Espai de jocs de taula a la Comunitat de petites i petits

L’espai dels jocs de taula permet als infants aplicar la seva lògica, idear estratègies en el joc, prendre decisions i practicar la memòria, entre d’altres. A més, és una gran oportunitat per incorporar el món matemàtic de manera lúdica i funcional, conèixer la línia numèrica, identificar els números, fer comptatge i càlculs.

Els trencaclosques i altres jocs de lògica els aporten reptes que requereixen molta concentració, treball en equip o individual, equivocar-se i aprendre de l’error, persistència i esforç. Quan aconsegueixen muntar el puzle o la composició del joc reben una gran satisfacció personal, reforçant la seva autoestima. A l’escola hi ha jocs més tradicionals com el Parxís, l’Oca, el Dòmino, jocs de cartes, memory’s, el Tangram i puzles. I d’altres jocs com el Monza, l’Uno, el Lince, Bitxos o Camelot Jr.

Quan es parla d’infants de tres anys, s’ha de tenir present el propi ritme maduratiu de cada nen i nena, tenint en compte si està preparat per aquest moment, adaptant així la proposta de joc segons les seves necessitats sempre respectant els seus interessos. És per això, que s’ha d’evitar posar valor excessiu en la victòria final i fer-ho, en canvi, en el riure, en l’acceptació de les normes, en el respecte pels torns, el procés de la partida, etc.

Cada joc de taula té unes característiques concretes que els fan potenciadors de moltes altres habilitats com pot ser el raonament lògic, la memorització, la fluïdesa comunicativa, la velocitat, les habilitats motrius, entre altres.

A través de l’experimentació i manipulació dels diferents elements, els infants de tres anys van adquirint les primeres nocions dels jocs amb regles. Jugar els hi obre un ventall de possibilitats d’interacció, els ajuda a empatitzar, a interioritzar les regles socials i a sentir i gestionar les emocions.

Els jocs de taula a 4 anys són un moment ideal perquè l’infant aprengui, al mateix temps que gaudeix i juga explorant una gran varietat de jocs diversos. A través d’ells, es poden treballar tot els continguts possibles; lògica, orientació espacial, vocabulari, seguir unes normes, capacitat de reacció, etc.

La gran varietat de jocs que hi ha disponibles pels infants, permet que els beneficis siguin molts i diversos. Els infants aprenen a esperar el seu torn i respectar el dels seus companys i companyes mentre aquests els toca jugar. Un altre dels beneficis que ens aporten els jocs de taula és el respecte i la comprensió de les normes dels jocs, ja que això es pot extrapolar a la vida de l’escola i el respecte per les normes d’aquesta. També és un espai on permet treballar l’adaptació a noves situacions, proporcionades pels jocs i les seves dinàmiques.

L’espai de jocs de taula a l’aula d’I5 és un lloc on els infants desenvolupen certes habilitats alhora que gaudeixen d’un moment de diversió. Fomenten la creativitat, el treball en equip, l’empatia, la riquesa del procés de joc, la presa de decisions, la resolució de conflictes, habilitats socials i el pensament estratègic.

Jocs com el parxís o l’Uno, fan que els infants facin sumes, comptatge, identificació de la grafia, entre d’altres, treballant així l’àrea logicomatemàtica d’una manera lúdica. A més, de desenvolupar la concentració per saber quin és el sentit del joc, de quin és el torn i conèixer quines són les regles del joc per seguir-les correctament. Moments d’emoció i sensacions diverses, d’alegria quan surt la carta que es vol, de frustració quan no surt l’estratègia planificada, de sorpresa per l’atzar, etc.

«El hombre no deja de jugar porque se vuelve viejo. Se vuelve viejo porque deja de jugar.»
Bernard Shaw