L’Emili

L’Emili Carles-Tolrà de Castellar del Vallès és un centre públic d’una sola línia, amb una aula per nivell des d’infantil 3 anys fins a 6è de primària. L’escola és participativa i possibilita el diàleg entre els diferents membres de la comunitat educativa. Es caracteritza per tenir una dinàmica de treball en equip que ha anat configurant al llarg dels anys uns trets d’identitat força definits. És una escola inquieta i oberta que es mou, s’actualitza i canvia fomentant una educació basada en la cooperació i el respecte, el sentit de la llibertat lligat al de la responsabilitat, la solidaritat i el gust pel treball ben fet tenint present la realitat cultural, social i natural que ens envolta.

A l’escola Emili Carles-Tolrà es vol potenciar la formació integral dels infants i per això es treballen tant els aspectes relacionats amb la seva personalitat i la convivència, com altres aprenentatges que els ajudin a conèixer el món que els envolta.

Per tal d’aconseguir aquesta formació es tendeix cap a una pràctica educativa on els infants siguin protagonistes en l’aprenentatge i el professorat tingui el paper d’acompanyar les diferents situacions d’aprenentatge perquè cada infant pugui desenvolupar les seves capacitats. És per això que es fomenta en l’alumnat una actitud curiosa, crítica i investigadora que mitjançant el diàleg i el treball, esdevingui la base de la seva formació i de l’adquisició dels aprenentatges.

Per poder oferir aquest tipus de formació el centre compta amb diferentes recursos. S’aprofita tot el material que hi ha a l’escola i la informació que es crea a les aules mitjançant el diàleg entre l’alumnat i el professorat, però l’escola també està oberta a la informació que poden aportar les famílies i que proporcionen les sortides pedagògiques i les colònies escolars, que es realitzen a tots els nivells del centre excepte a I3. Tanmateix s’utilitzen diferents recursos didàctics, des d’una simple pilota fins a l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.

La modalitat de gestió institucional és participativa i democràtica i per tant es fomenta la implicació en l’escola de tota la comunitat educativa (l’alumnat, les famílies i els diferents professionals que treballen al centre) a través dels òrgans reglats (Consell Escolar, Claustre de mestres i comissions derivades) i d’altres propis de l’escola com el Consell d’Alumnes, la Junta de l’AMPA (Associació de mares i pares d’alumnes), etc. L’escola es defineix com a laica i pluralista, és a dir es mostra respectuosa amb les diverses concepcions religioses i polítiques. De la mateixa manera es fomenten els principis d’igualtat de drets i de no discriminació i és per això que l’ensenyament es desenvolupa en un marc de coeducació, és a dir sense cap discriminació entre nenes i nens, i respectant els trets culturals de cada infant.

El català és la llengua de relació a l’escola i la que els infants utilitzen per treballar els diferents aprenentatges. En acabar l’Educació Primària l’alumnat coneixerà les dues llengües oficials, el català i el castellà. La llengua estrangera que s’aprén a l’escola és l’anglès.