Projecte Dansa

El curs 2005-2006, el projecte: “LA DANSA A L’ESCOLA” Sota la premissa…
El cos es moula dansa és movimenttots tenim un cosTOTS i TOTES PODEM BALLAR

“L’aprenentatge significatiu i competencial” és una de les columnes que sosté el currículum, demana al professorat una actitud comunicativa, creativa i d’escolta envers l’alumnat. El llenguatge del cos està ple de “significat” pels infants. La Dansa és saber “mirar”. És percepció i observació, improvisació, creació. Creiem fermament que l’art ha d’estar a l’escola. La Dansa és l’art del moviment i el seu instrument és el cos, amb el seu gest i el seu caràcter. La base és la individualitat de cadascú, amb l’energia, el temps i l’espai.

La Dansa és un llenguatge, sempre hi ha emissors i receptors. És el llenguatge de les emocions i de les sensacions, de la percepció i la improvisació, el llenguatge de la intuïció que s’interrelaciona amb tots els altres llenguatges. No podem deixar-lo de banda a l’escola. Pretenem fer conscient a l’alumnat de la importància de conèixer el propi cos, de tenir-ne cura i de respectar-lo, sabent que aquesta descoberta no s’acaba mai, perquè les persones creixem i canviem constantment. La paraula bàsica és moviment, la vida és moviment i res el para sinó la mort. (Joan Serra)

Objectius i abast en el Projecte Educatiu de Centre:
Les sessions de Dansa es fan setmanalment, dins l’horari lectiu, des de P3 fins a 6è. La dansa pertany als àmbits d’educació artística i d’educació física, tot i així considerem que és un treball global on també intervé l’ educació emocional i en valors, l’autoconeixement, el treball en equip i les relacions socials entre d’altres,i tot sota el paraigua de la mirada sistèmica que no jutja i és inclusiva.

Alguns dels objectius que considerem més rellevants són:

  • Desinhibir a nivell corporal i improvisar: Predisposar als alumnes al moviment voluntari i involuntari, ser capaç de deixar-se anar amb seguretat i espontaneïtat.
  • Millorar la cohesió social: Barrejar grups i fer diferents tipus d’agrupaments. Aprendre a adaptar-se a noves situacions i persones, i ser més flexibles.
  • Potenciar el contacte físic i contacte visual. Perdre la vergonya a mirar, tocar, expressar emocions.
  • Respectar als altres, el seu moviment és tan vàlid com el propi, ni millor ni pitjor, és el de cadascú. No jutjar ni jutjar-se, aprendre a fer crítica constructiva.
  • Deixar de banda l’individualisme sentint que fem una cosa junts: com a individu que no està sol, com a  parella, com a petit grup, com a gran grup, com a escola.
  • Transmetre un bagatge cultural, les tradicions catalanes, la dansa tradicional com a patrimoni. Formem part d’una societat amb uns trets característics.
  • Aprendre a relaxar-se i a saber aturar-se, a escoltar allò que ens diu el cos.

    la pregunta és…   Per què la dansa a l’escola?

  • Perquè el llenguatge del cos és universal.
  • Per donar un espai i un temps en el qual els nens i nenes puguin compartir i expressar sensacions, emocions, escoltar el seu cos, ser creatius/ves, expressar-se lliurement sense sentir-se jutjats/des, relacionar-se a través del moviment, del contacte, de la mirada, del gest.
  • Per a prendre consciència de la col·locació i la postura, de com respirem, com ens sentim, com ens movem…
  • Per a crear un espai on divertir-se, somriure, evadir-se de les petites o grans preocupacions que puguem tenir.

Organització d’una sessió de Dansa:
Hi ha set aspectes diferents que es treballen, n’hi ha que es fan totes les sessions (escalfament i tornada a la calma) i els altres cinc que es van combinant.

La sessió de Dansa comença sempre amb un escalfament. Després es fa la part principal on es van treballant diferents continguts i activitats:

  1. Dansa tradicional catalana. Dansa organitzada.
  2. Tècnica de dansa tradicional catalana.
  3. Fragments/coreografies/Dansa oberta.
  4. Exercicis diversos: de llenguatge corporal (vocabulari amb gestualitats i moviment, direccions energètiques del moviment, diàlegs: preguntes i respostes). D’espai, temps, mirada, contacte, improvisació, ritme, qualitats de moviment, desplaçaments, nivells (terra, intermedi i alt), estats d’ànim, moviments que parteixen de la quotidianitat, ús d’elements…
  5. Frases de moviment (col·locacions i moviments estructurats en funció d’un contingut).
  6. I sempre s’acaba amb una TORNADA A LA CALMA.
A l’escola Miquel Martí i Pol ballem la vida!