Mobilitat a Croàcia

Durant aquests dies estem gaudint i aprenent moltíssim de les experiències viscudes durant la nostra mobilitat a  l’Elementary Primary School Ivan Gundulić de Dubrovnik (Croàcia).

Podeu visitar la seva pàgina web al següent enllaç:http://os-igundulic-du.skole.hr/

Només arribar al centre, un equip de docents ens van rebre a l’escola i ens van explicar el seu funcionament. És un centre públic que compta amb 850 infants, des dels 6 fins als 14 anys on es cursa de 1r a 8è, segons el seu sistema educatiu. Des de 1r fins a 4t els nens i nenes tenen un sol mestre per a totes les matèries (a excepció de l’anglès), mentre que a partir de 5è totes les assignatures les fa un mestre diferent especialista.

Dins del nostre programa de mobilitat, tenim un horari per tal d’anar veient les diferents pràctiques que es duen a terme en el dia a dia del centre i els seus projectes:

Projecte Eco-school: aquest projecte es duu a terme amb la col·laboració d’una entitat municipal de Dubrovnik, que els proporciona diferents recursos i mitjans. Amb ell es pretén donar importància a tot el tema del medi ambient a partir de contes, jocs cooperatius, l’hort… Per finalitzar la sessió, els infants van plantar Luffa, una planta enfiladissa típica d’aquesta regió que s’ assembla a la carabassera.

Robòtica: aquesta és una activitat que es fa com a extraescolar, però dins l’horari escolar. Els infants han de programar un robot amb dues rodes que tenen un motor independent. L’alumnat ha de programar la potència necessària que necessita cada roda per completar satisfactòriament les rectes i corbes d’un circuit que s’ha presentat prèviament. A més, durant aquest circuit, han de programar també les llums del robot amb el color pertinent, les diferents aturades que fa… És tot un repte per a ells.

Classe d’educació física: a partir de diferents exercicis, els infants treballen el moviment del cos des de la seva vessant més física. A diferència de les classes d’educació física que duem a terme a Catalunya on el treball es fa majoritàriament a partir del joc, aquí durant la part principal de la classe és treballen les habilitats motrius bàsiques des d’un enfocament més físic a través de circuits, relleus, esquats, flexions, abdominals, pràctica d’esports, estiraments…. És reserva el joc com a activitat final abans dels estiraments.

Household skills: en aquesta hora els infants aprenen sobre la realització de diferents tasques domèstiques com podria ser cuinar, parar taula, plegar la roba, rentar els plats … Els nens i nenes ens van fer tota una demostració de les habilitats adquirides! A més ens van cuinar uns muffins boníssims i van fer pa! Són tot uns experts!

Revista de l’escola: l’alumnat de l’escola elabora diferents seccions de la revista de l’escola. Per aquest motiu, l’alumnat de 5è ens ha entrevistat, tot preguntant-nos sobre el nostre país, el nostre sistema educatiu, els nostres gustos…

La classe d’història: la història es treballa de manera sistemàtica des de 4t de primària. En aquest curs comencen treballant tota la prehistòria. Durant el curs següent, a 5è, se centren en Grècia i Roma, per passar a l’edat mitjana a 6è. Finalment, a 7è i 8è acaben amb l’edat contemporània.

Projecte artístic: durant una hora vam poder veure el treball dels nens i nenes sobre l’àmbit artístic. Els infants van ser dividits en grups, els quals van fer activitats diferents. Tot i així, la producció final era el resultat d’un treball cooperatiu per part de tots els membres.

El projecte de nutrició: aquest projecte es duu a terme una hora cada setmana. El realitza l’alumnat de 1r, on les seves mestres en col·laboració amb una nutricionista i dietista del municipi de Dubrovnik realitzen propostes a partir dels 5 grans grups dels aliments. Amb ell es pretén que els infants adquireixen uns bons hàbits alimentaris a través de diferents activitats. En el nostre cas, vam veure com preparaven la granola amb cereals, civada, xocolata, llet…

L’escola que ens ha acollit a Dubrovnik també compta amb dues seus més a l’illa de Sipan. Una d’elles es troba al municipi de Sudurad i només té dos infants. L’altra, en canvi, ubicada al municipi de Sipanska Luka, té un total de 24 infants, dividits en 4 aules: una per als grups de 1r i 3r, una altra per a 2n i 4t, una tercera per a 5è i 6è i, finalment, una darrera per a 7è i 8è. De fet, aquesta escola també acull l’alumnat de 5è a 8è del municipi de Sudurad, on només s’imparteix de 1r a 4t.

Durant la nostra estada a l’escola de Sipanska Luka hem realitzat diferents activitats. Una d’elles ha estat un taller de reciclatge on els infants havien de classificar les deixalles que tenien a l’aula segons el material del que estava fet. També hem assistit a la classe de llengua de 1r, on han fet lectura i escriptura. Després, amb el grup de 1r i 3r hem fet classe de matemàtiques basada sobretot en la numeració i el càlcul mental. Finalment, hem estat a la classe de 2n i 4t on els infants han realitzat un taller d’impressió sobre paper.

L’illa de Lokrum: Un matí vam anar d’excursió a a l’illa de Lokrum, on vam gaudir de la visita d’un jardí botànic. A més, vam llegir un conte que explica la història sobre la unió entre Croàcia i Espanya a través del personatge Miho Pracat.

L’aquari: Després de la tornada de l’illa de Lokrum vam visitar a Dubrovnik un aquari que es trobava dins de les muralles medievals.

 

El projecte Erasmus està cofinançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea. El contingut d’aquestes publicacions és responsabilitat exclusiva de l’escola J.J. Ràfols i ni la Comissió Europea, ni el Servei Espanyol per a la Internacionalització de l’Educació (SEPIE) són responsables de l’ús que es pugui fer de la informació aquí difosa.