Els volcans

Els alumnes de l’escola Guillem Fortuny hem seguit des del primer dia l’erupció del volcà de la Palma Tajogaite. Al principi ens va semblar un fenomen de la natura preciós, però a mesura que passaven els dies i vàrem anar veient el que passava, vàrem ser conscients de la gravetat a tots els nivells i el que suposava per la gent que vivia allí. Tota la nostra solidaritat i recolzament.

A l’escola hem aprofitat per fer una activitat Steam treballant els volcans. Hem elaborat un volcà seguint les instruccions, per tal d’aprendre el seu funcionament i les parts de les quals consta.

Hem aprés tot creant. Ha estat un gran aprenentatge!

Material

Una botella d’aigua de 33 cl

2-5 cullerades de bicarbonat

Un quart de tassó de vinagre

sabó de rentar plats

Colorant (opcional)

Aigua

Elements decoratius (opcional)

Procediment

Omple la botella d’aigua fins a la meitat.

Afegeix-hi les dues cullerades de bicarbonat i el colorant

Tapa la botella. A partir d’aquí, pots decorar la botella amb plastilina o paper de diari aferrat amb cola per recrear un volcà.

Quan hagis acabat la decoració, destapa la botella.

Aboca-hi el vinagre barrejat amb el sabó i el colorant, i prepara’t per la gran erupció!

Explicació

El vinagre és un àcid i el bicarbonat sòdic, una base. Quan ajuntes el vinagre amb el bicarbonat té lloc una reacció química àcid-base que dona com a productes aigua, acetat de sodi (que és una sal) i diòxid de carboni (un gas). El diòxid de carboni (CO₂) és el gas responsable que es formin les bombolles que simulen l’erupció volcànica.

Aquí estem experimentant, descobrint i gaudint de l’aprenentatge!