Espais d’aprenentatge a Cicle Inicial

Els espais d’aprenentatge són un seguit de propostes obertes, amb material ric i variat, on el joc, la manipulació i l’experimentació són uns dels pilars fonamentals. Són una manera d’apropar-se als diferents llenguatges dels infants. És a dir, pretenen ser espais de relació i comunicació on a partir de diferents propostes basades principalment en el joc, els infants poden crear, actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se, emocionar-se, aprendre…i interactuar amb els altres.

PER A QUÈ?
Els espais ens permeten augmentar l’aprenentatge per descobriment que potencia l’autonomia dels alumnes, el desenvolupament de la creativitat, la capacitat d’observació i descripció, la formulació i comprovació d’hipòtesis i altres aspectes relacionats amb el raonament científic. En els espais és l’alumne qui construeix els aprenentatges i el mestre es situa com a facilitador/a o acompanyant.

Així doncs, els espais ens permeten:

  • Avançar en l’educació integral.Potenciar el desenvolupament integral dels nens i les nenes fent atenció als aspectes emocionals, motrius, cognitius, socials, comunicatius…
  • Contemplar la significativitat dels aprenentatges. Els nens i nenes aprenen i integren activament la informació quan experimenten, observen, fan, escolten, pensen o expliquen.
  • Fomentar la curiositat i l’interès.Aprenentatge actiu i significatiu a partir de la motivació, l’interès i la curiositat de l’infant. Cal sempre estimular els nens i les nenes a superar-se.
  • Facilitar l’experimentació. Els infants necessiten actuar amb els objectes, formular hipòtesis i comprovar els resultats de les seves actuacions amb diferents materials i en diferents circumstàncies. És per això que l’experimentació és una de les formes bàsiques en què els infants amplien els seus coneixements.
  • Propiciar aprendre de la interacció. En aquestes edats té una gran importància la mediació social, les relacions entre iguals, a partir del concepte de “les zones de desenvolupament proper” desenvolupat per Vigotski. Aquestes relacions sempre han de donar-se en un clima de seguretat i d’afecte.
  • Afavorir l’autonomia. És un objectiu primordial de l’educació el progressiu augment de l’autonomia dels infants. Cal fomentar la independència del criteri de l’adult, la capacitat d’elecció i de decisió, l’autocontrol, el lliure accés als materials i la regulació de les relacions entre iguals.
  • Proporcionar l’aprenentatge individualitzat. L’educació ha de ser acollidora i tolerant amb les diferències. Ha de fomentar personalitzar l’aprenentatge tot respectant els ritmes de cada un dels alumnes, acompanyant el seu procés evolutiu i ajustant-se a les seves necessitats i capacitats.
  • Promoure el joc. El joc és una necessitat de la infància i una activitat de gran valor per a l’aprenentatge i l’equilibri personal. A través del joc els nens adquireixen habilitats motores, cognitives, socials i comunicatives. El joc és el vehicle que guiarà els nens i nenes vers l’aprenentatge amb motivació i amb èxit.

QUINS ESPAIS? 

  • CONSTRUÏM: pensament matemàtic i joc simbòlic
  • LA FÀBRICA DE LES PARAULES: expressió oral i escrita
  • ARTISTES: expressió artística
  • BARRINEM: pensament matemàtic
  • ROBÒTICA: robòtica i digital
  • MUSIQUEM: expressió musical

COM I QUAN ES FAN?
Els espais d’aprenentatge tenen lloc dues sessions a la setmana d’1hora i 30 minuts cada sessió. Els alumnes de cicle inicial es distribueixen barrejats en els espais durant tres sessions consecutives. L’elecció de l’espai es fa de manera lliure, sempre garantint que tastin tots els espais.