Competència digital de l’alumnat

En el nostre centre es treballa amb entusiasme en l’assoliment de la competència digital de l’alumnat. Aquesta competència ha de ser adquirida per l’alumnat al llarg de la seva escolarització obligatòria i sempre és la mateixa però adaptada a l’estructura pròpia de cada etapa, sempre tenint en compte les característiques de les diferents edats de l’alumnat, i modificant així el nivell d’adquisició exigit (habilitats, continguts i coneixements, actituds i experiència).

En aquesta línia, la immersió digital en el centre s’inicia als cursos d’educació infantil, en els quals l’alumnat s’introdueix en el món digital a través de l’ús de tauletes, robots i peces de construcció, amb les quals comencen a tenir coneixements de programació i robòtica. Aquesta línia d’actuació té continuïtat durant l’educació primària, tot i que progressivament es va potenciant l’ús dels d’ordinadors portàtils, fins que a finals de cicle superior es converteix en un instrument bàsic per a l’aprenentatge autònom de l’alumnat, que encara es potencia més durant l’ESO. Mitjançant l’ús de la tecnologia, l’alumnat desenvolupa la competència digital a totes i cadascuna de les àrees i matèries curriculars, donat que es tracta d’una competència de caràcter transversals.

Durant la formació aprèn l’ús de dispositius, aplicacions i programari i  s’alfabetitza digitalment, garantint així la capacitació de l’alumnat en la producció de documents, amb independència del tipus d’aplicació utilitzat i de l’evolució costant de l’escenari digital. A banda d’això, es treballen habilitats de cerca i selecció de la informació,  i el seu processament cognitiu per tal de transformar la informació en coneixement. En aquest sentit s’hi inclou  la construcció i organització del dossier personal d’aprenentatge i entorn personal d’aprenentatge.

Un dels èxits del desplegament de la competència digital de l’alumnat és el desenvolupament de les capacitats de comunicar de manera interpersonal o col·laborativament, produint i interpretant missatges multimèdia, així com l’ús de les xarxes locals i/o socials pel que fa a l’alumnat major de 14 anys, i la publicació a Internet. En aquesta línia, als cursos d’ESO es fa una formació específica sobre la seguretat a internet donada la necessitat d’incentivar un ús crític i responsable de la tecnologia digital.