Visita de batxillerat al Sincrotró Alba

El passat 19 de febrer una gran part de l’alumnat de 1r i de 2n de batxillerat científic i tecnològic va tenir l’oportunitat de visitar les espectaculars instal·lacions del sincrotró Alba.

Un sincrotró és un aparell que aconsegueix que partícules microscòpiques com els electrons es moguin a velocitats properes a la de la llum al llarg d’una circumferència. Quan duen a terme aquest moviment, els electrons emeten un tipus de llum molt particular, la llum de sincrotró.

Els raigs X que es produeixen al Sincrotró ALBA es poden utilitzar per analitzar mostres procedents de materials i àmbits molt diversos com la biomedicina, la ciència de materials, l’alimentació, el medi ambient, el patrimoni cultural…

Així, gràcies a la llum de sincrotró, es poden fer experiments per comprovar l’eficàcia d’un medicament contra la malària, estudiar nous materials magnètics per ampliar la memòria d’ordinadors i telèfons mòbils, estudiar el procés de cristal·lització de la xocolata per aconseguir textures noves i més agradables, estudiar catalitzadors que poden millorar l’eficiència de vehicles elèctrics, o descobrir com n’eren, de gruixudes, les capes de pintura amb què Leonardo da Vinci va pintar La Gioconda.

Hi ha una cinquantena de sincrotrons a tot el món, una vintena dels quals es troben a Europa. Situat a Cerdanyola del Vallès, ALBA és l’únic sincrotró de l’Estat espanyol.

Després d’una petita explicació sobre el funcionament d’aquesta infraestructura, van passar a veure les instal·lacions i així poder entendre millor el que teòricament ens havien dit.

Com a docent considero que ha estat una gran sort aconseguir plaça per fer la visita i crec que la majoria de l’alumnat ha valorat o valorarà de forma positiva aquesta experiència que els ha permès conèixer de prop un centre d’investigació punter a Catalunya.