Un experiment de pel·lícula

El passat dimarts, 28 de març, a la Sala d’Actes de la Paeria de Balaguer, es va fer  el lliurament dels premis de la 10a edició del concurs escolar de vídeos de la Noguera: “Experiments de pel·lícula”. L’alumnat de l’aula de Suport Intensiu a l’Escolarització Inclusiva (SIEI) de l’Institut Els Planells va resultar guardonat amb l’accèssit en la seva categoria.

Aquest concurs, impulsat des del Centre de Recursos Pedagògics (CRP) del Servei Educatiu de la Noguera i el Consell Comarcal de la Noguera i amb la col·laboració de la Paeria de Balaguer, és una acció del pla d’impuls de les STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Maths) als centres educatius de la Noguera que vol fomentar la comunicació audiovisual dels continguts científics del currículum als centres. Així doncs, es vol incentivar que l’alumnat esdevingui el veritable protagonista del seu aprenentatge, estimular la seva curiositat i la inquietud per la recerca.

El jurat del concurs estava format per diverses persones representants del món de la comunicació, l’educació, la ciència i la tecnologia. En la valoració dels vídeos presentats, es va tenir en compte, entre d’altres, els següents aspectes: l’adequació de l’experiment per a fer entenedor un principi científic o tecnològic, la claredat de l’exposició, l’ajust de la demostració al nou currículum escolar o l’originalitat de l’experiment.

El vídeo presentat per l’alumnat del SIEI, titulat: “Les 3 R (reciclatge de paper)“, va resultar guanyador per la seva demostració i domini dels conceptes tractats i per la seva mirada inclusiva, ja que tot el procés experimental anava acompanyat amb les instruccions en forma de pictograma per a fer-lo més comprensible per a totes aquelles persones amb necessitats comunicatives diverses. L’adaptació dels diferents passos de l’experiment al sistema de pictogrames es va realitzar amb una eina digital per a crear frases en aquest format a la pàgina web de l’ARASAAC (Centre Aragonès per la Comunicació Augmentativa i Alternativa).

A més a més, d’aquesta mirada acollidora cap a la diversitat, també es va voler tenir una sensibilitat especial vers la cura del nostre planeta, ja que l’experiment proposat tenia per objectiu fomentar petites accions des de l’institut amb la finalitat de contribuir a la millora del medi ambient. Per aquest motiu, es va fer un treball previ per informar-nos sobre els efectes del canvi climàtic i en relació amb els Objectius del Desenvolupament Sostenible (sorgits de l’acord històric de 193 països a l’Assemblea Nacional de les Nacions Unides). També vam calcular la nostra petjada ecològica, és a dir, el nostre impacte sobre la Terra amb el propòsit de fer-nos conscients de les conseqüències ambientals que genera la nostra forma de vida i consum quotidians.

Les tutores del SIEI, així com tot l’equip docent i el Personal d’Administració i Serveis de l’Institut Els Planells, estem molt orgullosos i molt orgulloses d’aquest alumnat, no només del resultat obtingut, sinó també del seu esperit de superació i de la seva capacitat d’implicació. Hem de remarcar que era la primera vegada que participaven en un projecte d’aquest tipus i, no només van ser capaços de superar petites inseguretats, sinó que ho van fer de la millor manera possible.

Enhorabona a tots i a totes!