Dia de la Internet segura

El passat 6 de febrer a l’escola es va celebrar un cop més el Dia de la Internet Segura, una activitat que pretén conscienciar l’alumnat sobre la necessitatde fer un ús segur de les xarxes. Aquesta iniciativa se celebra a diferents països de la Unió Europea i comprén milers d’activitats i programes de conscienciació arreu del continent.

A Catalunya, l’organització del Dia d’Internet segura recau en l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya a través del programa Internet Segura, que ha volgut centrar l’edició del 2024 en la tecnologia d’hipertrucatge o deep fake. Es tracta d’una tècnica de manipulació visual que a través de la intel·ligència artificial permet crear muntatge audiovisuals molt realistes, però que són falsos. Tot i que es tracta d’una tècnica que es pot fer servir amb bons usos, sovint a Internet podem trobar vídeos falsos que tenen la intenció de difamar algú o desinformar la població.

Per tal de donar a conèixer a l’alumnat de primària i secundària aquesta tecnologia, els seus usos i com detectar un hipertrucatge, a l’escola s’ha treballat amb diversos materials i propostes de sensibilització. Tanmateix, l’alumnar d’ESO també ha creat imatges amb Intel·ligència artificial i ha generat algunes notícies per contextualitzar-les.