Praga 2022

El primer viatge que estem realitzant amb el projecte Erasmus+ és un Job-shadowing a una escola de Chynê, a les afores de Praga, del 12 al 16 de desembre de 2022.

Durant tota la setmana, els mestres del centre que han visitat l’escola, l’Adrià i la Carol, realitzen un diari de camp per compartir amb la comunitat educativa de l’Institut escola impressions, noves metodologies i materials i també veure la gestió d’un centre d’un altre model educatiu per enriquir la nostra tasca educativa envers els infants.

DIA 1: Primer contacte amb els mestres de l’escola Základní Skola Chýnê.

Ens reben a l’escola la Katerina que és unes de les encarregades del projecte Erasmus al centre. Ella és mestra de 1r de primària. L’Adrià veu durant tot el matí com juguen i treballen els alumnes de 1r. La Carol, a educació infantil. La nostra visita del dia és a l’edifici Scksteinova.

Trobem que l’escola és molt gran, tenen varis edificis i ens expliquen que tenen molts alumnes i han hagut de posar mòduls afegits durant alguns cursos per l’augment d’alumnes.

A l’aula de 1r, l’Adrià participa activament a les activitats programades per aquell dia, sobretot, practicar vocabulari i expressió oral en anglès, com una exposició oral en xec sobre un tema escollit pels alumnes preparat per una alumna. Durant les estones d’expressió oral, l’alumnat ha volgut fet moltes preguntes a l’Adrià sobre els seus gustos, aficions i així, ajudats amb la tutora, han practicat molt.

A les aules d’educació infantil, la metodologia és lliure circulació entre els diferents espais de l’aula i la mestra fa fent propostes que puguin interessar als alumnes com música, art.. Al passadís de les aules disposen d’espais de lleure amb matalassos per jugar més tranquilament. Durant aquesta etapa, l’alumnat no es separa per edat, a les aules hi ha I3, I4 i I5.

DIA 2: Visita a les aules de l’edifici Bolzanova, l’edifici més gran de l’escola.

Durant el matí, hem pogut observar diferents àrees de classes de primària i secundària. Us deixem un petit repositori d’imatges amb explicacions del que hem pogut observar i volem compartir amb vosaltres:

En aquesta ocasió, hem vist les classes de 4t i 6è endinsades en el treball del pensament computacional amb diferents eines de programació. A 6è, l’alumnat començava a jugar amb Scratch i conèixer les principals nocions del llenguatge de programació per blocs. Havien d’executar una ordre perquè es reproduís un tren en format tal com es veia a l’exemple tot usant blocs programats pel mateix centre. L’alumnat havia de reflexionar què passava en executar diferents ordres, com ordenar els blocs perquè el tren es formés com volien…

Amb l’alumnat de 3r de la ESO, hem experimentat i aplicat el mètode científic per explorar diferents substàncies buscant la vitamina C mitjançant uns líquids reactors. Han pogut extreure les seves pròpies conclusions i evidències i sintetitzar els aprenentatges en un diari d’experimentació. Posteriorment, ncecessitaven saber si la saliva humana contenia una enzima anomenada melassa, present en diferents productes educorats.

Hem explorat diferents maneres d’aprendre i practicar anglès a les aules des d’activitats tecnològiques utilitzant dispositius mòbils i panells interactius fins a treballar les ODS mitjançant activitats grupals o per treball cooperatius.

DIA 3: Visita a l’Old School datada del 1864, on només hi ha Infantil i cicle Inicial.

Hem visitat l’edifci original de l’escola de Chýnê, on actualment només hi ha 2 aules de primer i 2 de segon. Educació Infantil està a un altre edifici on hi ha 4 aules amb 25 alumnes cada una. Hi ha hagut una migració molt important des de la ciutat cap a les afores, i degut a aquest moviment poblacional, l’escola s’ha vist afectada amb grups triplicats, i fins a 6 aules en el cas d’educació infantil repartides en diferents edificis del poble per salvar la situació.

A Cicle Inicial hem pogut observar com aprenen a escriure en chec utiltizant diferents materials i han practicat les matemàtiques amb un mètode chec que es diu Hejného que consisteix en aprendre manipulativament amb el suport d’un quadern de treball.

A les aules d’educació infantil, l’alumnat pot jugar lliurement per l’espai que tenen habilitat amb una gran moqueta al terra. Sobretot treballen el joc simbòlic entre l’alumnat de I3, I4 i I5 que estan junts. La mestra fa propostes, avui hem vist com preparaven una massa de briox per fer una pasta trenada. A mig matí, es preparen per fer un petit snack que ofereix l’escola: un entrepanet amb xocloata desfeta o aigua o sirop de maduixa. Els infants van lliurement i escullen què volen veure i després van seient.

DIA 4: Visita a diferents aules de l’edifici principal Bolzanova

Hem visitat diferents aules on hem pogut veure diferents àrees d’aprenentatge: ciències, llengües i informàtica. Les ciències es treballen des de diferents vessants aplicant metodologies integradores de continguts de manera que queda un aprenentatge globalitzat. Podem trobar conceptes matemàtics, d’expressió escrita i comprensió lectora dins els continguts de ciències.

Les classes d’anglès i txec tenen metodologies adaptades a la concentració dels alumnes amb canvis d’activitats dins la mateixa assignatrura: estones a l’estora, estones a la taula i estones més lúdiques.

DIA 5: Estones de reflexió, avaluació i acomiadaments

Al darrer dia al centre, hem estar reflexionant sobre la nostra visita, quines activitats ens han agradat i perquè, quines reflexions trobem interessants i factibles d’aplicar al centre i debatre amb el claustre. Hem estat explicant-nos la manera de funcionar dels centres, tasques que seguirant durant les mobilitats que ens queden i sobretot compartint experiències. Per acabar la jornada, a l’escola tenen un mural anomenat “Hall of fame”, mur de la fama, i hem escrit els nostres noms al costat del nostre pais al mapa europeu. Ha estat un moment molt emotiu.