Mobilitat a Finlàndia (Terälahti Elementary School)

L’escola Terälahti, situada en una zona rural prop de Tampere, Finlàndia, adopta un enfocament integrat i holístic cap a l’educació. El sistema escolar finlandès, finançat per ingressos fiscals, ofereix educació gratuïta per a tots els estudiants. L’escola Terälahti, juntament amb l’Escola de Natura Korento, promou l’educació ecosocial i la sostenibilitat ambiental. Els estudiants participen en activitats a l’aire lliure i aprenen sobre la natura a través d’experiències multidisciplinàries i exploratòries.

L’escola Terälahti du a terme diverses iniciatives per promoure la consciència ambiental entre els estudiants. Per exemple, van realitzar una prova de descomposició per comprendre l’impacte dels residus orgànics en el medi ambient. A més, compten amb una cabana i un refugi a l’aire lliure per a activitats educatives i recreatives.

Els mestres de Terälahti també reben formació i recursos per ensenyar a l’aire lliure, i utilitzen materials del servei MAPPA.fi per millorar l’educació ambiental i promoure un estil de vida sostenible.

L’associació finlandesa d’escoles de natura i medi ambient dóna suport a aquestes iniciatives a nivell local, promocionant estils de vida sostenibles i la responsabilitat ambiental entre els estudiants i mestres de tota Finlàndia.

Finland – Terälahti a Nature-school holistic integrated approach

• Dia 1

Avui, a les 8:00 del matí, hem tingut l’experiència enriquidora de passar temps amb la Jenni, la directora del camp d’aprenentatge de Teralhati, mentre observàvem una classe d’onze alumnes de 4t de primària immersos en un entorn d’aprenentatge actiu i participatiu.

Per començar, la Jenni ha captivat l’atenció dels alumnes amb una història sobre l’hivern i la seva relació amb els animals i les plantes. Aquest relat ha suscitat reflexions interessants entre els nens/es, els quals s’han preguntat com podia ser hivern si ens trobàvem a la primavera, iniciant un diàleg animat i constructiu.

Seguidament, ens hem equipat amb roba d’hivern i raquetes de neu per explorar el bosc i participar en una sèrie de jocs educatius. Hem començat buscant plantes i llavors per a futurs estudis d’observació i anàlisi. Després, amb l’ajuda de pinces i culleres, hem simulat els hàbits alimentaris de dues espècies d’ocells, mentre la Jenni facilitava una reflexió sobre com aquests hàbits influeixen en la seva supervivència i el funcionament de l’ecosistema.

Un altre joc emocionant ha sigut la simulació de la cadena tròfica, on els alumnes havien de trobar targetes amb el menjar de diversos animals mentre es mantenien alerta per evitar ser ‘capturats’. Aquest joc ha reforçat la comprensió dels alumnes sobre les interconnexions entre els diferents elements de l’ecosistema i la importància de l’equilibri natural.

Hem caminat al costat d’un rierol i hem fet una parada perquè els alumnes poguessin relaxar-se durant tres minuts.

Després d’aquesta activitat enriquidora, hem fet una pausa relaxant i ens hem reunit al voltant d’un foc encès per la Jenni. Molts alumnes han gaudit de salsitxes cuinades al foc, emprant pals per agafar-les, creant un ambient càlid i acollidor d’aprenentatge compartit.

Finalment, hem tornat a l’aula per a una sessió d’observació al microscopi del material recollit, ampliant així el coneixement dels alumnes sobre la diversitat i complexitat del món natural que els envolta.

• Dia 2

Els nens i nenes de les classes d’infantil, primer i segon s’han dividit en tres grups per a diverses activitats. Un grup ha jugat a un memory d’insectes, estimulant la seva concentració i fomentant la competició amigable. Un altre grup ha après a fer un dolç típic de Finlàndia, el Pulla, experimentant amb ingredients i desenvolupant habilitats culinàries bàsiques. El tercer grup ha buscat peces de colors en forma de diamant a la neu, explorant el paisatge hivernal i treballant en equip per completar el repte. Aquestes activitats han proporcionat diversió i també han potenciat habilitats socials, creatives i de resolució de problemes als alumnes.

• Dia 3

Avui, a la classe de tecnologia dels alumnes de 6è grau, hem presenciat un emocionant projecte de creació d’una cullera per a la sauna.

Els estudiants han assumit diversos rols i tasques en aquesta activitat interdisciplinària: des de la preparació d’una presentació en format Power Point per documentar el procés, fins a la presa de mesures precises, el treball amb fusta per donar forma a la cullera i l’escalfament del ferro per a la seva manipulació.

Aquesta experiència no només ha proporcionat als alumnes una visió pràctica del desenvolupament d’un projecte tecnològic, sinó que també els a permès explorar diverses habilitats i rols dins d’un entorn de treball col·laboratiu i creatiu.

• Dia 4

Els alumnes de 1r i 2n han gaudit d’un temps de lectura lliure, on han tingut l’oportunitat de visitar la biblioteca i triar llibres lliurement. Aquesta activitat es realitza dues vegades per setmana, quan la bibliotecària visita l’escola. A més, els mateixos alumnes són responsables del procés d’autopréstec.

Després de la visita a la biblioteca, els alumnes han omplert una fitxa recomanant el llibre que han triat. Aquesta fitxa s’exhibeix a l’aula per compartir la seva recomanació amb els altres companys/es.

• Dia 5

Els alumnes de 1r i 2n han participat en una sessió de costura, desenvolupant habilitats creatives i millorant la seva psicomotricitat fina. A través de la concentració i la destresa, han creat peces úniques mentre treballaven la coordinació i la precisió amb cada punt.

Després, han gaudit d’un concert especial organitzat per la biblioteca, on les melodies i les notes harmonioses els han transportat a un món de màgia i emocions.

Els petits oients han viscut moments inoblidables, connectant amb les emocions i la bellesa de la música en directe, una experiència que influirà en el seu creixement i aprenentatge.