Dia de la Dona Científica

Aquest divendres 11 de febrer s’ha celebrat el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència. En ocasió d’aquesta celebració, s’ha rebut la visita d’una investigadora, Ana J. Pérez Berná, que treballa en el Sincrotró ALBA.

La científica ha explicat en una xerrada adreçada als alumnes de 1r d’ESO, la seva trajectòria des de nena, passant per la seva especialització en bioquímica, fins a l’actualitat, comentant viatges a nombrosos països gràcies a la seva tasca investigadora utilitzant tecnologia punta.

Les instal·lacions del sincrotró ALBA tenen una grandària comparable a un camp de futbol. El treball d’investigació amb aquest equipament tan enorme permet el treball de centenes de científics. Possibilita investigacions d’estructures molt petites (mida entre 1 i 100 nanòmetres) i així es poden estudiar orgànuls cel·lulars, virus o tot un seguit de materials que són objectes de la nanotecnologia i la nanociència.

A l’espai del gimnàs s’ha fet la xerrada de la dona científica en dos torns per a evitar massa concentració de persones.

L’alumnat de 1r curs d’ESO, al final de la xerrada, han aprofitat per fer tota mena de preguntes a la investigadora, sobre els anys que ha hagut d’estudiar, etc. En una pregunta es va demanar saber el sou d’una persona que es dedica a investigar. Lògicament, la curiositat infantil genera preguntes simples. El més important d’aquest Dia de la Dona Científica, realment, és fer entendre que en el camp de la ciència, una dona arriba a assolir el mateix sou que un home, perquè el seu treball té el mateix nivell. Això no és el cas de què passa en molts altres sectors, com els futbolistes o els banquers, on existeix molta discriminació del col·lectiu femení. A més, s’ha de dir que un futbolista pot guanyar molt més que un científic, però juga només amb una pilota que val algunes desenes d’euros.  Una persona que investiga en el sincrotró ALBA té al seu abast un equipament d’uns 200 milions d’euros. El cost que paga la indústria privada per fer un experiment d’una hora està al voltant de 60 mil euros: però finalment, aquesta inversió li resulta molt rendible.