Els nostres projectes

Projecte de cooperació amb l’escola IMSHA d’Eséka (Camerun)

Des del curs 2001-2002 el projecte promou el desenvolupament d’activitats de sensibilització de la comunitat escolar de l’Emili envers la realitat dels infants, professorat i famílies de l’escola IMSHA. També es promouen activitats solidàries per recollir diners que ajudin a mantenir el centre d’Eseka (Camerun).

D’entre aquestes activitats destaquem:

  • Setmana de sensibilització: durant la qual es fan diverses activitats a cada aula amb la finalitat que els infants coneixin la situació i problemàtica de l’escola amb la que estem agermanats i la importancia de la cooperació.

 

  • Preparació de material per Eséka: Arran de les activitats de sensibilització realitzades a l’escola i de les necessitats que ens manifesten des de l’Escola IMSHA les diferents aules de l’escola ens organitzem per preparar un conjunt de materials didàctics que a través de voluntaris actius fem arribar a l’escola a final de curs.

 

  • Berenars per Eseka: Durant el curs s’organitzen quatre berenars (un cada cicle) on les famílies del cicle encarregat participen ja sigui ajudant a la parada que muntem al pati o portan pastissos fets a casa. Aquests pastissos es venen a un preu simbòlic de 1€ el tros. A final de curs es fa una donació amb els diners recollits en aquests berenars i amb les donacions de la loteria de Nadal.

 

  • Loteria: L’AMPA organitza butlletes per participar en els sorteigs de loteria de Nadal i decideix quina part del donatiu es destina a Eséka.

 

Abans l’Ong CODES-CAM i ara AGERMANAMENT fan de pont entre els dos centres.

Des de l’any 2009 l’Ajuntament de Castellar subvenciona gran part de les activitats que es duen a terme dins d’aquest projecte.

 

Jornades de descobriment

El curs 1999-2000  l’escola va iniciar el projecte de Jornades de Descobriment amb la finalitat  de treballar tota l’escola al voltant d’un tema comú triat a partir dels interessos de l’alumnat i compartir aquest treball interdisciplinari. Alumnat i el professorat, acompanyats de famílies, experts i col.laboradors, es posaven davant de temàtiques poc conegudes i iniciaven una descoberta conjunta.

Així han anat sorgint les diferents Jornades de Descobriment: el cinema, el medi ambient,  la física, els nostres avis i àvies,  l’art, el 75è aniversari de l’escola... Una darrera l’altra, les diferents Jornades han anat deixant la seva empremta i han anat consolidant un projecte que ja caracteritza l’escola.

Aquestes jornades comencen amb una activitat de motivació que portem a terme, habitualment, la setmana anterior a les jornades. Al llarg de la setmana es porten a terme diferents activitats:

  • Tallers organitzats per cicles les produccions dels quals són les que configuren la decoració dels passadissos i espais comuns de l’escola.
  • Intervencions dins de les aules de membres de la comunitat educativa (famílies, coneguts, altres mestres, jubilats,etc) experts en el tema sobre el que tracten les jornades.
  • Divendres de compartir. L’últim dia de la setmana de les jornades de descobriment és especial.
    • Al matí tota l’escola s’organitza en grups d’alumnes barrejats des de I3 fins a 6è. Aquests grups circulen lliurement per l’escola explicant-se entre ells tota la feina que han fet les diferents classes al llarg de la setmana.
    • De 15:00 a 16:30 totes les famílies del centre estan convidades a veure i participar en les diferents activitats de  tancament de les jornades. Habitualment els infants mostren a la seva família les tasques que s’han dut a terme a l’escola durant aquella setmana i participen en mostres dels tallers que s’han dut a terme.

Al final de les jornades, compartim l’experiencia amb vosaltres a través de un blog. Podeu trobar els blogs realitzats a jornades anteriors a l’apartat “Més Emili” del menú.

Un cop finalitzades les jornades també publiquem la revista “La Veu de l’Emili” relacionada amb les jornades. Podeu trobar les revistes anteriors a l’apartat “Més Emili” – Revistes del menú.

 

 

Som escola verda

Des de l’any 1985 (any en que es va desenvolupar el primer projecte ambiental a l’escola incorporant els valors per l’educació per la sostenibilitat) l’escola es mostra compromesa en el respecte i la millora de l’entorn. De forma con/tinua i integrada dins de les activitats escolars es participa en varis projectes d’innovació sobre el medi ambient.

El curs 2008/2009 es va rebre el distintiu d’Escola Verda i des d’aleshores s’ha continuat duent a terme diferents projectes.

Entre aquest projectes destaquem:

  • Hort escolar des de I3 fins a 2n.
  • Compostatge a cicle superior.
  • Camins escolars.
  • Recooperem (a través del menjador).
  • Digitalització de les informacions i reducció d’us de paper.
  • Projecte de reforma dels patis de l’escola.
  • Instal·lació de caixes niu.
  • “Raco Verd”. Espai comú amb informacions varies d’activitats fetes a les aules.

 

 

Ambients

Els ambients són diferents espais d’aprenentatge on, a partir de diferents propostes, els infants observen, experimenten, construeixen, inventen, imaginen, s’organitzen i interactuen partint d’un aprenentatge significatiu.

Des de fa uns anys estem implementant els ambients com a forma de treball autònom dins l’escola. Per dur a terme aquests espais l’escola s’organitza en tres grups:

  • Ambients de colla petita: I3, I4 i I5.
  • Ambients de colla mitjana: 1r, 2n i 3r.
  • Ambients de colla gran: 4t, 5è i 6è.

Els ambients que es duen a terme són:

  • Colla Petita: Llum, Experiments, Construccions, Teatre i Art.
  • Colla Mitjana: Experimentem, Artistes, Sona que sona, Paraules màgiques i Construïm.
  • Colla Gran: Atelier, Tecnologia, Parauleja, 7ciències.

Tallers

Per tal de poder treballar algunes competències específiques les dues colles de primària (colla mitjana i gran) i amb grups més reduïts i heterogenis organitzem TALLERS. Aquests s’estructuren de la següent manera:

A la colla mitjana: s’organitzen tres tallers desdoblats de Teatre en anglès, Natura i Audiovisuals.

A la colla gran: Tots els tallers de la colla tenen com a objectiu produir una obra de teatre per representar-la a la resta de la comunitat educativa. Al llarg de les sessions cadascun dels grups s’encarrega de diferents tasques. Enguany els grups són: Actrius i actors, Atrezzo, Decorats, Efectes sonors i audiovisuals, Expressió corporal i Caracterització.

Padrins de lectura

Un dia a la setmana els alumnes de 5è i 6è acompanya als infants de 1r i 2n i llegeixen plegats. Cada infant de 5è acull a un de 1r i cada infant de 6è acull a un de 2n. De manera que fan lectura compartida i s’ajuden els uns als altres.

Biblioteca en família

Des d’I3 fins a 6è, a es du a terme la biblioteca familiar dos dies a la setmana, excepte 6è. Els dies establerts per a aquesta activitat les famílies estan convidades a participar d’una estona de lectura compartida (de 9:00 a 9:30) amb els infants. D’aquesta manera els infants tenen accés a altres referents i poden veure que el gust per la lectura està present a totes les edats, a més a més, de donar l’oportunitat a la comunitat educativa de participar dins de les aules.

Aquest curs 2023-24 els dies que podeu participar en aquesta activitat són:

  • I3: dimecres i divendres.
  • I4: dilluns i dimecres.
  • I5: dilluns i dimecres.
  • 1r: dijous i divendres.
  • 2n: dijous i divendres.
  • 3r: dimecres i dijous.
  • 4t: dimecres i divendres.
  • 5è: dilluns i divendres.
  • 6è: dilluns.

Taller amb famílies.

Els dilluns de 15:00 a 16:30 ens reunim amb aquelles famílies que voluntàriament venen a ajudar per realitzar diferents tasques que són necessàries pel bon funcionament de les aules i de l’escola en general. Tasques com poden ser plastificar i retallar activitats fetes per l’alumnat, enquadernació de les revistes que fem des de l’escola per a les famílies o altres, preparar materials específics per poder dur a terme activitats concretes dins de les aules, etc.

Tots les famílies que vulguin participar estan convidades a fer-ho.

Estratègia Digital de Centre.

L’escola no és aliena als canvis accelerats de la societat quan parlem de les noves tecnologies. Conscients que les noves tecnologies poden tenir un impacte favorable en l’aprenentatge de l’alumnat, si s’utilitzen de manera adequada, amb objectius clars i definits, l’Estratègia Digital de Centre és una eina necessària per a les escoles.

L’EDC defineix i concreta les actuacions que fa l’escola per tal d’aconseguir la competència digital de l’alumnat, professorat i el centre a mitjà i llarg termini. L’EDC comprèn tots els àmbits de centre: organitzatius, metodològics, curriculars i comunicatius. Amb aquesta mirada global i des d’una perspectiva d’innovació i de millora contínua, es pretén l’assoliment de la competència digital. 

Des de fa anys, com a escola entenem que, de la mateixa manera que la tecnologia forma part de la nostra vida quotidiana, aquesta ha d’estar integrada dins l’aula sempre que a darrere hi hagi una finalitat pedagògica que la sustenti. Totes les aules disposen d’un canó de projecció o de pissarra digital, varis ordinadors de sobretaula, accés a ordinadors portàtils i tabletes i des de fa dos cursos, fruit del Pla d’educació digital de Catalunya es cedeix a l’alumnat de 5è i 6è un portàtil de l’escola . A més a més de l’ús de les eines digitals dins de l’aula, cada colla té establert un taller on es treballen diferents aspectes de la vessant tecnològica i digital així com en d’altres activitats o projectes transversals amb tota la comunitat educativa.

Aquest posicionament sobre l’ús de la tecnologia permet que habitualment es portin a terme a l’aula activitats com poden ser: Gravacions, muntatges de vídeo, fotografia, treball amb croma, stop motions, us d’aplicacions didàctiques i robòtiques,…

Acompanyants a les sortides

Una altra manera de fomentar i facilitar la participació de les famílies dins de l’escola és a través de les sortides que duem a terme des de les diferents classes. Després de les reunions informatives amb les famílies recollim la disponibilitat de les persones (pare, mare o tutor/a legal) per a poder acompanyar a les sortides que realitzem al llarg del curs. A cada sortida i tenint en compte aquesta disponibilitat convidem a varies famílies a venir a la sortida com a acompanyants de tot el grup classe. A part de poder compartir aquests moments amb els seus fills i filles la participació de les famílies resulta de gran ajuda  amb altres tasques relacionades amb la sortida com pot ser per exemple la documentació fotogràfica de la sortida.

Tutories individualitzades

Durant una sessió setmanal, els tutors/es disposen d’un reforç que es queda amb tot el grup classe. En aquesta estona setmanal els tutors fan tutories individualitzades amb aquells infants o grups d’infants que, o han de parlar per resoldre algun conflicte concret o amb infants que demanen fer ús d’aquest espai per expressar alguna preocupació concreta o per fer dinàmiques que ens ajuden a captar grups d’amistat, relacions més properes,…  Es tracta d’un moment especial per crear un vincle de confiança i reciprocitat entre l’alumnat i el professorat tutor.