Taller de glosa a 1r d’ESO de desdoblament

L’alumnat de 1r d’ESO del grup de desdoblament fa diverses sessions en què ens estem centrant en l’anàlisi formal i de contingut de la poesia catalana. Hem vist que la poesia no cal que sigui recitada necessàriament, sinó que també pot ser musicada; és a dir, cantada. Per acabar d’aprofundir en aquest aspecte, vam poder gaudir d’un taller de glosa que ens van presentar dos amants de la música: l’Adrià García i l’Airald Mallafré.

Imatge 1. Els dos ponents: l'Adrià García i l'Airald Mallafré.

Valorem el taller de manera molt positiva, ja que vam poder viure en primera experiència –i de manera significativa- en què consisteix aquest gènere cantat i la dificultat de crear rimes així com d’improvisar. A l’inici del taller ens van musicar diversos poemes, acompanyats tant amb la guitarra com amb el violí. Posteriorment, ens van introduir la glosa, que es caracteritza per ser una cançó de 4 a 6 versos amb rima consonant als versos parells. A més, ens van explicar que la glosa és un gènere de caire popular i molt arrelat a la cultura catalana. Vam poder conèixer diversos tipologies de glosa: els garrotins, les nyacres, les corrandes, els dominés i les de roquetes. A més, els ponents ens van dir que els tipus de glosa varien segons en quin territori català es cantin. Després del recital i les mostres musicades, l’alumnat va poder construir un garrotin i el vam cantar acompanyats dels instruments.

Imatge 2. Escoltant el recital de poesia musicada.

Imatge 3. L'alumnat de 1r d'ESO escrivint els seus propis garrotins.