En el nostre centre es treballa amb entusiasme en l’assoliment de la competència digital de l’alumnat. Aquesta competència ha de ser adquirida per l’alumnat al llarg de la seva escolarització obligatòria i sempre és la mateixa però adaptada a l’estructura pròpia de cada etapa, sempre tenint en compte les característiques de les diferents edats de l’alumnat, i modificant així el nivell d’adquisició exigit (habilitats, continguts i coneixements, actituds i experiència).
En aquesta línia, la immersió digital en el centre s’inicia als cursos d’educació infantil, en els quals l’alumnat s’introdueix en el món digital a través de l’ús de tauletes, robots i peces de construcció, amb les quals comencen a tenir coneixements de programació i robòtica. Aquesta línia d’actuació té continuïtat durant l’educació primària, tot i que progressivament es va potenciant l’ús dels d’ordinadors portàtils, fins que a finals de cicle superior es converteix en un instrument bàsic per a l’aprenentatge autònom de l’alumnat, que encara es potencia més durant l’ESO. Mitjançant l’ús de la tecnologia, l’alumnat desenvolupa la competència digital a totes i cadascuna de les àrees i matèries curriculars, donat que es tracta d’una competència de caràcter transversals.
Durant la formació aprèn l’ús de dispositius, aplicacions i programari i s’alfabetitza digitalment, garantint així la capacitació de l’alumnat en la producció de documents, amb independència del tipus d’aplicació utilitzat i de l’evolució costant de l’escenari digital. A banda d’això, es treballen habilitats de cerca i selecció de la informació, i el seu processament cognitiu per tal de transformar la informació en coneixement. En aquest sentit s’hi inclou la construcció i organització del dossier personal d’aprenentatge i entorn personal d’aprenentatge.
Un dels èxits del desplegament de la competència digital de l’alumnat és el desenvolupament de les capacitats de comunicar de manera interpersonal o col·laborativament, produint i interpretant missatges multimèdia, així com l’ús de les xarxes locals i/o socials pel que fa a l’alumnat major de 14 anys, i la publicació a Internet. En aquesta línia, als cursos d’ESO es fa una formació específica sobre la seguretat a internet donada la necessitat d’incentivar un ús crític i responsable de la tecnologia digital.
L'alumnat d'ESO ha participat del #DiaInternetSegura i treballat els riscos de l'#spoofing. Durant la sessió s'han treballat els perills de les xarxes i la sobreexposició a internet, i així promoure el bon ús.@internetambseny#SID2022 #SaferInternetDay2022 #UnaInternetMillor pic.twitter.com/LWdsmvvDCc
— Escola Anselm Clavé (@AEAnselmClave) February 8, 2022