Curs 23/24

4t La classe del Megalodon

Durante este primer trimestre los niños y niñas de 4º hemos estado trabajando mucho en el proyecto del nombre de nuestra clase, el “MEGALODÓN”.

Por ello, hemos hecho un sinfín de actividades para mejorar nuestras habilidades y destrezas de forma globalizada, por ejemplo, dentro del proyecto, estas actividades las hemos hecho en castellano. Una de las actividades que más nos ha gustado ha sido la caja de aprendizaje sobre la flotabilidad. Dentro de esta caja nos hemos encontrado 6 retos/experimentos con los que hemos podido aprender muchos conceptos diferentes.

Algunos de los retos consistían en saber qué objetos flotan y qué objetos se hunden.

Otros en intentar modificar la forma de los objetos que flotan para que se hundan y aprender así sobre el concepto de densidad y sus dos variables (masa y volumen).

En otro de los retos tuvimos que utilizar medidores y saber así cuántos mililitros de agua teníamos en primer lugar. Después pusimos nuestra mano y una bola de plastilina y observamos que el nivel del agua subía cada vez, según el tamaño del objeto en cuestión. Por ello, hablamos del Principio de Arquímedes e incluso visualizamos un vídeo en el que nos lo explicaban.

En conclusión, ¡nos ha encantado aprender mediante esta caja tantísimas cosas sobre la flotabilidad usando el método científico!

A continuación os dejamos un video para que podáis ver un poco más sobre esta caja de aprendizaje:

Vídeo: Caja de aprendizaje sobre la flotabilidad!

Durant el primer trimestre a medi hem treballat tot el recorregut que fa un gra de raïm. Primer vam veure que aquest prové del cep i en vam estudiar les seves parts. Fins i tot vam anar a visitar una vinya guiant-nos amb unes coordenades i un mapa. Després vam conèixer el procés més industrial fins que es converteix en altres productes com el vi o el cava, tot aprenent sobre els diferents sectors econòmics que hi intervenen (primari, secundari i terciari).

Més endavant vam veure que aquest no és l’únic recorregut que pot fer el gra de raïm, sinó que un cop el mengem inicia un altre recorregut pel nostre cos. Així hem treballat tot l’aparell digestiu, els nutrients i l’aparell circulatori, del qual hem realitzat 3 capses d’aprenentatge que ens han agradat molt:

• Per on viatja la sang?
  • Què hi ha en una gota de sang?
  • Quina funció té la sang?

Us deixem un petit tast en el vídeo següent:

Vídeo: Per on viatja la sang?

5è La classe de les Algues

Durant aquest primer trimestre, a la classe de 5è hem estat fent el projecte de les algues. Hem estat treballant aquest tipu d’organisme de diverses maneres, però una de les activitats més destacades que vam fer va ser un experiment. L’experiment va consistir en que una tarda vam anar al riu a buscar una mica d’aigua. Aquesta aigua havia de ser el més neta possible. Quan ja vam tenir l’aigua dins de l’ampolla, es va traslladar a la classe i es va observar. Primerament vam arribar a la conclusió que l’aigua estava molt neta i que només es veien uns petits trossets blancs però que pràcticament era neta.

A partir d’aquí, es va fer la pregunta als alumnes de que què creien que passaria si dividissim l’aigua en dues ampolles i una la deixéssim al sol i l’altra la tapessim amb paper de plata i no li pogués tocar el sol. De seguida tothom va arribar a la conclusió que en l’ampolla que hi toca el sol, els organismes que hi havia dins l’aigua es reproduirien i aquesta es tornaria més verda o marró. En canvi l’aigua de l’ampolla tapada en paper de plata es mantindria igual o pràcticament igual de com estava. Totes aquestes conclusions van ser fruit del treball previ que hi va haver, ja que vam aprendre que una de les característiques principals de les algues és que es reprodueixen dins l’aigua i amb l’ajuda de la llum solar i feien la fotosíntesi. A partir d’aquí vam començar a comprovar que l’aigua que estava exposada al sol cada dia es tornava més verda i que els microorganismes que hi havien cada dia eren més grossos i d’un color verdós, per tant, vam arribar a la conclusió que els microorganismes que hi havien dins l’aigua eren algues.

6è: La classe dels Tsunamis

SOM CIENTÍFICS I CIENTÍFIQUES: SIMULEM UN TSUNAMI

Comprendre la ciència darrere dels tsunamis està essent  un aprenentatge emocionant per als nens i nenes de sisè. A través d’una maqueta senzilla, aquests joves científics han explorat com es formen i com es comporten els tsunamis.

Tot el que hem necessitat ha estat un simulacre d’un mar que ho hem realitzat en un recipient gran i aigua per representar l’oceà.

Utilitzant un plàstic  com a superfície costanera, els alumnes han fet ones a l’aigua amb les seves mans o amb una paleta. A mesura que les ones arriben a la costa, han observat com l’energia es mou a través de l’aigua. Aquest senzill experiment ha il·lustrat com un tsunami pot prendre forma quan es produeix un gran desplaçament vertical de l’aigua. És una manera pràctica i educativa de connectar la teoría científica amb una experiència tangible, animant els alumnes a explorar el meravellós món de la ciència de manera divertida.