PEL·LÍCULES

Us proposem un seguit de pel·lícules a fi que pugueu mirar-les sols o en família per després reflexionar sobre el sentit de l’argument i els aprenentages que ens aporten.

Del revés (2015)

Pel·lícula proposada per 1r d’ESO. Del revés és una pel·lícula estatunidenca de comèdia animada en 3D, produïda per Pixar i distribuïda per Walt Disney Pictures. La pel·lícula està basada en una idea original de Pete Docter, qui dirigeix la pel·lícula amb el co-director Ronnie del Carmen i el productor Jonas Rivera.

• Data d’estrena: 19 de juny de 2015 (Estats Units)
  • Director: Peter Docter
  • Música: Michael Giacchino
  • Productora: Pixar i Walt Disney Pictures
  • Lloc de la narració: San Francisco

Riley és una noia que gaudeix o pateix tota mena de sentiments. Tot i que la seva vida ha estat marcada per l’Alegria, també està afectada per un altre tipus d’emocions. El que Riley no entén gaire bé és per quin motiu ha d’existir la tristesa a la seva vida. Una sèrie d’esdeveniments fan que Alegría i Tristeza s’estudien en una perillosa aventura que farà un tomb al món de Riley.

Per què mirar aquesta pel·lícula: La primera sessió realitzada dins el projecte Jo Sóc els alumnes de 1er d’ESO han treballat les emocions. El llarg de la sessió han conegut quines són les emocions bàsiques i complementàries i han après a identificar-les en ells mateixos i en els altres a través de vivències, músiques, dibuixos, etc…. En aquesta pel·lícula es parla precisament d’aquestes emocions bàsiques, perfilant de manera molt clara les característiques de cadascuna d’aquestes emocions així com les conseqüències que ens porten cadascuna d’elles. Creiem que és interessant poder veure aquesta pel·lícula en família i aprofitar per obrir diàleg sobre quines emocions veiem en cadascú de nosaltres i com ens afecten a la resta de la família.

Boyhood (2014)

Pel·lícula proposada per 2n d’ESO. Boyhood és un drama estrenat el 2014, dirigit, escrit i coproduït per Richard Linklater i protagonitzada per Patricia Arquette, Ethan Hawke, Ellar Coltrane i Lorelei Linklater.

Història dramàtica que recorre 12 anys (2002-2013) de la vida de Mason (Ellar Coltrane) dels sis als divuit. Durant aquest període, es produeixen tot tipus de canvis, mudances i controvèrsies, relacions que trontollen, casaments, diferents col·legis, primers amors, desil·lusions i moments meravellosos. Un viatge íntim i basat en l’eufòria de la infància, els canvis sísmics d’una família moderna i el pas del temps

• Data d’estrena: 11 de juliol de 2014 (Estats Units)
  • Director: Richard Linklater
  • Cançó principal: Hero
  • Guió: Richard Linklater
  • Premis: Oscar a la Millor Actriu Secundària, MÉS
  • Nominacions: Oscar a la Millor Actriu Secundària, MÉS

Per què hem escollit aquesta pel.lícula? Hem considerat que seria una pel.lícula ideal per poder mirar en família i aprofitar per analitzar i dialogar sobre els canvis el llarg de la infància i l’adolescència anant més enllà dels canvis físics i arribant els canvis més emocionals i relacionals dins i fora de la unitat familiar. Una pel.lícula que dóna continuïtat el tema treballat dins l’aula en la primera sessió del projecte Jo Sóc d’aquest curs 2021-22.

Como entrenar a tu dragón (2010):

De la factoria DreamWorks. Aquesta pel.lícula animada ajuda a treballar l’autoestima així com altres valors i conceptes importants per l’ésser humà: perseverància, responsabilitat o la capacitat d’aprendre dels errors. La història es desenvolupa en un poblat Viquing i es centra en un dels seus habitants, el jove Hipo, que haurà d’enfrontar-se els dracs que amenacen l’illa.

La historia interminable (1984):

L’escriptor alemany Michael Ende és l’autor d’aquesta pel.lícula (també novel.la) fantàstica. Treballa el concepte d’autoestima a través de Bastián, el seu protagonista, un nen que a mesura que avança la història pateix una important transformació que l’ajuda a creure en sí mateix.

Billy Elliot (2000):

Tot un clàssic del cinema i dels musicals. Pel.lícula que no només treballa l’autoestima sinó que fa una profunda reflexió sobre els prejudicis socials i de gènere que ens emmarquen. És la història d’un nen que vol reafirmar els seus gustos personals per sobre del que la societat considera “normal”.

El extraordinario viaje de TS Spivetv (2013):

Pel.lícula que tracta d’autostima que sorgeix de perseguir els teus somnis. Es basa en la història d’un nen amb un talent especial que inicia un extraordinari viatge

Los chicos del coro (2004):

Pel.lícula indiscutible d’autoconcepte infantil. A la pel.lícula es pot percebre fàcilment les diverses personalitats dels seus protagonistes unides per dos punts comuns: la necessitat d’afecta i la música.

El diario de Bridget Jones (2001):

Pel.lícula divertida per tota la família sota el lema: Adéu a la baixa autoestima!

Gladiator (2000):

Treballa el com poder fer front a les emocions més negatives i adquirir recursos personals (i grupals) per tirar endavant.
Objectiu: poder adquirir consciència dels propis recursos i reflexionar el com acceptar o demanar ajuda a l’altre davant les dificultats.

Hancock (2008):

Pel·lícula satírica de superherois protagonitzada per Will Smith que treballa com la predisposició al canvi depèn d’un mateix. Es contempla com un estat d’ànim pot molt bé estar relacionat amb un comportament. Ens ajuda a analitzar el què implica sentir-se sol i ens ajuda a identificar pensaments erronis preconcebuts i com aquests ens condicionen.

Gattaca (1997):

El perfeccionisme (i la importància de les individualitats). La lluita per la superació. Tolerància a la realitat (no tot és com un espera). Bona pel·lícula per treballar-nos la tolerància a la frustració així com el que un espera i el que és realment.