Projecte Educatiu de Centre (PEC)

 Projecte Educatiu de Centre (PEC) 


PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE (Resum)

INTRODUCCIÓ

L’Institut Joaquim Blume és un centre d’ensenyament públic creat el mes de setembre de 1991 (resolució Departament d’Ensenyament de 31 de desembre de 1991) per cobrir les necessitats acadèmiques dels alumnes becats a la Residència Joaquim Blume d’Esplugues de Llobregat. La raó fonamental per impulsar aquest centre va néixer de la Direcció General de l’Esport que va veure necessari dotar els esportistes becats d’una preparació acadèmica adequada a les seves necessitats horàries i personals cosa que era difícil d’assolir en un règim acadèmic normal.

 

TRETS D’IDENTITAT DEL CENTRE

Confessionalitat

El Centre es manifesta laic. És per això que no fem adoctrinament ni permetem cap mena d’intransigència o fanatisme que pugui ser discriminatori per a cap alumne/a, la seva família, el professorat o el personal d’administració i serveis.

Llengua d’introducció i aprenentatge

Tot i que el centre acull alumnes que procedeixen d’altres comunitats i que han de fer una immersió tardana, el centre opta pel català com a llengua d’instrucció, aprenentatge i ús administratiu, i fomenta a més l’assoliment i domini satisfactori de la llengua castellana.

Perquè la tolerància és un dels valors que orienten les relacions interpersonals del Centre, cap membre de la comunitat educativa podrà ser discriminat per la seva llengua.

Context sociocultural

L’entorn sociocultural no és el que li pertocaria per la seva situació geogràfica, sinó que és arbitrari, ja que el centre acull, a l’ESO i al batxillerat, persones becades per les diverses federacions d’esports, i aquest fet comporta una gran diversitat geogràfica, social, econòmica i cultural de l’alumnat.

Relacions entre les diverses Institucions Organitzatives

El centre ha estat creat pel Departament d’Ensenyament del qual depèn el professorat, i el manteniment del centre va a càrrec del Consell Català de l’Esport.

El centre ha de fer de mitjancer entre ambdues Institucions. La formació acadèmica de l’alumnat va a càrrec del professorat, tot i que comparteix la responsabilitat de la formació integral amb els entrenadors/es dels diversos esports i els responsables tècnics del Consell Català de l’Esport.

Malgrat els diferents objectius a aconseguir pels diversos agents educatius, hi ha una interrelació canalitzada per una comissió de seguiment que aplega els responsables dels diferents àmbits del Programa ARC. En aquestes reunions de seguiment dels becaris, es fa una valoració de la seva progressió a fi d’informar les diferents federacions esportives i poder millorar el rendiment i formació del nostre alumnat.

Horaris

Donades les característiques especifiques del centre, tant els horaris, com el currículum, estan adaptats a les necessitats de l’alumnat.

Coeducació

Tal i com es fa en el seu vessant esportiu, entenem la coeducació com el procés d’educar per a la igualtat sense cap mena de discriminació per raó de sexe.

Pluralisme i valors

El centre accepta la responsabilitat de formar el seu alumnat en el marc del conjunt de valors, actituds i normes que caracteritzen una societat plural i democràtica. És per això que vetllem  perquè la vida de relació en el centre s’orienti pels camins de la tolerància, la llibertat, la responsabilitat, el diàleg, la solidaritat i l’esperit crític.

 

OBJECTIUS DEL CENTRE

L’institut Joaquim Blume es defineix per la seva voluntat d’innovació i investigació educativa, per una línia de treball consensuada entre el professorat, l’alumnat i els representants del Consell Català de l’Esport en un projecte educatiu comú.

Són finalitats del nostre centre:

  1. Exercir la tasca educativa, entesa com a formació integral de l’alumnat, aplicant els compromisos principals i valors definits a les Notes d’Identitat del centre d’aquest projecte Educatiu.
  2. Realitzar activitats de recerca educativa des d’una perspectiva d’investigació amb l’acció.
  3. Treballar amb la intenció que les nostres experiències estiguin a l’abast dels centres que els puguin menester.

 

ETAPA D’EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA.

Característiques generals

L’etapa d’Ensenyament Secundari Obligatori abasta des dels dotze als setze anys d’edat de l’alumnat, però el centre només disposa del segon cicle (14-16).

Parteix d’una concepció COMPRENSIVA i INTEGRADORA de l’escola, per la qual cosa:

  1. Organitza el currículum entorn d’un nucli de coneixements bàsics i comuns a tota la població i de múltiples opcions que permeten d’atendre la diversitat de l’alumnat.
  2. Fa possible la flexibilització de la pràctica docent (tant des del punt de vista organitzatiu com didàctic) tot afavorint una pedagogia oberta a la diversitat acadèmica, cultural i especialment social de l’alumnat.
  3. S’oposa als tractaments segregadors, selectius i repressius de l’alumnat.
  4. Permet l’adequació dels continguts curriculars a les demandes de la societat actual, incorporant aprenentatges relacionats amb diferents capacitats cognoscitives, afectives, psicomotrius, d’inserció social i de relació interpersonal de l’alumnat.
  5. Reforça els aspectes d’orientació de l’alumnat i la formació professional de base, intentant d’adaptar-se a les exigències del món del treball.
  6. Tracta de garantir a tots els nois i noies les mateixes oportunitats de formació, tot respectant-ne la diversitat, i de proporcionar-los totes aquelles habilitats i coneixements necessaris per incorporar-se a les activitats laborals o d’estudi posterior.

Aquest tram educatiu aspira a promoure un desenvolupament integral de l’alumnat en el terreny intel·lectual, motor d’equilibri personal i afectiu, i d’adequació i inserció social.

En definitiva, l’etapa d’Educació Secundària Obligatòria té com a objectius:

  1. Aconseguir que la joventut assimili de manera crítica bàsica la cultura del nostre temps i es prepari per a ser una ciutadania capaç de complir els seus deures i exercir els seus drets en una societat democràtica.
  2. Assentar les bases per a la formació ulterior postobligatòria en les seves modalitats, o bé en el Batxillerat o bé en Educació Tecnicoprofessional.

 

BATXILLERAT

Característiques generals

Als estudis de Batxillerat, hi té accés tot aquell alumnat que ha superat l’etapa d’Ensenyament Secundari Obligatori i li és renovada la beca per part dels responsables esportius.

Funcions i objectius

  • Procurar una més gran maduració intel·lectual i humana de l’alumnat, una més gran preparació per desenvolupar funcions complexes que impliquin assumir responsabilitats com a persones actives en la societat.
  • Facilitar a l’alumnat un contacte més profund amb alguns dels components fonamentals del desenvolupament actual de la civilització i, particularment, amb els aspectes més rellevants del patrimoni cultural de la societat a la qual pertany: llengua, història, pensament, ciència, tecnologia i art.
  • Iniciar l’alumnat en la metodologia i problemàtica de les diferents experiències i àmbits del saber, per tal d’afavorir que constitueixi la seva visió del món sobre una base fermament assentada.
  • Procurar l’adquisició de les tècniques i procediments cognitius requerits per poder-se adaptar adequadament a l’inici d’estudis posteriors.
  • Procurar que l’alumnat trobi recursos per anar canalitzant els seus gustos i interessos en un marc apropiat de referència i amb una adequada orientació.
  • Contemplar la necessària acció tutorial amb l’alumnat, l’opcionalitat curricular i el treball d’investigació com a recursos que, amb independència de l’especialitat cursada, serveixin a aquesta funció orientadora.

 

REALITAT DELS ALUMNES

Tots els nois i noies alumnes d’ESO i Batxillerat que acull el nostre centre tenen la peculiaritat d’estar becats pel Consell Català de l’Esport. Això vol dir que tots són esportistes, i que conviuen a la Residència J. Blume en règim extern o intern segons l’amplitud de la seva beca.

En aquest sentit, aquest projecte contemplarà aquells trets que són peculiars de la seva idiosincràsia.

 

ACCIÓ TUTORIAL

L’acció tutorial és una tasca del conjunt del professorat del centre coordinada pel tutor/a de cada grup, que pretén aconseguir els objectius següents:

L’orientació personal de l’alumne/a

Fer un seguiment individual i conèixer la situació de cada alumne/a amb la finalitat de facilitar el seu procés d’aprenentatge i el desenvolupament de la seva personalitat, ajudant-los a adquirir criteris raonats i propis.

L’orientació acadèmica de l’alumne/a

  • Ajudar els alumnes en l’adquisició dels aprenentatges i, detectar i proposar mesures en els casos que presentin dificultats. També formar-los en uns hàbits i actituds que afavoreixin la seva integració en l’àmbit escolar: planificació i constància en la feina, presentació acurada dels treballs, actitud positiva a l’aula i respecte per les persones, l’edifici i els materials.
  • Proporcionar la informació i els coneixements bàsics sobre el món acadèmic, les vies escolars i les oportunitats de promoció educativa i cultural.

L’orientació professional de l’alumne/a

  • Orientar l’alumne/a amb l’elecció d’estudis i professions, d’acord amb els seus interessos i capacitats proporcionant-los informació sobre el món del treball i la formació permanent.
  • Ajudar-los a adquirir l’autonomia i iniciativa suficient en la recerca d’una ocupació i en les relacions interpersonals i d’actuació social.

La dinamització del grup-classe

  • Facilitar la integració de l’alumne/a en el grup-classe i en el centre escolar en general, afavorint les relacions comunicatives entre l’alumnat i el seu professorat.
  • Motivar les necessitats de participació dels alumnes en totes les activitats que s’esdevenen en el centre (activitats extraescolars, sortides, conferències, i avaluacions, etc…).

La coordinació de l’activitat educativa

  • Coordinació d’activitat educativa entre el professorat d’un mateix grup-classe, amb l’objectiu de potenciar l’intercanvi d’informació sobre el desenvolupament personal i acadèmic de l’alumnat.
  • Coordinació de l’activitat educativa amb els pares, mares o tutors legals dels alumnes, afavorint les entrevistes periòdiques per tal d’intercanviar informació i actuar, conjuntament amb la família en la millora de la maduració progressiva de cada alumne/a.
  • Coordinació de l’activitat educativa (ESO i Batxillerat) amb la Residència i amb els diferents àmbits del PEC.
  • El sistema organitzatiu del centre ha establert unes reunions periòdiques per tal de fer un seguiment grupal i individual dels alumnes. També es contemplen reunions de seguiment amb els entrenadors, la possibilitat d’assessorament de la psicòloga de la Residència Blume i amb els responsables dels diferents àmbits que integren el Programa ARC.
  • El pla d’acció tutorial del nostre centre compta amb una programació de tutoria específica per a cada cicle i nivell.

 

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

El nostre centre es compromet a atendre la diversitat de l’alumnat.

Per assolir aquests objectius, el centre i l’equip docent disposen dels recursos següents:

  1. Diversificació de les activitats d’aprenentatge per a l’adquisició d’un mateix contingut, i de les activitats de recuperació oferint als alumnes diferents ajuts i mètodes perquè puguin aprofundir en el seu aprenentatge.
  2. Una acció tutorial coordinada pel tutor/a o exercida per tot l’equip del professorat que intervé en cada grup d’alumnes. El tutor és qui dirigeix les reunions del grup-classe, les entrevistes personals amb l’alumnat (tutoria individualitzada), entrevistes i reunions amb els seus pares i mares i les reunions de seguiment i avaluació, per tal d’arribar a un coneixement adequat de l’evolució madurativa i d’aprenentatge de cada alumne.

 

CORRESPONSABILITAT DE L’EQUIP DE PROFESSORS

Per tal de poder fer efectius els objectius que ens proposem resulta del tot necessari que cadascun dels professors/es desenvolupi una àrea de responsabilitat en la gestió del centre, ja que les tasques a realitzar són moltes i el nombre de professors és reduït, tot i que la grandària del centre és limitada.

Per tot això, tant el treball específic de cadascun dels professors/es, com el grupal, esdevé l’eina base que ens assegura el correcte funcionament de les diferents estructures de gestió.

Els professors/es s’agrupen en departaments, equip de tutors/es, reunions de cicle, etapa, àrea, els quals, segons correspongui, vetllaran per la concreció del disseny curricular, adequant els continguts escolars a les necessitats especifiques de l’alumnat.

La singularitat del centre, pel que fa al seu alumnat i al marc de referència del CTEC ( Centre de Tecnificació Esportiva de Catalunya ), fa necessària una especial implicació de tot el professorat en el seguiment, tutorització i orientació de l’alumnat,. Per això l’equip docent  haurà de conèixer les característiques dels alumnes vinculats als diferents programes esportius que es desenvolupen al CTEC a Esplugues.

 

AVALUACIÓ

L’avaluació ha de complir dues funcions bàsiques:

  1. Ha de permetre ajustar progressivament l’ajut pedagògic a les característiques i necessitats de l’alumnat.
  2. Ha de permetre determinar el grau en què s’han aconseguit les intencions educatives del Projecte Curricular del Centre.

L’avaluació ha de ser contínua, global, diversificada, coherent i integradora.

 

CICLE FORMATIU DE GRAU SUPERIOR

Característiques generals

En aquest cicle formatiu el que es pretén és la formació dels futurs animadors d’activitats físiques i esportives en el nou àmbit laboral de la formació professional.

Té una durada de 2000 hores de formació teoricopràctica.

Objectius

  • Procurar una més gran maduració intel·lectual i humana de l’alumnat i una més gran preparació per desenvolupar funcions complexes que impliquin assumir responsabilitats, com a persones actives en la societat.
  • Facilitar a l’alumnat un contacte més profund en l’àmbit laboral de les noves tendències d’animació de l’activitat física i el lleure.
  • Ensenyar i dinamitzar jocs, activitats fisicoesportives recreatives, individuals, d’equip i amb implements , i activitats de condicionament físic bàsic, adaptant-les a les característiques de l’entorn i dels participants, aconseguint la satisfacció de l’usuari i un nivell competitiu de qualitat en els límits de cost previstos.
  • Orientar l’alumnat perquè pugui tenir un coneixement més clar de les pròpies capacitats i interessos.
  • Facilitar la inserció i la qualificació professional dins del món laboral.
  • Desenvolupar estratègies que portin cap a un acostament entre l’estructura acadèmica i laboral, tant en un sentit com en l’altre.
  • Integrar dins el currículum de l’alumnat totes aquelles accions que estan dins del camp de la transició cap al món del treball.