Caràcter propi

El caràcter propi de la nostra escola ens defineix com:
a) Escola catalana. Utilitzem el català com a llengua pròpia i vehicular d’ensenyament-aprenentatge, així com de comunicació en les actuacions docents i administratives del centre.

b) Escola laica. Respectem les diferents conviccions religioses de mestres, alumnes, famílies, així com d’altres membres que puguin tenir relacions amb la comunitat escolar. Eduquem per a la llibertat, la responsabilitat i l’adquisició d’hàbits socials dignes de la comunitat on viuen. L’opció que fan les famílies per la formació religiosa o els ensenyaments alternatius serà vàlida per a tota l’etapa d’educació primària, si bé es podrà rectificar l’opció per escrit abans de començar un nou curs.

c) Escola pluralista. Es fomenta el respecte vers les diferents ideologies personals i pluralisme polític, potenciant valors com: solidaritat, respecte a l’altre, actitud de diàleg, i rebutjant qualsevol tipus de dogmatisme o adoctrinament.

d) Escola coeducadora i no sexista. Eduquem per a la convivència i el respecte als altres basant-nos en la coeducació, sense cap mena de discriminació per raó de sexe i amb el foment de la igualtat d’oportunitats.

e) Escola solidària i tolerant. Eduquem per a la justícia, la pau, la tolerància, la cooperació, la solidaritat i la no discriminació. Obviem qualsevol forma de violència com a mitjà de relació social. Eduquem en els valors que faciliten la vida en comú, la cohesió social i la solidaritat entre persones i pobles.

f) Educació integral. L’escola educa en el treball i promou una formació acadèmica competent, tot i integrant en els processos d’ensenyament i aprenentatge continguts vinculats a la coeducació, la ciutadania, la convivència, l’educació ambiental, la salut, l’alimentació sana, la comunicació audiovisual, l’accés a la informació i el gust per la lectura. Valorant les aptituds de cadascú i procurant el desenvolupament de les capacitats personals, tot ensenyant a respectar les dels altres, fomentant així també el desenvolupament de l’autoestima. La comunitat educativa estimula i potencia el seu desenvolupament integral tenint en compte les característiques personals que fan únic/a a cada alumne/a.
L’escola procurarà una educació integral i equilibrada en tots els aspectes: intel·lectual, cultural, creatiu, artístic, físic, crític… sempre partint de la realitat més immediata, intentant preparar homes i dones pel futur que siguin capaços de conviure, d’estimar la terra, de ser autònoms, emprenedors i de lluitar per uns valors democràtics com la solidaritat, la llibertat, la pau i la tolerància. L’escola no valorarà només l’aprenentatge de certs coneixements, sinó també els hàbits de treball, les actituds i els valors.

g) Educació transversal per a l’assoliment de les competències bàsiques: El desplegament de l’organització, objectius i continguts de les àrees de l’etapa, establint com a finalitat central el desenvolupament de les competències bàsiques: les comunicatives per comprendre i expressar la realitat; les metodològiques, per activar l’aprenentatge; les personals, per al desenvolupament i l’afirmació de la identitat pròpia; i les específiques centrades en conviure i habitar el món. L’assoliment per tot l’alumnat d’un bon nivell de comprensió lectora, d’expressió oral i escrita, d’agilitat en el càlcul i en la resolució de problemes i d’autonomia en l’aprenentatge.

h) Educació socialitzadora. Eduquem en les estratègies per resoldre les dificultats i per conscienciar dels drets i deures que comporta la vida en societat, fugint de l’estricta competitivitat. Vetllem per garantir les condicions de respecte adequades entre companys/es.

i) Ensenyament actiu i de qualitat. Guiem i afavorim la construcció dels propis coneixements, potenciant aprenentatges funcionals i significatius, tot i fomentant la manipulació, l’experimentació i la descoberta lligada al context, alhora que treballem per a l’adquisició d’hàbits i valors ètics i cívics, així com per a l’adquisició de la competència d’aprendre a aprendre i, d’autonomia i iniciativa personal, que permeti l’adaptació a la constant evolució social.

j) Escola participativa i dialogant. Valorem com a fonamental i promovem la participació activa dels nostre alumnat en les activitats d’ensenyament aprenentatge que els proposem, així com per a la resta d’activitats complementàries i de la vida al centre. Fomentem tant el treball individual com en equip i cooperatiu. Facilitem que el professorat, pares, personal no docent i alumnes participin en activitats diverses del centre, a partir dels diferents tipus de mecanismes recollits al RRI.

k) Escola democràtica. Volem que l’escola sigui un reflex de la societat actual, estimulant els valors d’una societat democràtica, fomentant el respecte a la diversitat d’opinions, i fugint de qualsevol tipus d’adoctrinament, tot i respectant els preceptes de la LEC.

l) Escola respectuosa amb l’entorn i compromesa amb el medi ambient. Treballem a favor de la sostenibilitat. Promovem la gestió correcta dels residus que es produeixen en l’àmbit escolar i vetllem per optimitzar l’ús responsable dels recursos que tenim. Afavorim una mobilitat respectuosa i responsable dins i fora de l’escola.
L’escola promou el coneixement del poble, el seu entorn proper, el patrimoni cultural propi, participant activament en les festes i propostes educatives, com una font d’enriquiment pel mateix treball escolar, tot i fomentant l’esperit de pertinença i col·laboració.

m) Visió crítica. Fomentem una valoració crítica dels fets i situacions, a partir de l’observació, la investigació, l’anàlisi, la contrastació, la reflexió, la responsabilitat, l’autoavaluació i l’aprenentatge a partir dels propis errors.

n) Escola inclusiva. Atenem i intentem donar respostes inclusives adequades a la diversitat de situacions i característiques del nostre alumnat, per tal de facilitar la màxima participació en totes les activitats que es realitzen al i des del centre. Cerquem l’èxit educatiu de tots els infants, independentment de les seves característiques, procedència, necessitats o discapacitats, i alhora oferim l’oportunitat de créixer conjuntament compartint experiències i situacions d’aprenentatge. En relació a les activitats d’ensenyament-aprenentatge procurem que majoritàriament les puguin portar a terme a les aules ordinàries, juntament amb els seus companys/es de classe, no només incloent-los, sinó escolaritzant-los, i educant-los, d’acord amb les seves necessitats igual que amb tots els altres alumnes i junt amb ells. Sense per això deixar de ser també exigents amb tots ells, d’acord amb les seves capacitats, dins d’un esperit cooperatiu i no competitiu.. Pretenem educar en l’acceptació d’un món plural i en el respecte a les persones sense fer distincions per raons de sexe, condició social, creences religioses o polítiques, ni de les característiques personals.

o) Escola compromesa amb la convivència.Tots els membres de la comunitat escolar tenen el dret a una bona convivència i el deure de facilitar-la. A l’escola ha de regnar un bon ambient, una relació cordial i bon tracte entre tots els membres i per això tothom s’esforçarà per mantenir una bona convivència i un bon clima de treball. L’escola aposta pel foment de la cultura de la pau, de la mediació i la resolució pacífica de conflictes. Les regles de convivència es basen genèricament en els principis democràtics i específicament en els principis i normes que deriven de la llei d’educació. L’escola disposa d’una comissió de convivència al Consell escolar, formada per representants de les famílies i del professorat, que elabora i revisa les NOFC i el Pla de convivència.

p) Escola oberta a les tecnologies de la informació i de la comunicació i a les de l’aprenentatge i coneixement. L’escola promou i facilita la integració de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) en els processos d’ensenyament-aprenentatge i en l’avaluació de les diferents àrees del currículum (TAC).