Projecte “El flabiol a l’escola”

El punt de partida d’aquest projecte pedagògic és la utilització del flabiol i el tamborí com a instruments de treball i aprenentatge a través dels quals assolir les competències pròpies de l’àrea de música.

Objectius del projecte

  •  Conèixer el flabiol i el tamborí tot aprenent-los a tocar.
  •  Integrar el flabiol i el tamborí dins del ventall d’instruments escolars.
  • Conèixer i viure la realitat que envolta el flabiol i el tamborí: entremesos (ball de bastons, capgrossos, dracs..) concerts i danses diverses…
  • Crear les condicions per a afavorir que el treball musical que es realitza a l’escola traspassi les fronteres de l’aula i surti al pati, al carrer, als teatres, a les festes del barri, de la ciutat…
  • Dur a terme un aprenentatge musical útil, que es plasmi en unes activitats col.lectives més enllà de l’aula de música.
  • Aprendre la música d’una manera vivencial

El treball del flabiol i el tamborí a l’aula de música no ha de ser entès com la substitució o l’abandó d’altres instruments que han estat i són presents a les aules: xilòfons, metal.lòfons, percussió determinada, pianos… El flabiol i el tamborí obren i aporten nous marcs d’actuació i noves vies pedagògiques per a l’aprenentatge musical dels infants sense renunciar a altres metodologies pedagògiques presents que tan bons resultats han donat al llarg de tants anys. La seva afinació i el seu registre permet de conviure i complementar-se tocant conjuntament amb el altres instruments ja presents a l’aula de música. 

 

Per què el flabiol?

  •     És un instrument tradicional català.
  •     És un instrument social i de carrer: es pot tocar a les festes de l’escola, de la ciutat, per acompanyar danses, gegants, capgrossos…
  •     És un instrument que acompanyat del tamborí permet treballar la melodia i el ritme a la vegada.
  •     Fomenta el treball col.laboratiu.

El flabiol i el tamborí

  •       Són uns instruments que al llarg de la història han estat i estan presents a les places i a les festes de la nostra ciutat.
  •     Actualment podem veure’ls acompanyant balls diversos, sardanes, gegants, bastoners, ball de pastorets, ball de cintes…
  •    El seu treball a l’escola té una vinculació absoluta amb les festes actuals i vives i sobretot amb la cultura i la tradició social d’aquest país.
  •     A mitjà i llarg termini aquest és un projecte on integra el infants acostant-los a uns referents pròxims i comuns del seu entorn i a la identitat col.lectiva.


Quin flabiol utilitzarem?

El flabiol que utilitzarem és un flabiol de plàstic dissenyat i fabricat gràcies al treball conjunt de l’Associació Cultural i Educativa “La Riscla”, la Universitat Politècnica de Catalunya i el luthier Galdric Santana.

  •  Ha estat dissenyat esclusivament per a nens d’entre 9 i 12 anys.
  • Tots són iguals perquè estan fets a partir del mateix model.
  • Està ben afinat i té dues peces.
  • La seva afinació cromàtica permet tocar tot tipus de repertori.
  • El forats són més petits i més a prop per adequar-se als nens i nenes.
  •  La seva producció en injeccció de plàstic aconsegueix establir un preu adequat a l’economia escolar. Val 20€

I el tamborí?

  •     L’Associació “La Riscla” ha editat una guia de construcció de tamborins de plàstic que dóna les pautes de treball i totes les eines necessàries per construir un tamborí amb el alumnes.
  •     Es realitzaria amb materials econòmics i fàcils de trobar a qualsevol establiment de bricolatge i ferreteria.
  •     Es proposa construir-lo a partir de 4rt de primària amb la col.laboació dels pares i mares dels alumnes que ens ajudin a construir-lo.
  •     El treball de construcció del tamborí és un treball conjunt amb altres àrees com matemàtiques i/o plàstica.

Àmbits de treball: musical, social i cultural

“El Flabiol a l’escola” és un projecte que engloba diversos àmbits de treball: musical, social i cultural. I a més, pretén animar als mestres de les diferents especialitats i matèries (música, dansa, educació física, plàstica, matemàtiques…) a fer un treball conjunt. En definitiva, és un projecte on tot el  claustre hi pot participar.

ÀMBIT MUSICAL

Les dificultats dels infants en l’aprenentatge del flabiol i el tamborí són molt similars a les que tindrien en l’aprenentatge de la flauta de bec. El nous instruments no suposen un canvi significatiu en quant a l’hàbit de treball habitual a l’aula, i el ritmes d’aprenentatge d’un o altre instrument són molt semblants.

El flabiol apareix gairebé sempre acompanyat pel tamborí. El treball de percussió afegeix un nou element a treballar sistemàticament: la combinació entre melodia i ritme com a elements complementaris. El fet de tocar dos instruments a la vegada, un de rítmic i un de melòdic, enriqueix el treball instrumental i diversifica l’àmbit d’incidència dels instruments en l’aprenentatge integral de la música, a la vegada que aquest aprenentatge pot tenir més aplicacions instrumentals, tant amb el instruments per separat com en conjunt.

Per altra banda, el treball de melodia i ritme simultanis que sorgeix de la necessitat de tocar junts el flabiol i el tamborí, fixa molt profundament les estructures fonamentals de la música i dóna un bagatge molt sòlid dels rudiments del llenguatge musical. És un treball global de la música que moltes metodologies defensen (Dalcroze amb Joan Llongueres al capdavant, Willems…).

Es realitza un treball integral dels objectius i continguts de l’àrea de música, així com de competència artística; la qual cosa permet interpretar, crear, explorar i percebre la música de manera vivencial.

Des de l’àrea de Dansa i educació Física es pot treballar la coordinació de moviments corporals, el control i coneixement del nostre cos i la pràctica per a dissociar moviments que ens permetran tocar el flabiol i el tamborí simultàniament.

ÀMBIT SOCIAL:

El flabiol i el tamborí permeten ser treballats des del principi del treball col.laboratiu, buscant l’enfortiment del treball en equip en el dia a dia i, en el cas de poder mostrar aquest treball en públic, buscant activitats que desemboquin en un reconeixement social del grup-classe com a col.lectiu.

Tots el infants necessiten identificar-se amb el grup-classe i teixir-hi uns lligams socials sòlids. El treball de pertinença és molt més ferm si la feina que realitza el grup es pot veure rubricada amb una mostra pública del treball realitzat per part del col.lectiu de manera que puguin rebre el reconeixement de les persones que tenen al voltant. Tots els infants són aleshores necessaris i tots necessiten compromís i responsabilitat perquè el treball musical i artístic final tingui uns resutlats positius. És creació conjunta i és reconeixement conjunt, i això crea lligams, crea compromisos i estreny les relacions. A la vegada, els infants han d’assumir el treball i l’esforç necessaris, ja que l’èxit final dependrà d’aquest esforç col.lectiu.

Amb el flabiol i el tamborí, que són essencialment instruments per a tocar al carrer, es creen les condicions per a afavorir que el treball musical que es realitza a l’escola traspassi les fronteres de l’aula i surti al carrer, als teatres, a les festes i celebracions, ja sigui tan dins l’àmbit de l’escola com fora del centre escolar.

El flabiol i el tamborí seran aleshores instruments idonis per a aportar la música de qualsevol ballada, per a companyar els diversos entremesos que es puguin treballar a l’escola o que siguin propis de Sabadell, per amenitzar les cercaviles i desfilades, per a realitzar els concerts i en definitiva, per a assumir la música de les festes més enllà de l’aula de música i de la pròpia escola.

Aconseguim doncs un treball social d’equip, de creació conjunta, de respecte als companys, al treball comú i a la música. Treballem valors i actituds, i a la vegada duem a terme un treball vivencial, de competències i per sobre de tot útil, ja que es tradueix en unes activitats viscudes, festives, exigents i reconegudes per a la col.lectivitat.

ÀMBIT CULTURAL:

Tots el infants necessiten referents. El flabiol i el tamborí han estat al llarg de la història dos instruments presents a les places i les festivitats de les nostres viles. El flabiol és doncs un instrument pròxim, lligat a les festes, i que tant el podem sentir interpretant els clàssics com acompanyant algun dels entremesos de la ciutat.

El treball d’aquests instruments des de l’escola té una vinculació absoluta i directe amb les festes actuals i vives, i amb la cultura i la tradició social i cultural del nostre país. L’infant que aprèn música i dansa amb el flabiol, entén, viu i participa de la cultura del país en primera persona. Aquest infant, vingui d’on vingui, sigui nascut aquí o sigui nouvingut, podrà conèixer, viure, gaudir i comprendre part de les manifestacions festives de la tradició de la ciutat on viu.

Aquest és un projecte que integra els infants aconstant-los a uns referents pròxims i comuns del seu entorn i a la identitat col.lectiva. És doncs un projecte que des de la catalanitat s’obre al món  i a la seva diversitat cultural de manera creativa i integradora.

Activitats del projecte

  • El coneixement i l’aprenentatge del flabiol i el tamborí.
  • La construcció de tamborins per part dels alumnes amb materials fàcils d’adquirir i econòmics.
  • El coneixement i la interpretació de danses i entremesos originals o de creació pròpia.
  • La realització d’activitats d’intercanvi entre alumnes en les quals el infants puguin interpretar melodies i danses per als seus companys.
  • La participació en les “Trobades de Flabiolaires Escolars” en les quals es reuneixen diverses escoles que mostren públicament el treball fet durant el curs.
  • La participació en activitats d’àmbit extraescolar organitzades per entitats de la ciutat: festes, cercaviles, ball de bastons, capgrossos, gegants…