Un any més, “Projecte Rius”

Per cinquè any consecutiu, alguns alumnes de 3r d’ESO del nostre centre han participat en el “Projecte Rius”, un dels projectes que desenvolupem dins del programa de Servei Comunitari.

Aquest projecte té un caire mediambiental i, cada any, un grup d’alumnes s’encarrega de fer un estudi de la qualitat biològica, mediambiental i fisicoquímica del riu que passa pel nostre municipi, el riu Llastres, en dues ocasions, la primavera i la tardor.

“Projecte Rius” és una iniciativa de voluntariat ambiental duta a terme per l’Associació Hàbitats que, amb una trajectòria de més de 25 anys, es desenvolupa a tota Catalunya. Amb totes les dades recollides l’associació elabora un informe, RiusCat, on mostra l’estat ecològic de les conques fluvials del nostre territori.

Aquest projecte persegueix dos objectius fonamentals: per una banda, reforçar l’ús del mètode científic entre l’alumnat per refermar les vocacions científiques; i per una altra, augmentar la sensibilització ecològica i mediambiental entre l’alumnat per tal que la nostra societat, actual i futura, sigui més respectuosa amb la natura.

Com a element positiu d’aquesta última inspecció, cal remarcar que es van trobar 3 exemplars de fartet (Aphanius iberus), peix endèmic del litoral mediterrani i actualment en perill d’extinció. La destrucció dels seus hàbitats, la contaminació de les aigües i la introducció de peixos exòtics estan afectant molt negativament les poblacions de fartets, que estan en ràpida regressió. És considerada espècie protegida, especialment pel Catàleg Valencià d’Espècies Amenaçades de Fauna.

Més endavant us mostrarem l’evolució ecològica del Llastres al llarg dels darrers 5 anys.