Projecte ESO: Ciutats i comunitats sostenibles

En el marc dels nostres projectes sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenibles de l’Agenda 2030, l’alumnat de 2n, 3r i 4t d’ESO s’ha sumergit en un coneixement profund en les ciutats sostenibles. Amb aquest projecte es pretén apropar l’alumnat a l’Objectiu 11, que vol conseguir que les ciutats i els assentaments humans siguin inclusius, segurs, resilients i sostenibles. Segons aquest propòsit, les ciutats han d’esdevenir capdavanteres en la generació de sistemes humans perdurables i de qualitat i han de garantir la seguretat i els mínims d’una vida digna per a tota la ciutadania: un habitatge en condicions assequibles, els serveis bàsics, l’educació i la sanitat, però també la mobilitat (amb una bona planificació), espais verds de qualitat i una vida comunitària activa.

En aquesta línia, l’alumnat ha conegut què és una ciutat sostenible, i des del primer moment s’ha cercat el paral·lelisme amb Mollet del Vallès, tenint sempre presents els seus punts forts i febles. Mitjançant la comparativa, s’ha posat de relleu la producció d’energies renovables en el municipi, i fins i tot, s’han visita algunes de les instal·lacions solars properes, on s’han dut a terme algunes pràctiques matemàtiques. A partir d’aquí, l’alumnat va haver de cercar el funcionament i els components d’una instal·lació solar, fet necessari per construir-ne una a mida reduïda.

A banda del treball sobre l’energia renovable, un dels pilars del projecte va ser l’elaboració d’un estat de la qüestió del tractament de residus a la ciutat, pel que es van georeferenciar els diferents contenidors del municipi. A partir d’aqui, l’alumnat va haver d’extreure’n les seves pròpies hipòtesis sobre la seva disposició al llarg del territori. El darrer bloc del projecte es va centrar en el descobriment de l’habitatge sostenible i les seves parts.

Com ha projecte final, el conjunt de l’alumnat ha elaborat una sèrie radiofònica en la qual es tracten diversos aspectes de la sostenibilitat a Mollet del Vallès. En breu podreu escoltar-la!