L’ús de telèfons mòbils en infants i adolescents.

L’ús de la telefonia mòbil entre la població més jove s’ha convertit en un debat constant. En l’actualitat digital, aquests dispositius formen part integral de la vida quotidiana, i el seu impacte en els infants i adolescents ha estat significatiu. Tot i que l’accés a la tecnologia pot proporcionar nombrosos beneficis, també planteja reptes i preocupacions per a les famílies, les persones educadores i els professionals de la salut. Segons dades de l’Institut de la Infància i l’Adolescència, el 47,5% d’infants d’entre 10 i 11 anys de la ciutat de Barcelona tenen un telèfon mòbil propi amb connexió a internet, i un 41% d’aquests el fa servir sense límits a casa. En aquest article explorarem tant els aspectes positius com les consideracions crítiques entorn de l’ús de telèfons mòbils en la població més jove.

En l’actualitat, els dispositius mòbils proporcionen un accés instantani a la informació, el que pot potenciar el foment de l’aprenentatge autodirigit, sobretot quan els continguts són els idonis per l’edat i s’utilitzen aplicacions educatives i plataformes en línia que permetin millorar les habilitats acadèmiques i creatives dels estudiants. És evident que la tecnologia mòbil ha facilitat la comunicació entre amics i familiars, fins i tot a llarga distància. Aquesta mena de relació s’estableix principalment a través de les xarxes socials, que poden contribuir al desenvolupament de les habilitats socials, així com permetre als joves a accedir a notícies, recerques i recursos educatius de manera ràpida i convenient. L’ús de dispositius mòbils, tant telèfons com ordinadors portàtils com tauletes, permeten treballar les competències digitals essencials per al futur de l’alumnat.

És innegable que el món digital ha transformat radicalment la manera de comunicar-nos, de treballar, de gaudir del temps d’oci o de realitzar diferents gestions. En contrapartida, i molt especialment en el cas dels joves, la xarxa planteja desafiaments significatius en termes de salut mental, socialització i rendiment acadèmic. Un dels principals problemes que s’han detectat entre la població més jove és l’ús excessiu d’aquesta mena de dispositius, ja que pot interferir amb el temps dedicat a les activitats físiques, el son i les interaccions cara a cara. Aquesta ús abusiu s’ha associat amb possibles riscos per a la salut mental, com l’ansietat i la depressió, pel que cal estar alerta i definir sempre els límits de pantalles, per equilibrar així les activitats físiques i socials.

Possiblement una de les grans preocupacions actuals de les famílies és l’exposició dels menors a continguts inadequats o perjudicials, pel que la supervisió i l’educació sobre l’ús responsable són essencials i necessàries. És important educar els menors i donar a conèixer tots els perills de la xarxa, ja que és importànt que aprenguin a accedir a llocs web segurs i evitar el contacte amb desconeguts, ja que són algunes de les preocupacions rellevants. Davant d’aquesta problemàtica, tota la societat (famílies, docents, professionals…) ha de prendre consciència que cal ensenyar pràctiques segures en línia i fomentar la consciència sobre el contingut que consumeixen els menors, així com generalitzar i normalitzar l’ús d’eines de control parental per supervisar l’accés i protegir els infants de contingut inadequat. És imprescindible reflexionar sobre els models que oferim com a societat, intentant sempre esdevenir com models a seguir, mostrant un ús equilibrat i responsable de la tecnologia.

Darrerament són moltes les veus que mostrat el seu recel a l’accés dels infants i adolescents a la tecnologia mòbil, argumentant com pot afectar la seva l’atenció, la concentració i el desenvolupament cognitiu. És evident que un ús incorrecte o abusiu només comporta desavantatges, però calen més investigacions per entendre completament els efectes.

En conclusió, l’ús de telèfons mòbils en infants i adolescents ofereix beneficis educatius i socials, però també planteja reptes significatius. L’enfocament ha d’estar centrat en un ús equilibrat, l’educació sobre seguretat en línia i la promoció d’un entorn digital saludable per al desenvolupament integral dels joves.