Setmana d’art: Pablo Picasso

Com cada any destinem una setmana a l’art. Aquest curs l’hem dedicat a Pablo Picasso.

Pintor i escultor espanyol creador, junt amb l’autor Georger Braque, del cubisme. És considerat com un dels majors pintors que van participar en els diversos moviments artístics que es van propagar pel món i va exercir una gran influència en altres grans artistes del seu temps.

A totes les aules s’introdueix l’autor amb un vídeo sobre Pablo Picasso.

COMUNITAT DE PETITS I PETITES

Els petits i petites de l’escola han pogut triar realitzar tres tallers:

Autoretrat: Representa la fase de transició on es treballen els trets facials com el nas, la boca, els ulls… és a partir d’aquí on Picasso va reflectir els diferents autoretrats, des de la seva infància fins abans de morir.
Els infants d’infantil s’han pogut veure reflectits en el seu propi autoretrat, decorar-se, reconèixer-se tal com són ara mateix… Veure els petits detalls i observar-se ha generat curiositat entre ells i elles. “Cuando se es joven, se es joven para toda la vida.” Pablo Picasso

Arbre genealògic: “La imatge harmoniosa d’una família reconstituïda”, arbre genealògic picassià. Els infants han plasmat al paper als integrants de la seva família que viuen a casa seva.

Collage: La producció artística de Picasso sobre el collage destaca per fer ús de paper de diari, parts de partitures i deferents tipus de paper. Encara que el seu recorregut com artista no es destaca per fer ús d’aquesta tècnica, les obres de Picasso van deixar un legat artístic amb el collage. Durant aquesta setmana, l’alumnat de la Comunitat de petits i petites ha pogut gaudir en el taller de “Collage estil Picasso” sent artistes i creant la seva pròpia obra d’art fent ús d’aquesta tècnica. Retallar papers, esquinçar-los, fer composicions amb diferents papers, enganxar-los, dibuixar sobre diferents textures, tot tenint d’inspiració les obres de Picasso. “Siempre estoy haciendo lo que no puedo hacer, para poder aprender a hacerlo.” Pablo Picasso

Color i emoció: Els infants observen cadascuna de les obres i conversen sobre les emocions que podia sentir Picasso en pintar aquestes obres: tristor, por, felicitat… També sobre què genera en ells aquestes mateixes emocions. Els tons blaus i els colors foscos que usava Picasso durant la seva època blava reflectien el seu sentiment de  malestar i tristor lligat a un fet tràgic de la seva vida. Al taller, els infants han fet les seves pròpies produccions utilitzant diferents tons blaus, una gama de roses i el blanc, negre i gris.

Màscares africanes: A partir de la visita a un museu de París, on va estar exposat l’art tribal africà, Pablo Picasso va poder tenir el seu primer contacte amb aquest estil artístic. Aquest apropament va ser una font d’inspiració per Picasso, i això es va veure reflectit també en el període del cubisme. El taller que hem pogut dur a terme ha estat crear la nostra pròpia màscara africana, la qual posa l’enfocament en les figures i formes que representa una persona o objecte. En aquest cas, les formes geomètriques de la cara en sí o de les parts que la componen.

Pintura sobre transparència: En aquest taller els infants han pogut experimentar amb la pintura sobre trasparències “Els infants són artistes. El problema és mantindre’ls així fins a què creixin.” Pablo Picasso.

COMUNITAT DE MITJANS I MITJANES

Els infants es troben a l’aula papers amb formes, colors, elements de la cara i se’ls hi proposa fer un retrat. Després d’exposar-los i parlar-ne, comparem els retrats amb els de Picasso i parlem de l’artista.

A partir del quadre de Picasso anomenat “Finestra amb cortina des de l’interior”, imaginar què es veu a la finestra de cada infant. La finestra, una obertura a l’exterior, ens dona un món infinit de possibilitats i una gran font d’inspiració. L’activitat l’han fet individualment o en petit grup, cadascú com s’ha sentit més còmode.

Es proposen quatre tallers relacionats amb les tècniques i etapes de Picasso i l’alumnat pot escollir quin taller vol fer:

Quadre Cubista: Pablo Picasso, en la seva etapa artística va passar per l’època cubista, li agradava fer retrats combinant colors i formes diferents i innovadores. Hem volgut transmetre i conèixer com va ser aquella època, posant-nos en la seva pell i fer un retrat utilitzant la tècnica de pintura, que ha sigut una nova descoberta pels infants.

Època blava i rosa: A l’època blava (1901-1904) Picasso pintava quadres amb figures primes i estirades, que semblaven estar tristes i solitàries i vivien en un món blau. El període rosa (1904- 1907) es caracteritza per una paleta de colors suaus, pastissos. A més dels colors, Picasso canvia els personatges marginals del seu període blau per artistes del circ que es mostren pensatius, melancòlics i somiadors. Els infants han pogut imitar l’artista fent la seva pròpia producció.

Collage: Es considera Pablo Picasso el creador de la tècnica del collage des de l’any 1899. L’artista experimentava i creava a partir de diaris, retalls, teles… Els infants hem descobert obres de collage d’aquest artista i a través de diferents materials ens hem endinsat nosaltres en aquesta tècnica: imaginar, dibuixar, retallar, enganxar, superposar… en definitiva crear! En un clima molt tranquil i agradable els infants hem compartit aquesta experiència on cadascú ha tingut l’oportunitat de produir el seu collage.

Volum: Picasso no realitzava només pintures, hem vist que la seva  producció va ser incansable. Hem donat pas a l’escultura: recordem que “el truc” del cubisme recau en la geometria. Les formes geomètriques envaeixen les composicions realitzades i dibuixem el nostre retrat des de punts de vista diferents: del davant, del darrere i de perfil.  A través de làmines de cartró i de rotlles de paper els infants han elaborat el seu propi autoretrat. Han decorat amb diferents materials com ceres, papers, plastilina, fils… Han gaudit molt del procés i del resultat final.

 

El circ fou una gran passió i font d’inspiració per Pablo Picasso. Els infants de 1r, 2n, 3r i 4t a educació física han experimentat i jugat amb diferents materials circenses (carioques, pilotes i mocadors malabars, masses, plats xinesos, fit-balls i balancins d’equilibris, xanques, diàbolos…). Han gaudit dels reptes proposats i han pogut ser els i les protagonistes del seu propi circ.

COMUNITAT DE GRANS

Els grans han pogut escollir entre els diferents tallers de lliure circulació.

Roll Cubista a Picasso: Pablo Picasso se’l considera el creador del cubisme i un dels pintors més representatius del segle XX. A més, Picasso ja creava des de molt jove, caricatures en clau d’humor, algunes dedicades a les persones que coneixia al seu voltant o també, autoretrat seu.
Per això, va incorporar la caricatura a molts dels seus quadres (de retrat o de paisatges). Aquest taller s’ha realitzat triant la tècnica lliure utilitzant des del llapis, les ceres, amb materials reciclats o diferents papers i colors. També fem servir l’atzar per a triar les diferents parts de la caricatura i disposem d’exemples per a agafar idees. Finalitzem amb dos jocs interactius.

Et miro, em veus: Es basa en la creació d’una làmina artística on apareguin els elements d’una cara (ulls, boca, nas, orelles…) deixant volar la imaginació. Els infants hauran de traçar línies corbes en una làmina en blanc. Una vegada tinguin les línies hauran de posar-se les ulleres de Picasso per tal de descobrir entre aquestes línies corbes els elements d’una cara i així poder treballar la caricatura, el retrat i l’autoretrat. Podrán complementar l’activitat pintant amb diferents materials.

Descobreix, juga i fes el teu Guernica: En aquest taller se’ls hi proposa investigar una mica entorn un dels quadres més famosos de Picasso, el Guernica. Se’ls hi proposen uns jocs interactius i se’ls hi proposa crear el seu propi Guernica.

   

Un cop fets els tallers els docents hem preparat l’exposició al passadís. Els infants de grans han sigut els encarregats de visitar l’exposició i preparar-se una explicació per poder acompanyar a la resta de nens i nenes de l’escola, en petits grups, fent un tour per veure i conèixer les creacions que han realitzat els companys i companyes.

Protegit: Fotos petits/es setmana d’art 22-23

Protegit: Fotos mitjans/es setmana d’art 22-23

Protegit: Fotos grans setmana d’art 22-23