Excursió sobre els canvis a la línia de costa

L’alumnat de 3r d’ESO realitza una cerca sobre els canvis de la línia de costa de Mont-roig

Dins els projecte Àmbits en el que treballem conjuntament els Departaments de Llengua Castellana, Ciències i Socials, al curs de 3r d’ESO es va realitzar una excursió a peu entre l’antiga Estació de tren i la torre de Miramar i l’Estany Gelat. El dia de l’excursió va ser dijous 14 de desembre, però es va realitzar un treball previ i posterior a l’aula a l’hora de les tres assignatures. El trasllat de l’alumnat en bus des de l’institut i el seu retorn posterior des de Miami, va ser facilitat per la regidoria d’Ensenyament de l’Ajuntament de Mont-roig del Camp. L’excursió va començar darrera mateix de l’estació, aprofitant la visualització del mas Bru, on va viure el deportat a Mauthausen, Salvador Bru. Un grup d’alumnes de 3r van llegir un redactat que havien elaborat elles sobre el procés de recuperació de la memòria d’aquest mont-rogenc que va començar amb el treball que aquest mateix curs va realitzar a 1r d’ESO a Socials. Es va comptar amb la presència del professor de Socials ara jubilat Jaume Borràs, que va aprofitar per fer un paral·lelisme dels camps d’extermini i denunciar els crims comesos aquests dies contra el poble palestí a Gaza. Posteriorment es va visitar l’entorn de l’antiga Estació ferroviària actualment en desús pel trasllat de la línia ferroviària. L’assignatura de Castellà centra la seva activitat de redacció en elaborar una carta de propostes per a preservar i donar una altra funcionalitat a aquest edifici de 1865. A continuació el grup d’alumnes va agafar el conegut com a camí de Sanitat fins a la platja. Durant tot el trajecte els alumnes van realitzar fotografies de com es constata la reculada de la línia de costa i el grau de transformació d’aquests paisatges des de l’inici del turisme. Un dels punts rellevants de l’excursió va ser l’arribada a les restes de la torre de Miramar o Guardamar, també coneguda com a “Casa dels lladres”. Tot i l’elevat grau d’abandonament de l’indret i les dificultats d’accés, l’alumnat va constatar la rellevància d’aquestes restes arquitectòniques medievals visitades per dos reis de la Corona d’Aragó. Aleshores la ciutat comtal va fundar aquest petit nucli per tal de facilitar l’arribada de blat procedent de l’Aragó i Castella, via l’Ebre fins a Tivissa on hi van fer una carretera fins a Miramar, i així evitar-se pagar els ports a Tortosa. La construcció van ser objecte d’atacs pirates com els algerians que van destruir-lo a inicis del segle XV. Amb l’assignatura de castellà l’alumnat havia de fer una redacció de 20 línies amb la torre de Miramar com a temàtica. La visita es va realitzar amb petits grups que posteriorment es traslladaven a la zona de l’Estany per tal de fer un breu recull de flora de l’indret i fer-ne una descripció a les fitxes de treball. Per acabar es va contextualitzar les restes d’un niu de metralladores de la Guerra civil de 1936, i es va donar per acabada l’excursió.
A l’aula cada grup de treball va acabar les presentació de les activitats de les tres assignatures. Amb l’estudi sobre la el retrocés de la costa, s’ha utilitzat l’aplicació de “l’Ull del temps” (ICGC) amb el que van poder comprovar com les platges de Mot-roig als anys 1940 tenien fins a quatre vegades més amplada que en l’actualitat. Entre les hipòtesis que han plantejat, hi hauria l’impacte de l’espectacular creixement del port de Tarragona i com no, el canvi climàtic i els efectes de temporals com el recent Glòria. Se’ns dubte aquestes platges són un dels indrets més significatius del terme municipal on es pot constatar l’impacte humà sobre el medi. A l’assignatura de Biologia han realitzat la descripció de dos ecosistemes, un prop del mas Bru i un a l’Estany Salat. Han realitzat un recull de fotografies de les característiques ambientals i biològiques de cada un dels dos ecosistemes. Com que un dels eixos del currículum de Socials són les institucions democràtiques, aquest mes de gener els grups de treball han treballat la instància municipal i n’han redactat una amb les propostes de millora de manteniment d’indrets visitats. Esperem tenir resposta municipal ben aviat i poder tancar l’activitat. Cal esmentar que després de la publicació de la notícia de l’excursió a la web del Ressò mont-rogenc, el grup municipal d’ERC va presentar una moció per l’adequació i senyalització de les restes de Miramar i que va ser aprovada pel ple local.