Història de la nostra escola

Antecedents

El nostre centre es va inaugurar el 28 de febrer de 1974 i actualment al nostre municipi, l’Escola Guillem de Balsareny és l’únic centre d’ed. infantil i primària que hi ha. Però per saber una mica d’on venim ens hem de remuntar a uns quants anys enrera.

En la dècada dels anys 60 hi havia diverses escoles al nostre poble:

– Escuela Mixta Dr. Roque García: Era una escola pública i la que acollia la majoria dels alumnes del poble. Disposava de dos edificis: un a la Plaça de l’Església (actualment Casal del Jubilat) on anaven exclusivament els nens; l’altre edifici estava situat al carrer Sant Marc i aquí s’escolaritzaven les noies.

– Escuela Parroquial San José Obrero: Aquesta escola estava situada on ara hi ha la rectoria. Aquí cursaven estudis només els nois ja que no era mixta. Aquesta escola era coneguda popularment com la dels parroquials.

– Escuela Nuestra Señora del Pilar: Era una escola privada i religiosa. El seu personal docent eren monges de les Germanes Dominiques de l’Anunciata. Només assistien noies. Aquesta escola estava situada a l’edifici que actualment és l’Escola Municipal de Música i la Llar d’Infants Pare Coll.

A començament de la dècada dels 70 es va fer un segon edifici a Sant Marc, aleshores els alumnes de l’escola Roque García es van traslladar aquí. Les altres escoles per diverses raons van tancar (les germanes Dominiques van haver de marxar, i els parroquials (no ho se) i la gran majoria dels seus alumnes van passar a l’únic col.legi que hi havia aleshores: el centre públic Roque García. Aquest fet també es va repetir amb els alumnes de la perifèria del municipi: La Rabeia, la Colònia Soldevila i Vilafruns.

Una nova escola

En arribar a aquest punt aquest centre es va massificar i no va poder oferir unes condicions mínimes, aleshores es va construir l’actual edifici escolar, que va passar a anomenar-se Guillem de Balsareny. En aquest nou edifici s’impartia des del 3r curs fins a 8è d’EGB. L’edifici de Sant Marc es va aprofitar per acollir els alumnes de 1r i 2n; mentre que els més menuts –parvulari: 4 i 5 anys- anaven a l’edifici de les Dominiques, conegut popularment com les monges.

L’ampliació

A la dècada dels 80 es van construir un edifici annex amb noves aules dins el recinte de l’edifici principal de l’escola, destinades als nens i nenes de cicle inicial. Aquest fet va comportar un efecte dominó: l’alumnat de Sant Marc es va traslladar a aquest nou edifici, mentre que les aules de Sant Marc es van aprofitar per donar cabuda als petits del parvulari.

La unificació en un sol recinte

A la dècada dels 90 amb la darrera Reforma Educativa, l’escola deixa d’impartir ensenyament als alumnes de 13 i 14 anys, és a dir, 7è i 8è de la Segona Etapa d’EGB, que passen a cursar estudis d’ESO a l’institut. Aquesta circumstància fa que quedin aules lliures que s’aprofiten per acollir els alumnes de cicle inicial i les que deixen aquests les aprofiten els del parvulari. Per primera vegada tots els alumnes de la nostra escola es concentren al mateix recinte escolar.

L’Institut-Escola

L’any 2021 el Departament d’Educació concedeix a Balsareny l’Institut-Escola. El curs 21/22 comença a fer-se l’ESO al mateix edifici on hi ha la Primària amb un curs de 1r d’ESO de 27 alumnes.