garantir la diversitat de gènere en la composició de l’equip.

Quins són els objectius de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat?

La Xarxa Vives impulsa des de l’any 2014 aquesta competició dialèctica amb els següents objectius:

  • Millorar de les habilitats comunicatives dels/les participants que es troben en l’etapa formativa.
  • Fomentar l’adquisició de competències transversals com són la seguretat, el treball en equip, la creativitat, la documentació, l’anàlisi, la construcció d’un discurs, la planificació i la presa de decisions.
  • Proveir al professorat d’una eina d’innovació docent per al desenvolupament personal de l’alumnat en l’àmbit del multilingüisme.
  • Crear un espai de col·laboració entre els nivells d’educació secundària i superior.
  • Oferir a l’alumnat un primer contacte amb la universitat.

Com es desenvolupa la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat?

La Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat consta de fases locals (classificatòries) i d’una fase final.

Fases locals

Cada centre docent s’inscriu com a participant a una universitat de la Xarxa Vives. Les fases locals es disputen entre els equips dels centres inscrits a una mateixa universitat, que és qui acull la competició. L’equip guanyador de cadascuna de les fases locals es classifica per a la fase final.

Fase final

La fase final es disputa cada any a una universitat de la Xarxa Vives. En ella, competeixen els equips guanyadors de cada fase local, en representació de la universitat de referència.

Vinculació del projecte amb l’assignatura de Filosofia:

  • Treballar la retòrica i l’oratòria dins de l’apartat de Filosofia del llenguatge.
  • Aprendre a debatre, a detectar fal·làcies i a millorar l’argumentació i l’expressió oral dels alumnes.
  • La participació en aquesta activitat extra suposarà una millora de la nota i l’alliberament de la realització d’una de les dues activitats d’avaluació obligatòries fixades pel trimestre.
  • Al llarg del primer trimestre es farà una selecció de l’alumnat que vulgui participar entre els tres grups de batxillerat, amb una sèrie de test i proves eliminatòries. Formaran l’equip els/les millors de cada grup i els/les segons/es millors de qualsevol dels grups. Amb un màxim de cinc.

Beneficis del projecte:

  • Els expressats com a objectius de la Lliga a la descripció del projecte.
  • Oferir a l’alumnat una motivació educativa extra més enllà de l’aula.

Transversalitat:

  • Es pot treballar la part retòrica en altres assignatures com català o castellà.

Experiència participació Edició 2020:

Era la primera vegada que el centre participava en la lliga de debat de la Xarxa Vives i l’equip del Gallecs va arribar fins a les semifinals de la fase local. Vam acabar líders del nostre grup i l’experiència va ser molt positiva pels que van participar-hi. Tan és així que esperem repetir aquesta iniciativa al llarg dels anys i en cas de no participar en la lliga de la Xarxa Vives, organitzar una lliga interna amb grups del propi Gallecs, fins i tot, intentar posar-nos d’acord amb altres centres públics de Mollet.