“Deepfakes i fakenews” Cal desconfiar de la informació que apareix als mitjans de comunicació

El dia 19 de febrer Esteve Giralt Torra, Llicenciat en Ciències de la Informació per la UAB, va venir al nostre centre per treballar amb els alumnes de 2n d’ESO les “deepfakes i fakenews”. Esteve Giralt col·labora de forma estable al RAC1 i a La Vanguardia. El seu treball està lligat a la informació com a freelance, amb temes ciutadans, tribunals o esportius. Ha fet feina per a la televisió, redactant guions i editant reportatges informatius, i de comunicació institucional. També ha treballat per la Cadena SER, Catalunya Ràdio, El Mundo Deportivo, Canal Reus i per la revista Descobrir Catalunya. La seva àrea d’influència és Tarragona i les Terres de l’Ebre.

Els alumnes parlen de la visita:

Núria Gil

Esteve Giralt per introduir-nos en l’activitat ens va mostrar un vídeo extret de la web maldito bulo, una web on ens alerten de la poca credibilitat que tenen les noticies que ens arriben a traves de xarxes socials (WhatsApp, Twitter…)

A continuació, per tal de demostrar-nos que una mateixa informació, depenent de la persona qui l’explica pot tenir diferents versions, ja que cadascú manifesta la seva pròpia subjectivitat, vam fer un petit experiment. L’Esteve Giralt li posava un àudio a un alumne sobre què era el deepfake (noticies falses difoses en format de vídeo amb una tecnologia que permet posar en boca de qualsevol personatge les frases que es vulguin). Aquesta informació l’havia de transmetre als seus companys d’equip. Finalment, l’últim membre que havia rebut la informació l’havia d’explicar. L’Esteve gravava la darrera versió de la notícia i després es contrastaven els àudios. Això posava en evidència la infinitat de versions que poden haver d’un mateix fet i de que cap de les versions finals explicava bé la noticia.

Per a acabar la xerrada, vam completar una fitxa on havíem de respondre a les preguntes essencials que ha de respondre una noticia (Qui? Què? Quan? On? Per què? i Com?). Finalment vam posar en comú les respostes de cada grup i, com era d’esperar les respostes no coincidien del tot.

Personalment, em va semblar una xerrada molt interessant i entretinguda on tots vam poder participar. A diferència d’altres xerrades nosaltres vam intervenir activament i això va fer que en cap moment se’m fes pesada, el temps va passar molt ràpid. A més a més, la vaig trobar útil ja que m’he adonat que no ens hem de fiar de tot el que llegim o escoltem a la premsa, ràdio o TV i per a assegurar-nos de que les noticies són certes, hem de confirmar la font de la informació buscant-la en altres webs.

Judit Lanceta Gil

El passat dimarts 19 de febrer, els alumnes de 2n ESO vam rebre una xerrada a càrrec de l’Esteve Giralt, periodista del diari La Vanguardia, sobre les notícies falses i la seva transmissió, conegudes amb els termes anglesos “deepfakes” i “fakenews”.

Va ser una xerrada que tenia com objectiu conscienciar-nos de la quantitat de notícies falses que corren per les xarxes, algunes simplement escrites, i d’altres acompanyades d’imatges alterades amb l’ús de la tecnologia, per exemple canviant les declaracions de personatges públics modificant el moviment de llavis i la veu.

La xerrada va incloure una activitat similar al joc “el telèfon”, en què ens va demostrar que a l’explicar-nos les notícies es canvia o no s’explica una gran quantitat d’informació, ja que cadascú explica el que li convé o simplement el que recorda.

També vam aprendre que el món de la informació entre les “deepfakes”,”fakenews” i la poca objectivitat dels mitjans de comunicació, és qüestió de desconfiar del que t’estan dient, contrastar informació entre diferents diaris, canals de televisió, cadenes de ràdio… No et creguis tot el que t’estan dient a la primera, qüestiona la informació.

Crec que va ser una xerrada molt enriquidora i que ens va obrir els ulls a temes quotidians i que ens ajuda a moure’ns per la vida. L’Esteve  va saber fer-la interessant i entretinguda.