Estratègies Pedagògiques

L’Escola fa ús, al llarg de les diferents etapes educatives, de diferents estratègies metodològiques. Es fa una aposta per tal de donar resposta a les necessitats de tot l’alumnat, tenint en compte que tots els individus són diferents i que aprenen fent servir eines i estratègies diverses.

El fil conductor, atenent a què vivim en societat, és el respecte, la comunicació i la col·laboració. Ja sigui a través de treballs en grup, individuals, experimentació i observació, etc. és necessari posar l’atenció en la vessant emocional i relacional dels infants. 

Per aquests motius, a l’Escola aprendran a treballar per projectes, racons, equips, de manera individual, etc.

RELACIÓ D’ESTRATÈGIES QUE DUEM A TERME

 

EQUIPS CIENTÍFICS

Als cicles mitjà i superior treballem el coneixement del medi natural i social amb “equips de científics”.  Aquests equips estan formats per grups reduïts d’alumnes de 3r i 4t, i de 5è i de 6è.

Per cada cicle hi ha sis espais, i cada un d’ells té una temàtica diferent. Dins de cada espai hi ha diferents reptes. Cal treballar un mínim de tres, i no hi ha màxim. Els alumnes passen un trimestre treballant una mateixa temàtica.

Treballant d’aquesta manera respectem el ritme d’aprenentatge de cada alumne, fomentem el seu esperit d’investigació i la seva autonomia.

 

APADRINAMENTS LECTORS

La lectura, la comprensió oral i escrita i l’expressió oral i l’escrita són destreses que tenen un pes molt important dins el desenvolupament dels infants. És per aquest motiu que, després de dedicar tres cursos a la formació de l’equip docent en l’ILEC (Impuls de la Lectura), es van crear diferents espais en els que treballar aquestes activitats.

Tots els cursos del centre disposen de mitja hora al dia per a dedicar a les habilitats lectores.

A més, el curs 2019-20 es van posar en marxa els apadrinaments lectors, mitjançant els quals els diferents nivells de l’escola col·laboren i organitzen activitats. L’objectiu de treballar d’aquesta manera rau en la importància de fomentar el gust per la lectura, al mateix temps que els infants gaudeixen, aprenen i coneixen infants d’altres edats. Paral·lelament, es desenvolupen habilitats socials, relacionals i emocionals que són necessàries per a conviure en societat.

 

TALLERS INTERCICLE

La relació entre els infants és un dels aprenentatges que tenen lloc a dins de l’entorn escolar. Fomentar el sentiment de pertinença al grup, tant del seu grup classe com de l’escola en sí és un dels pilars en què treballem. D’altra banda però, pensem que és essencial treballar la relació amb infants de diferents grups i edats. Així, mitjançant els tallers intercicle es fan diferents agrupacions, al mateix temps que es treballen diferents tècniques artístiques, autors, colors, materials, etc.

 

RACONS

El treball d’experimentació i de manipulació és una de les bases per a poder entendre i relacionar els diferents continguts que es treballen amb el dia a dia de l’alumnat. Per aquest motiu, en tots els nivells de l’escola es duen a terme sessions de racons de treball, en les que s’experimenta amb material manipulatiu, es treballa amb diferents agrupacions i d’una manera autònoma.

És imprescindible que l’alumnat desenvolupi estratègies d’aprenentatge i de metacognició que els ajudaran a fomentar l’esperit crític.

 

PROPOSTES

A Educació Infantil es dedica una part del temps lectiu al treball de propostes didàctiques. Aquesta manera de treballar vetlla per tal que l’alumnat treballi la seva autonomia, el seu esperit crític i també l’autogestió d’aula a partir de diferents activitats. 

Els infants, en funció dels seus interessos, decideixen a quina de les activitats proposades volen participar, tot sent protagonistes del seu procés d’aprenentatge.

 

TEIXIT D’AULA

La vida d’aula és un dels punts més importants per a l’aprenentatge i el desenvolupament dels infants. Com a Escola establim un espai diari i de manera transversal on trobar-nos, parlar de les inquietuds dels infants, de l’entorn, del barri, etc. a través de diferents fils conductors i emprant materials diversos i innovadors.

 

TENIM LA PARAULA

La nostra escola està participant en un projecte de desenvolupament de la llengua oral. Tenim la paraula! suposa adquirir el compromís de triar una activitat de llengua oral que s’apliqui al centre, d’analitzar-la i de compartir-la amb la resta de centres. Es combinarà el treball en centre amb les reunions intercentres.

Aquest programa ens permetrà:

  • Reflexionar sobre les característiques de les activitats de comunicació oral efectives.
  • Contextualitzar una activitat tenint en compte els eixos que s’han definit en el Programa de comunicació oral: Tenim la paraula!.
  • Saber argumentar per què una activitat de comunicació oral és una bona activitat.
  • Analitzar evidències dels alumnes.
  • Documentar les activitats de comunicació oral.
  • Compartir les activitats treballades, amb el propi equip docent i amb docents d’altres centres.

 

FAMÍLIES A L’AULA

La relació amb les famílies és essencial per al desenvolupament de l’infant. Aquest és el principal motiu pel qual insistim i hi dediquem molts esforços a nivell organitzatiu.

A Educació Infantil, l’entrada i la sortida es fa a les classes de cada un dels infants, propiciant el contacte entre l’entorn de l’alumnat, l’equip docent i la família.

A educació primària la recollida de l’alumnat es fa dins el recinte, de manera que aquest contacte continua existint.

De manera paral·lela, algunes tardes a la setmana, les famílies poden entrar a les aules i compartir un espai d’aprenentatge, acompanyant els infants en el seu desenvolupament i fent-los protagonistes del seu propi procés.

 

XARXES PEL CANVI

Des del curs 2019-20 el centre va apostar per una transformació educativa que vetlla per ajudar a l’alumnat a desenvolupar la seva autonomia i esperit crític.

La societat dels nostres dies canvia i avança a un ritme molt ràpid, i cal preparar els infants per a viure-hi en el present i en el futur. No pretenem canviar ni substituir tot allò que fins ara es feia i funcionava per quelcom innovador, però sí replantejar-nos i aprendre de manera constant, atenent al món que ens envolta a dia d’avui.

Trobem imprescindible estar al dia en termes d’innovació educativa, posant l’atenció i contextualitzant les diferents propostes al centre.

 

JA NEDO

Des de l’Ajuntament s’ofereix aquest programa als cursos de 1r i de 6è de primària, per tal que tot l’alumnat pugui gaudir del contacte amb l’activitat de piscina. Com a centre, estem adscrits al mateix, duent a terme l’activitat en les piscines de Can Dragó.

L’activitat a la piscina permet experimentar noves possibilitats motrius per assolir els primers desplaçaments autònoms en el medi aquàtic.

El programa pretén assegurar que l’alumnat finalitzi l’educació primària havent adquirit els coneixements bàsics de control motriu en el medi aquàtic.

 

CONVOCATÒRIA UNIFICADA DE PROGRAMES

Cada curs, des del Consorci d’Educació de Barcelona, hi ha una Convocatòria Unificada de Programes mitjançant la qual els diferents centres de la ciutat poden participar en diferents programes de barri o de ciutat. En el nostre cas participem en diferents activitats, com ara Expliquem el Barri, Vocacions Científiques i Interrogatori en 3r grau.

Cal esmentar que el grau d’implicació i de durada de cada un dels programes pot modificar-se sensiblement d’un curs a un altre.

 

EDUCACIÓ VIÀRIA, AMB LA GUÀRDIA URBANA

Amb la participació en el projecte “La Guàrdia Urbana a les escoles” es pretén treballar l’educació viària, entesa com educar per a una mobilitat segura i per a una millora de la convivència ciutadana. El projecte es basa en una anàlisi de l’ús que es fa de l’espai públic, en la percepció del propi risc i en la reflexió sobre el propi comportament per potenciar l’adquisició de conductes segures com a vianant, passatger i conductor.

 

ALIMENTACIÓ SALUDABLE

El dia de la fruita: els dimecres els alumnes portaran una peça de fruita de casa per esmorzar a fi de fomentar bons hàbits d’alimentació.

L’escola aconsella que els alumnes portin entrepans o fruites per contribuir a una alimentació saludable de l’infant. No es poden portar pastes de xocolata, iogurts i sucs.

 

PROGRAMA SALUT A L’ESCOLA

L’Agència de Salut Pública proporciona diversos serveis al centre relacionats amb l’educació per a la salut de l’alumnat: vacunacions, salut buco-dental, sexualitat. Per això, l’escola participa regularment en els següents programes de salut :

– Plans de vacunació.

– Revisions buco-dentals.

– Revisions dels menús escolars.