Taller de reciclatge d’oli de cuina usat en sabó per a la roba

El 14 de desembre els alumnes de 1r de Batxillerat van assistir a una activitat “taller de reciclatge d’oli de cuina usat en sabó per a la roba”. L’objectiu fou conèixer com reutilitzar l’oli d’ús domèstic i com té lloc la reacció química que permet formar el sabó.

Inicialment, les talleristes van fer una xerrada, on van explicar els ingredients necessaris que necessitaven (oli, hidròxid de sodi, aigua) i per què reaccionaven per a constituir el sabó. L’oli conté àcids grassos que en reaccionar amb una base forta (hidròxid de sodi) s’hidrolitzen i formen una sal sòdica (sabó) i glicerina.

Per a dur a terme el procediment, els alumnes es van posar unes ulleres, guants i una bata.

El primer pas va consistir a abocar a un cub una ampolla de 50 ml d’aigua amb hidròxid de sodi. A mesura que anaven remenant, la dissolució s’anava escalfant i no van afegir l’oli fins que la temperatura va assolir uns 50-60 °C.

Un cop que va baixar la temperatura, van afegir l’oli, que van passar prèviament per un colador, ja que al ser reutilitzat podia contenir restes de menjar. Havien de remenar suaument fins que la dissolució obtingués una textura cremosa i sempre en la mateixa direcció.

L’oli que van fer servir era reutilitzat i, un cop la mescla es va espessir, una de les talleristes va afegir unes gotes d’essència de llimona.

Finalment, amb molt de compte, van posar la mescla a diversos pots de iogurt, i la van deixar reposar durant un mes.