Ambients a Educació Infantil

Els ambients són espais preparats pels adults, amb materials estructurats i pensats per satisfer les necessitats autèntiques dels infants. Cada ambient disposa d’una sèrie de propostes d’activitats que ajuden a posar nous reptes als infants. En els ambients es barregen l’alumnat d’EI3, D’EI4 i D’EI5.

Aquests, donen resposta a les necessitats d’expressió, de creació, de recerca, de descoberta i d’investigació de l’alumnat, a través de simbolitzar, construir, llegir, escriure, explorar, crear, indagar, pensar, experimentar, col·laborar, formular hipòtesis, descobrir, compartir, etcètera.

Per tant, són una manera diferent d’organitzar l’alumnat, els espais i els materials per tal de propiciar i construir un lloc d’aprenentatge diferent.

A cada aula hi ha unes propostes per tal que els nens i les nenes investiguin allò que se’ls ofereix i anar realitzant els seus propis descobriments mitjançant la pràctica i puguin interioritzar els nous coneixements, al seu ritme, sense imposicions, per tal que acabi sent un aprenentatge significatiu.

Per definir millor el què són uns espais preparats d’aprenentatge us ho expliquem amb les paraules de Rebeca Wild en el llibre Educar per ser :

“Uns ambients preparats per desenvolupar el potencial humà són uns espais relaxats d’activitats autònomes i espontànies on els nens i nenes troben el que necessiten per el seu desenvolupament: activitats motrius lligades a l’activitat cognitiva, activitats que van d’allò concret a allò més abstracte i d’allò poc estructurat a activitats més estructurades.

L’adult ha d’estar present en l’activitat del nen, percebent però no jutjant, mostrant interès però no dirigint ni organitzant, hem de ser com un mirall on l’infant es vegi a sí mateix de forma diferent i hem de ser aprenents d’un joc en el que no coneixem ni el final ni l’objectiu ni el podem subordinar a les nostres finalitats…”