Matemàtica manipulativa

PROJECTE DE MATEMÀTICA MANIPULATIVA A EDUCACIO INFANTIL

«Les matemàtiques manipulatives són una forma relaxada, motivadora i engrescadora d’aprendre a l’aula»

Els nens i nens d’educació infantil aprenem matemàtiques d’una manera lúdica i distesa, a partir de l’observació, manipulació i sessions de jocs matemàtics. A partir d’aquest treball manipulatiu treballem la numeració, quantitat, lògica, operacions, mesura, geometria, resolució de problemes, etc.

Utilitzem material comercial i material no tant comercial, extret del món més proper als infants. Aquests materials no s’utilitzen només per realitzar una activitat concreta, si no que tenen un gran ventall de possibilitats de treball. Per exemple: les pedretes de colors poden ser utilitzades per fer seriacions, agrupacions, classificacions, activitats de relacionar numeració i quantitat, càlcul……

A partir del treball manipulatiu de les matemàtiques s’aconsegueix que els alumnes s’interessin pel que estan aprenent, que disfrutin aprenent i que els aprenentatges que facin siguin significatius.

Els nens i nenes d’educació infantil han d’aprendre fent, observant, manipulant, experimentat i reflexionant, a partir de les seves pròpies experiències que són el que donen sentit al seu aprenentatge. Per això l’experimentació i manipulació amb objectes i materials han de ser la base de l’activitat matemàtica.

Les matemàtiques s’han de viure i viure una cosa vol dir ser actiu, ser participatiu, fer-se pròpia aquella cosa. En aquest sentit a l’escola volem viure instants, aventures, experiències…, i en aquest sentit també busquem fer possible que l’acte educatiu matemàtic sigui vivència.

Viure la matemàtica vol dir veure els nombres al portal de cada casa, a les matrícules dels cotxes, mirar si un carrer és mes curt que l’altre, aprendre les diferents formes geomètriques amb les senyals dels carrers (l’stop és rodó, el cediu el pas és triangular…), aprendre amb diferents activitats que es duguin a terme fora de l’aula per tal que siguin més significatives i lúdiques.

PROJECTE DE MATEMÀTIQUES A PRIMÀRIA

Els alumnes aprenen matemàtiques quan s’emocionen i descobreixen, quan tenen oportunitat de comprovar els seus resultats i buscar altres possibilitats, quan no tenen por d’equivocar-se i aprenen dels seus errors, quan treballen en equip,…i sobretot quan saben comunicar i representar els seus raonaments.

El projecte de matemàtica manipulativa pretén donar resposta a aquestes necessitats dels nens i nenes i s’estructura bàsicament en quatre grans eixos vertebradors:

• Utilitzar material manipulatiu perquè puguin ser ells mateixos que visualitzin i descobreixin els conceptes i puguin fer petites investigacions de manera autònoma.

Els reglets, geoplans,numicons, miralls, geomosaics, blocs lògics,… i molts

altres materials els permeten tocar per entendre, fer i desfer sense por, construir de manera concreta els conceptes més abstractes, veure diferents maneres d’arribar al resultat i gaudir mentre aprenen.

• Realitzar activitats riques, de terra baix i sostre alt, on tots els alumnes hi puguin tenir presència,  participar i que tots puguin progressar.
  • Donar més importància al càlcul mental que a les operacions escrites repetitives. Descobrir diferents maneres de fer una operació els fa més competents per resoldre problemes, saber explicar què han fet i fer connexions.

En el blog de matemàtiques de l’escola els mateixos alumnes us expliquen alguns dels nous algoritmes que han après.

• Realitzar activitats vivencials en les que descobreixin que les matemàtiques són útils, emocionants i que apareixen en gairebé totes les situacions de la vida quotidiana. Repartides en diferents cursos algunes de les activitats que es porten a terme són:
  • Correu matemàtic: intercanvi de missatges escrits amb llenguatge matemàtic per comunicar-nos amb nens d’altres escoles.
  • Fira matemàtica: Jocs i activitats matemàtiques per descobrir o consolidar conceptes de manera lúdica.
  • Celebrar el dia PI
  • La festa del 100 a Cicle Inicial per celebrar que ja som 100 dies més savis és una bona manera per entendre la numeració
  • Contes matemàtics
  • Participació a concursos matemàtics com el “Fem mates” o la fotografia matemàtica.