Hem tornat a la Provença!

Després d’una interrupció de dos cursos, finalment l’alumnat de Llatí, Grec i Francès ha pogut realitzar l’esperat viatge a la Provença, un recorregut per les viles i ciutats més emblemàtiques de la Gallia Narbonensis que els ha permès contemplar els grans edificis i infraestructures d’aquesta província romana -fins a 6 grans monuments catalogats com a Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO- i copsar l’ambient i la cultura d’aquest bell racó de França.

L’alumnat de 4t d’ESO i Batxillerat va sortir puntual el passat dimecres 6 d’abril rumb a la Gàl·lia seguint el vell recorregut de la Via Augusta i la Via Domitia, coincidents amb l’actual traçat de l’AP-7 i de l’A9 francesa. En aquests primers compassos del viatge, ens guià el procònsol de la Narbonensis, Cneus Domitius, que a través d’un joc interactiu ens va ajudar a descobrir els elements més interessants de l’itinerari.

Cap al migdia vam arribar a Nîmes, on vam visitar el Parc de la Fontaine, un brollador natural que és a l’origen del primitiu nucli de Nemausus, i el temple de Diana. Després vam prosseguir amb un recorregut pel centre històric de la ciutat que ens portà a la Maison Carrée, el temple millor conservat del món romà, i a l’imponent amfiteatre de Les Àrenes. Finalment, vam visitar el Museu de la Romanitat, ubicat en un espectacular edifici d’arquitectura contemporània que acollia tot tipus de recursos i audiovisuals interactius.

Durant part d’aquesta jornada i les posteriors, l’alumnat també va participar en un joc de captura d’éssers fantàstics ubicats secretament en els diferents enclavaments visitats, l’anomenat Sinimon, una rèplica romana del popular video-joc Pokémon. Val a dir que hi va haver forta competència entre els participants per obtenir el preuat guardó reservat als vencedors.

El dijous 7 d’abril vam resseguir l’anomenat camí de l’aigua, l’aqüeducte de 52 km que proveïa d’aigua la colònia romana. Cap a les 10 h. del matí vam arribar al Pont du Gard, el conjunt d’arcades més visible de tot el traçat, un autèntic prodigi de l’enginyeria romana que arribava als 50 metres d’altura. Vam poder entendre tots els detalls de la seva construcció amb la visita al centre d’interpretació que completa el recorregut del jaciment. Després vam desplaçar-nos fins a Uzès, una bonica vila ducal on s’hi ubica la font de l’Eure, el caput aquae de tot l’aqüeducte. Havent dinat, vam traslladar-nos a Orange, l’Arausio romana, ja al Departament de la Valclusa, on vam visitar el teatre romà, una obra que pel seu estat excepcional de conservació fou incorporat el 1981 a la llista del Patrimoni de la Humanitat.

El divendres 8 d’abril vam visitar la ciutat d’Arles, famosa a parts iguals pel seu ric patrimoni romà i per haver allotjat i inspirat el pintor holandès Vincent Van Gogh.  A través d’un recorregut per les seves places i carrers, vam poder admirar dues autèntiques joies de l’arquitectura romana, l’amfiteatre i el teatre, els més grans de la Gàl·lia Narbonesa, i descobrir els indrets més cèlebres de la ruta Van Gogh, com la terrassa del cafè Le Soir, el Jardí de la Casa de Salut o l’escala del Pont de Trinquetaille, a la riba del majestuós Roine.

Cap a les 8,00 h de la tarda del mateix divendres vam arribar a l’Hospitalet, posant punt i final al nostre breu però intens recorregut per terres occitanes. Esperem tornar-hi ben aviat!

Podeu veure totes les imatges de la sortida en aquest enllaç: Provença 2022