“Aymuray Mit’a: Escolars de comunitats pageses millores les condicions alimentàries i educatives, Cochabamba, Bolivía

“Aymuray Mit’a” en idioma quechua significa “temps de conrear aliments”.

Aquest és el títol del projecte que, conjuntament amb l’ONG i l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat hem endegat en aquest curs.

Es desenvoluparà en 17 unitats educatives que pertanyen als municipis de Tarata, Toco, San Benito i Vacas del departament de Cochabamba, Bolívia.

mapa bolibivamapa cochabamba

Els objectius bàsics seran contribuir a la millora de la seguretat alimentària nutricional i les condicions educatives dels nens i nenes d’aquests 4 municipis, així com l’accés dels escolars a sistemes comuntaris sostenibles i a l’escolarització en aquestes comunitats.

En concret, la intervenció contemplarà 2 components:

1. Component horts biològics escolars.

En 17 escoles els professorat, l’alumnat, les mares i els pares aprendran, a través de l’assistència tècnica i dels tallers de capacitació sobre habilitats per a la producció d’hortalisses i cereals andins, la recuperació de la vitalitat de la terra i sobre varietats de llavors, tot aixó mitjançant la recuperació de pràctiques agroecològiques.

Es promourà que els coneixements adquirits pels pares i mares en els horts biològics es puguin transferir en les seves parcel·les familiars respectant els principis orgànics i biològics per garantir la sostenibilitat dels cultius i l’alimentació i economia familiar. Paral·lelment, el professorat es formaran per incorporar els horts biològics com a una eina pedagògic sota un enfocament de gènere que reconegui les desigualtast, modificant els estereotips que puguin estar presents en la comunitat educativa, promovent un repartiment de rols més equitatiu en la comunitat escolar. D’aquest component, es podran beneficiar 2064 escolars.

imagen horts                                             otra horts

2. Components menjadors escolars.

En 7 escoles es desenvoluparan menjadors escolars on l’alumnat consumiran els aliments produits en els horts biològics, beneficiant-se de les racions alimentàries 537 escolars.

El projecte aportarà aliments per a la ració diària que complementarà l’esforç que fan les famílies atès que també elles aportesn aliments al menjador escolar.

Aquest aspecte suposarà una gran motivació per tota la família ja que contribuirà favorablement a l’assistència i al rendiment escolar. A més, en aquestes escoles també es realitzarà una avaluació nutricional amb la presa de pes i talla, així com una campanya de salut que inclourà l’administració de vitamina A cercant el desenvolupament d’una bona visió, així com antiparasitants per tractar els paràsits intestinals causants de la pèrdua de micronutrients de l’organisme, bàsics per al desenvolupament corporal i cognitiu.

menjant

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *