Mobilitat a Milà

Continuant amb les mobilitats que ens ofereix el programa Erasmus+, aquest cop visitem l’Istituto Comprensivo Confalonieri de Milà que agrupa la seva ocupació docent en l’educació primària i l’educació secundària en quatre edificis diferents;  La Scuola Primaria “Confalonieri” di via Dal Verme, La Scuola Primaria “Lambruschini” di via Crespi, La Scuola Secondaria di I grado “Govone-Pavoni ” Plexo di via Pepe 40 i la Scuola Secondaria “Plexo” di via Crespi. L’institut és també un centre de formació per al professorat. 

Aquests centres educatius es troben al districte d’Isola, situat al Nord de la ciutat i amb el títol del barri més avantguardista de la ciutat. 

Amb la nostra arribada a l’istituto Comprensivo Confalonieri, el primer dia, vam tenir una rebuda espectacular per part de la directora dels quatre centres, Valentina Manzo, tot l’equip administratiu, docents i alumnat que ens van acollir amb una benvinguda que serà difícil d’oblidar. Volem aprofitar des d’aquest espai per agrair enormement el tracte humà exquisit que em rebut per part de tot el personal i tot l’esforç en la preparació de les activitats que a continuació passem a detallar.

Dilluns vam passar el dia al centre de Via Dal Verme, on després de presentar-nos l’organització de tota la setmana i posar-nos en context sobre el funcionament dels quatre centres i el sistema educatiu a Itàlia, vam començar les nostres visites per les aules. 

Abans, però, vam fer un recorregut per totes les instal·lacions d’entre les quals volem destacar una aula multisensorial que ens va semblar molt interessant on l’alumnat, per mitjà d’equipament tridimensional, pot estudiar diferents continguts a través de viatjar virtualment a diferents escenaris. 

Amb el grup de 4t C de primària ens van fer una exposició sobre el projecte de ciència que estaven treballant sobre la cèl·lula fent incís en l’enfocament metodològic que segueixen en relació al treball per projectes per part de la docent Maria Chiara Leccisotti. 

El grup de 4t A de primària vam poder participar a la classe “Drawing&Art” a càrrec de la docent Francesca Forgione on va compartir amb nosaltres totes les tècniques que fan servir per impartir aquesta matèria, un bon sac d’idees que ens emportem cap a l’escola!

Amb el grup de 1r D de primària vam seguir una sessió de gramàtica col·laborativa on de la mà de la docent Claudia Cornici vam aprendre la manera que tenen de presentar la lectoescriptura a nivell d’iniciació i la seqüenciació que segueixen per tal d’establir tècniques motivadores per l’alumnat a l’hora d’interioritzar els aprenentatges.

Després vam acompanyar al grup de 1r D a una classe d’educació física amb la docent Giorgia Boscariol on vam treballar  sobre un joc d’identificació d’elements al plànol a través de diferents exercicis físics que finalment completaven amb un circuit de relleus. 

Finalment vam acabar el dia compartint dinar amb tot l’alumnat al menjador de l’escola. 

El segon dia de la nostra mobilitat vam continuar al centre de Via dal Berme on ens va rebre l’embaixadora escolar Alessandra Anna Maria Mei, responsable del departament dels projectes eTwinning del centre.

Després vam visitar el grup de 5è A on la docent Miriam Ronca ens va oferir la possibilitat de presenciar una activitat pràctica sobre els aparells multisensorials fent un viatje per l’interior de l’aparell digestiu humà acompanyat de les explicacions per part de l’alumnat. 

Seguidament ens van realitzar una posada en escena sobre el llibre “Winnie and Wilbur” que treballen a l’àrea de llengua anglesa. 

Vam continuar la nostra visita d’aquest dia amb el grup de 5è D on els docents Clara Cardillo i Roberto Scala ens van fer una mostra de les activitats d’art interdisciplinar que segueixen al centre amb el seu alumnat. Aquesta proposta ens va resultar molt interessant ja que es tracta de la visita setmanal de docents que no pertanyen al centre sinó que provenen de l’institut de secundària i ofereixen aquestes classes als grups de 5è per tal que es vagin familiaritzant amb l’equip docent que els acompanyarà al llarg de la seva educació al nivell secundari. Aquesta proposta es presenta de manera que una setmana son els docents els qui venen al centre de primària i a la setmana següent és el propi alumnat qui es desplaça fins al centre d’educació secundària. 

Amb el grup de 5è C, amb la docent Rosaria Gentile, vam assistir a la classe “Newspaper: Informative Italian Text” on vam poder veure les seves diferents creacions textuals i vam respondre a tot un seguit de preguntes que l’alumnat ens havia preparat.

Seguidament els grups de 3r A, 3r B i 3r C juntament amb les docents Sabina Nuovo, Sandra Zorizza i Fedora Agosti, ens van fer una presentació molt ben estructurada i preparada a un dels vestíbuls de l’escola on ens van explicar el seu projecte “World Wide Web”. Va ser molt emocionant veure com l’alumnat havia preparat tota l’exposició en italià i anaven traduint a l’espanyol simultàniament especialment per nosaltres. Lligat al seu projecte ens van acabar explicant com van derivar tot el tractament del conte sobre un bosc a un laboratori natural on ens van ensenyar com crear pintures de colors amb diferents verdures. Per tancar la sessió vam participar d’un joc col·lectiu que simulava la importància de la unió en grup per arribar fins a un mateix objectiu comú.

Vam acabar el dia amb el grup de 3r B on la docent Alessandra Anna Maria Mei amb l’ajuda de tot l’alumnat, ens va explicar amb molt detall el funcionament del seu projecte eTwining “BugsHotel” seguint la metodologia STEAM per a la construcció d’un hotel d’insectes. Va ser realment profitós poder aprofundir en el seguiment d’aquest projecte i ens va obrir la ment per poder seguir aquesta línia de treball i plantejar-nos com a repte final de la nostra mobilitat la participació dins de la plataforma eTwining per poder treballar compartint amb algun altre centre europeu la creació de nous projectes de treball amb l’alumnat de la nostra escola. 

Abans de marxar vam poder compartir dinar amb tot l’alumnat a l’espai menjador i posteriorment vam exposar les nostres impressions fent un retorn qualitatiu i comparatiu amb la directora del centre.

Dimecres vam continuar a l’escola Dal Verme fins a mig matí, començant pel grup de 2n C, on la Maria Carbone ens va explicar com treballaven el “Memory Celebration Day”, i com a través del conte “Il cielo non ha muri” (el cel no té murs) van introduir el concepte de l’holocaust amb infants de 6 a 7 anys. Després d’aquesta classe i de conèixer el seu projecte vam establir relacions amb la docent per tal de compartir futurs projectes conjunts, tal i com ens havíem plantejat a l’inici de la mobilitat, i compartir també alguns dels projectes dels que ja disposem a l’escola. Seria aquest, doncs, el nostre punt fort com a resultat de la nostra mobilitat a Milà. 

Vam continuar amb el grup de 2n B a càrrec de la docent Rosanna Petito on vam presenciar alguns exemples d’activitats en petit grup a través de metodologies actives com billboards, emotions box i coding. Ens van ensenyar tots els racons de treball que es trobaven distribuïts per l’aula i per grups petits d’infants ens van explicar com els havien elaborat i quina funcionalitat tenien per ser aplicats en relació amb tot el que es treballava. 

Per últim vam visitar el grup de 2n A on la Sara Mosca ens va compartir el seu projecte sobre el mar i vam estar treballant en l’elaboració d’un paisatge marí amb la tècnica de cera. 

Un cop finalitzada aquesta sessió vam fer un trasllat al centre Pavoni d’educació secundària. 

Allà ens esperava l’Erica Di Francesco amb el seu grup de 3r A on ens havien preparat l’activitat “Role play and theatre lab” on un grup d’alumnat ens va representar un fragment sobre una obra de teatre en espanyol que estaven preparant. L’Erica ens va explicar que amb el seu grup de classe havien viatjat fins a València per a representar una obra anterior que havien estat treballant i, al comentar que nosaltres disposàvem d’un teatre preciós a la nostra escola, no va dubtar en oferir-nos la possibilitat de venir fins al nostre centre per presentar la seva obra al nostre alumnat. El fet que ella combini la seva tasca docent a Milà amb una altra ocupació com a mestra a la Universitat de València i a que també treballi a Barcelona com a mestre especialista en el llenguatge d’idiomes per a persones dislèxiques, ens permet la possibilitat que en alguna de les seves visites pugui venir fins a la nostra escola per poder organitzar aquesta possible activitat. Ens encantaria!!!

Vam seguir el nostre recorregut planificat acabant el dia amb la classe de biologia i ciència “under the microscopi” on la docent Valentina Palimento ens va permetre participar en l’observació d’alguna experiments elaborats i executats per l’alumnat dels grups 3r A i 3r B.

Dijous vam visitar el centre d’educació primària situat a Via Crespi on novament ens van fer una rebuda molt acollidora per part de tot l’alumnat del centre i l’equip docent. Seguidament ens vam dirigir a l’aula de 1r A on la docent Francesca Stea ens havia preparat una demostració amb el seu grup sobre diferents tipologies de jocs per treballar en grup i individualment la suma per mitjà de diferents materials. Agraïm molt que, com a regal per emportar-nos a la nostra escola, ens preparessin una capsa amb un model de cadascun dels materials que van fer servir als diferents jocs. De ben segur que ho aplicarem a la nostra escola!

Després vam continuar visitant el grup de 5è A on acompanyats per la docent Cristina Paganelli vam estar treballant sobre l’aprenentatge interactiu per mitjà d’activitats cooperatives per a l’aprenentatge de la dermis humana. Com a cloenda d’aquesta sessió vam observar les creacions en 3D de l’alumnat.

A continuació vam participar amb el grup de 5è B amb la docent Claudia Chianetta a una classe CLIL sobre les parts del cos humà en espanyol i anglès. Va resultar reconfortant poder participar tan activament a la sessió i sentir-nos tan integrats en el grup. 

Divendres vam visitar l’últim centre programat dins de la nostra mobilitat, l’escola d’educació secundària “Govone” situada a Via di Pepe. 

Allà ens esperava la Margherita Panettieri per compartir amb nosaltres les diferents sessions de Geometria. En aquesta ocasió vam fer l’observació sobre les formes tridimensionals en base al cilindre. La Margherita ens va estar explicant el seguiment de les seves metodologies utilitzades a l’aula i vam recollir un grapat d’idees. 

Amb l’Augusto Ranieri, responsable del grup de 1r B, vam estar realitzant un seguit d’activitats de codificació seguint el programa Scratch on ens vam endinsar en el llenguatge de programació creat pel MIT i especialment dissenyat per a que tothom pugui iniciar-se en el món de la programació. 

Després d’aquesta sessió vam anar a l’aula de música on les docents Paola Cavedon i Lídia Pavone ens van convidar a la sessió “Musica and English Lab_story telling” on es combinava l’aprenentatge de la llengua anglesa amb el llenguatge musical. Vam poder presenciar la representació d’un conte musical on participava tot l’alumnat amb un bon recull d’instrumentació i recursos visuals per a la seva execució. Ens va encantar poder viure-ho en primera persona!

Finalment vam visitar el taller d’art on el docent Ferdinando Mazzitelli ens va oferir la possibilitat de participar en una sessió d’activitats interdisciplinars enfocades en l’àmbit artístic. Ens van posar en context sobre la importància que li donen a la visió artística i la relació amb que es vinculen els altres àmbits educatius. A més, disposen de molts espais i materials destinats a les seves produccions artístiques i desenvolupen un sentiment de sensibilitat vers l’alumnat que prioritza la seva estimulació creativa. 

Per acabar la nostra visita al centre, i amb això la nostra mobilitat a l’Istituto Comprensivo Confalonieri de Milà, ens vam reunir amb la directora Valentina Manzo i tot l’equip de metres on, al llarg d’una bona estona, vam estar tractant tots els punts que havien conformat la nostra estada als seus centres i vam aportar la nostra visió qualitativa amb caràcter comparatiu per tal de seccionar les possibles millores per aplicar als dos centres educatius. 

Pel que fa a la internacionalitació (Learning Agremment, outcome 5), aquests dies s’ha pogut contrastar amb detall les actuacions en internacionalització en el sistema educatiu català i l’italià. No existeix a Itàlia una unitat administrativa equivalent a la Unitat de Programes Internacionals del Departament d’Educació, sobretot pel que fa a la seva funció de formació, assessorament i acompanyament dels centres en la seva internacionalització. per altra banda, la funció de l’ambaixadora escolar per activitats internacionals reparteix la seva actuació entre centres tant de titularitat municipal com estatal, però sense el suport d’una estructura administrativa com podem tenir a Catalunya, pel que fa a gestió, formació o acompanyament. essent més una figura de referència o d’impuls. L’ambaixadora lamentava aquesta manca de suport estructural, que tenia com a conseqüència, entre d’altres coses, la manca d’una cultura d’internacionalització estesa i consolidada, limitant-se en molts casos a actuacions individuals, puntuals i poc estructurades. 

 

La direcció del centre i els docents van manifestar la seva voluntat, com a centre, d’iniciar les mobilitats internacionals en el marc del programa Erasmus. Estan preparant la sol·licitud de l’acreditació SCH i van trobar molt addients les formacions que al respecte es fan a Catalunya i que a Itàlia no tenen. La representació de les famílies i del municipi presents en la reunió de conclusió de la visita van mostrar el seu interés i el seu suport a aquesta intenció del centre. 

L’Istituto Confalonieri si que té una important experiència en projectes eTwinning, que fa temps que desenvolupa. De fet, l’ambaixadora és professora del centre, la qual cosa ha servit per consolidar aquests projectes, però certament molt lligats a la seva persona. Es felicitava de l’aposta del centre pel desenvolupament d’un pla d’internacionalització més global i que permetès la creació d’una estructura prou sòlida i l’extensió de la cultura de la internacionalització educativa al conjunt del complex educatiu de l’Istituto Confalonieri.

 

Un dels objectius de la mobilitat (Learning Agremment, outcome 6) era establir contactes amb l’administració educativa local i regional sobre la potenciació de la internacionalització i el suport als centres educatius en aquesta matèria. 

L’ambaixadora escolar i la directora ens van acompanyar a la visita a la seu del govern regional de la Llombardia. Tot i que la regió no té competències en educació (estan centralitzades en el govern estatal), si que es va poder presentar breument el funcionament de la Unitat de Programes Internacionals del Departament d’Educació i el seu paper de suport als centres en la seva internacionalització. La directora de Formació i Treball va explicar la seva actuació en internacionalització dels centres de FP i la seva política sobre Erasmus en el marc de l’associació “Quatre motors per Europa”, de la que formen part la Llombardia, Baden-Wurtemberg, Alvèrnia-Rhone-Alps i Catalunya), que podria ser un bon model d’ espai de col·laboració.  L’assessor (conseller) de Territori i Sostenibilitat ens va presentar les actuacions del seu departament en relació als centres educatius, que va proposar que fossin un eix temàtic important pels projectes internacionals. 

No es va poder fer l’entrevista amb la persona responsable de programes educatius, que es trobava fora de Milà en aquestes dates. Tot i això la directora de l’Istituto Confalonieri  i l’ambaixadora escolar es van oferir a intentar concertar una reunió online quan tinguin més elaborat el seu pla internacional per veure-la com aconseguir el suport de l’administració  i estudiar la manera de facilitar la relació entre centres llombards i catalans. 

Només ens queda agrair, un cop més, a tot l’equip de Milà que ens ha acompanyat al llarg d’aquests dies fent que la nostra mobilitat resulti realment profitosa i que es marqui com a punt d’inici per a relacions entre Torrelavit i Milà amb l’objectiu de promoure nous projectes conjunts que ens permetin avançar cap a nous camins dins del marc Erasmus+.

È stato un vero piacere imparare da lei. Siamo molto grati!