El Departament de Ciències Socials té com a objectiu prioritari aconseguir que l’alumnat, tant de l’ESO com del Batxillerat, adquireixi les eines necessàries per entendre el món i, així pugui arribar a intervenir activament i de forma crítica a la societat actual.
Per aquest motiu el professorat intenta treballar un conjunt de competències que serviran a l’alumnat per aprendre i poder continuar aprenent al llarg de tota la seva vida personal.
El nostre objectiu educatiu és el de formar una ciutadania que persegueixi la justícia social, que s’enfronti a les desigualtats, reclamant els seus drets i complint amb els seus deures, per tal de garantir la llibertat de tothom, sempre des de la comprensió del món que l’envolta. ´
Les fonts històriques
Durant l’ESO i Batxillerat es treballa les diferents assignatures amb el suport de les fonts històriques , tant les primàries, com les secundàries. D’aquesta manera, s’apropen a la feina dels historiadors i poden començar a tenir criteri propi. La importància de la lectura de diversos tipus de textos, els ajuda a ser responsables i crítics en el seu entorn més immediat.
Les sortides didàctiques
Cada curs ens adaptem a les necessitats dels nostres alumnes de l’ESO i Batxillerat. Tota sortida es fa com a complement de la matèria de cada curs.
Conjunt de sortides realitzades:
-
1r ESO : Sortida al poblat ibèric de Calafell amb taller d’arqueologia
-
2on ESO: Sortida al castell de Montsoriu
-
3er ESO: Sortida a la Fàbrica “La Fageda”
-
4t ESO: Visita al Museu de la ciència i tècnica de Terrassa amb la visita guiada Un passeig per la fàbrica.
-
1er Batxillerat Sortida a la maternitat d’Elna i Colliure.
- 1er Batxillerat visita guiada per Barcelona “La ciutat del vapor”
Projecte UTOPIA
Durant l’etapa de l’ESO, es treballa UTOPIA la matèria de Cultura i Valors Ètics, de forma totalment pràctica.
- Des del departament de Socials de l’INS Gallecs i amb la col·laboració del departament de Llengües plantegem un projecte basat en les competències específiques de Cultura i Valors, que faciliti a l’alumnat de 3r i 4t una formació transversal, de serveisi de proximitat. Reivindiquem les Humanitats com a un element bàsic en la formació d’un alumnat lliure, crític, solidari i compromès amb els altres i amb el seu entorn. Per això treballem UTOPIA des de diferents àmbits: Ràdio, Revista, Teatre, Habitatge cooperatiu, Xarxa solidària…
PROJECTE NÒMADES 1er ESO
El departament de Ciències Socials i Educació Àudio Visual i Plàstica duem a terme des de fa 3 anys el projecte Nòmades per primer d’ESO. L’objectiu d’aquest projecte és relacionar la creativitat i la comprensió artística, històrica i geogràfica com un element clau pel desenvolupament humà i la transformació social. Nòmades és un viatge en temps, en l’espai i també de coneixement del món interior per entendre qui som, d’on venim, quin és el nostre camí i on volem arribar.
A Nòmades considerem que és molt important entendre el món divers que ens envolta, defugir de l’eurocentrisme i concebre aquest món com un element enriquidor. En definitiva convertir l’alumnat en actors indispensables per crear una ciutadania crítica i oberta.
El projecte es realitza durant dues hores a la setmana al llarg del curs amb una programació viva que s’adapta a les necessitats individuals i grupals dels diferents cursos.
IMPLICATS EN EL NOU CURRÍCULUM DE BATXILLERAT
CIUTADANIA DRET I POLÍTICA
La matèria Ciutadania, Política i Dret és una matèria optativa trimestral enfocada a facilitar una visió panoràmica del camp d’estudi d’aquests àmbits a partir de l’anàlisi de situacions concretes que tenen implicacions globals i locals, per despertar l’interès en aquests camps de coneixement i fomentar el pensament crític.
Des del departament de Socials treballem la matèria d’una forma pràctica dintre del programa Reacciona. La finalitat del projecte és treballar la consciència social i la cultura de la pau mitjançant la realització d’un curtmetratge per part de l’alumnat.
ODS : PAU JUSTÍCIA I CORRESPONSABLITAT
La nova matèria LOMLOE a batxillerat, els ODS, permet aprofundir les desigualtats a partir de creacions artístiques urbanes. Els objectius de desenvolupament sostenible permeten marcar un horitzó de canvi i millora social de cara el 2030, però les polítiques dels estats queden lluny i a vegades representen limitacions i incoherències. A segon de batxillerat i de manera trimestral l’alumnat té l’oportunitat d’aprofundir d’una manera pràctica en els objectius de desenvolupament sostenible en un context local i global.
SERVEI COMUNITARI
El Servei Comunitari per a l’alumnat de secundària obligatòria, és una acció educativa, en el marc del currículum obligatori, que vol promoure que els alumnes experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.
L’INS Gallecs és un dels instituts de Catalunya amb un dels Servei Comunitaris més consolidats i amb una trajectòria de fa més de 8 anys. Amb el nom de Teixim Lligams aquest projecte manté una forta vinculació amb l’entorn i la població de Mollet. El plantejament bàsic és ser una guia d’acció ciutadana per establir una societat millor, és a dir més més solidària, col·laborativa, oberta, compromesa amb la diversitat i la cura dels individus que la integren.
Per fer-ho el departament de Socials col·labora amb els departaments de Ciències Naturals i Àudio Visual i Plàstica. L’alumnat pot triar entre diferents projectes al llarg del curs. A continuació podreu veure un breu resum vivencial de les experiències del nostre alumnat.