Projecte educatiu

 

El Projecte Educatiu del Centre (PEC) és un document on s’expressen,a partir del coneixement de l’escola i del seu entorn, els objectius que es pretenen aconseguir i l’organització i funcionament necessaris per assolir-los. 

Som una Escola d’Educació Infantil i Primària pública que depèn de la Generalitat de Catalunya. L’Ajuntament, a través del Consorci d’Educació, participa i col·labora amb el manteniment de l’edifici, el personal no docent, la neteja i altres serveis educatius.

PEC de l’escola

 

LA NOSTRA PROPOSTA EDUCATIVA

-L’ESCOLA COM A ÀMBIT NATURAL D’APRENENTATGE-

Tríptic 2022

 

Considerem que l’aprenentatge és una part del desenvolupament natural dels infants. Els nens i nenes aprenen de forma activa, a partir de les experiències i en relació a una gran diversitat d’estímuls en interacció amb l’entorn. L’escola és un espai privilegiat per poder realitzar aquest procés. Per tant, el paper del/la mestre/a és fer de model per acompanyar i orientar aquest desenvolupament natural.

El nostre principi bàsic és la formació integral de persones amb valors humans.

  • Fomentem l’educació dels alumnes en la llibertat i solidaritat, la convivència democràtica, el respecte dels drets i llibertats fonamentals per aconseguir formar persones i ciutadans responsables afavorint la igualtat entre l’alumnat mitjançant la coeducació i la inclusió.
  • Propiciem el procés de socialització dels alumnes, acompanyant-los en la relació amb els altres i amb respecte a la diversitat individual i cultural de totes les persones i grups del nostre entorn social.
  • Proposem un aprenentatge integral que implica la totalitat de la persona, per desenvolupar la màxima diversitat de capacitats: intel·lectuals, emocionals, socials, actitudinals, procedimentals, etc.

La nostra actuació es fonamenta en un tracte personalitzat que s’adeqüi al ritme evolutiu i a les capacitats intel·lectuals de cada nen, de manera que cada alumne participi en el seu procés d’aprenentatge.

Som una escola oberta a tothom.

  • Ens caracteritzem per considerar els alumnes protagonistes de la seva educació; per atendre la diversitat dels alumnes tant pel que fa als aprenentatges com als aspectes personals i relacionals; per l’atenció i seguiment tutorial, pel tractament igualitari de totes les àrees. Eduquem humana, científica i artísticament.

Som una escola oberta a la tecnologia de la informació i comunicació.

  • El centre es caracteritza per impulsar l’ús educatiu de la informàtica i de les noves tecnologies de la informació, fent-ne ús com un recurs didàctic dins del currículum escolar.

Som una escola arrelada i oberta a l’entorn.

  • Afavorim l’arrelament al medi més proper i potenciem la relació amb l’entorn físic, social i cultural.

 

PRINCIPIS PEDAGÒGICS QUE JUSTIFIQUEN LA LÍNIA DE L’ESCOLA

Resum dels principis pedagògics i organitzatius que orienten la línia educativa de l’escola:

  • Un aprenentatge actiu: que estimula i dona coherència a l’aprenentatge natural dels alumnes, fomentant la curiositat i la investigació amb una actitud de protagonisme actiu.
  • D’inspiració constructivista: el progrés individual dels alumnes ha de partir de les seves capacitats, treballant per assolir noves competències. Procurant respectar els seus interessos i el seu ritme personal d’evolució.
  • D’orientació competencial: treballem per l’assoliment de les competències bàsiques que facilitin als alumnes les eines per a integrar-se en un món complex i canviant.
  • Un aprenentatge plurilingüe: per assolir de forma gradual la competència en l’ús de les tres llengües: català, castellà i anglès.
  • Consciència crítica i responsable: volem fomentar la consciència crítica i la implicació responsable de l’alumnat en el seu aprenentatge.
  • Reconeixem el paper fonamental de les famílies en el desenvolupament dels infants. A l’escola les famílies acompanyen aquest procés amb el suport que exerceixen a casa i amb la implicació en diferents tasques de suport als mestres i al centre.
  • L’escola impulsa i integra l’ús de noves tecnologies en el context de situacions d’aprenentatge, amb els BeeBots, les tauletes i els ordinadors promovent el pensament lògic i creatiu.

 A Educació Infantil:

  • Es prioritza que els alumnes se sentin acollits i segurs per poder desenvolupar les seves capacitats emocionals, socials i intel·lectuals en un entorn estimulant.
  • Es treballa de forma globalitzada amb metodologies actives que faciliten l’observació, l’experimentació i l’adquisició d’hàbits.
  • Afavorim l’atenció dels alumnes en activitats de tot el grup, amb mestres de reforç quan el treball ho requereix.
  • Treballem les rutines, activitats per racons, projectes, propostes educatives, tallers internivells i de col·laboració amb les famílies.

 A Educació Primària:

  • En aquesta etapa s’incideix de forma progressiva en els objectius i mètodes de treball propis de cada àrea curricular.
  • Es busca garantir un bon nivell de competència al final de l’etapa que garanteixi la millor preparació possible per accedir a l’ensenyament secundari.
  • Els alumnes segueixen un programa diari de foment de l’hàbit lector i del gust per la lectura.
  • Ús de metodologies mixtes: combinem el treball per projectes, treball cooperatiu, racons de treball amb grups flexibles i desdoblaments.
  • Major grau d’exigència pel que fa a l’estudi a casa i a la realització de treballs personals i de grup.
  • Ús d’eines informàtiques, intranet, Google sites for Education, exercicis assistits per ordinador.
  • S’impulsa l’ús i el treball de la llengua anglesa.
  • S’ofereix suport escolar personalitzat, en ampliació horària, als alumnes que ho necessiten.

 

LA LÍNIA METODOLÒGICA DE L’ESCOLA

La nostra línia metodològica combina l’ús de metodologies mixtes: el treball per projectes, racons de treball, tallers, treball cooperatiu, amb grups flexibles i desdoblaments a diferents àrees. 

  • Potenciem l’aprenentatge significatiu (fruit del raonament).
  • Afavorim l’autonomia personal de l’alumne i el treball diari dels hàbits.
  •  Afavorim la inclusió de tot l’alumnat que garanteixi l’equitat i la igualtat d’oportunitats.
  • Inclusió educativa vetllant per la personalització de l’aprenentatge, tenint en compte l’individu, el seu ritme i les seves necessitats és un dels principis que recull aquest projecte. Emprar un llenguatge adequat en tots els espais educatius i garantir la coeducació i la no discriminació per raons de gènere, cultura, nivell socioeconòmic, creença o religió és un dret que ha d’estar garantit.
  • Potenciem la lectura diària com a eina de millora de la competència lingüística dels nostres alumnes.
  • Impulsem l’ús de la llengua anglesa i li donen presència a les activitats de l’escola.
  • Gestió de les emocions i sentit de pertinença al grup  donant molta importància al treball que es realitza des de la tutoria i les dinàmiques de grup i la gestió de les emocions en tot moment.
  • Responsabilitat pedagògica i tutorial compartida per tot l’equip docent.
  • Avaluació continua i global, com a eina fonamental en el procés d’ensenyament aprenentatge.
  • Col·laboració constant entre família i escola per tal de contribuir a una millor consecució dels objectius educatius.
  • Atenció psicopedagògica i orientació educativa a través de l’EAP.
  • Reforcem la cohesió social respectant totes les cultures i rebutjant qualsevol tipus de discriminació.
  • Promovem la cohesió dels diferents equips de treball del centre.