Limitless challenge

El Kahoot els ha permès aprendre a través de “listenings” (audicions)

A través de l’aprenentatge de la llengua estrangera, es pretén fomentar, a l’aula, la doble finalitat de l’Educació Secundària Obligatòria: el desenvolupament al llarg de la vida (adulta) i la preparació per a estudis posteriors, com poden ser els estudis de PFI (o els cicles formatius).

Els alumnes d’ESO C estan vivint l’aprenentatge de la llengua estrangera com una experiència lúdica, i això queda palès en la valoració de les activitats. En aquest sentit, els alumnes atorguen a l’assignatura una puntuació mitjana de 4,3 sobre 5.

Puntuacions atorgades pels alumnes a l’anglès, a través del qüestionari “Valoracions del dia”

La gamificació ha estat el secret, en un curs en què el 80% dels alumnes han aconseguit aprendre més de 50 paraules, frases i expressions col·loquials noves (i significatives en molts casos).

El concurs de “Go forward” (“Pasapalabra” en anglès), els motiva especialment

Tot plegat podrà ser-los útil en contextos múltiples:

• Quan s’utilitza l’ordinador o el mòbil, o quan es juga a la PlayStation, davant d’instruccions en pantalles no traduïdes,
  • Quan es repeteixen expressions angleses, escoltades a youtube o a les xarxes socials (estic “on fire”, challenge, **what the fuck, … ). Cal tenir en compte que hi ha qui reprodueix expressions escoltades en aquests contextos, sense ser conscient si es tracta d’insults o de paraules malsonants.
  • Quan es compra roba, a l’hora de triar (o no) una samarreta amb un missatge conegut (limitless, love…),
  • Fins i tot, quan, eventualment, els alumnes es trobin en la situació d’haver-se d’adreçar a una persona estrangera, utilitzant formes de cortesia bàsiques,
  • O simplement, com s’ha comentat amb anterioritat, com a pas previ per superar assignatures d’itineraris formatius posteriors, com el PFI o els cicles formatius.

Després d’aquests mesos de treball, els resultats són engrescadors: però què és el que els està fent possibles? Doncs la utilització de múltiples recursos: des de jocs de tota la vida (com el memory o el bingo), fins a reptes més actuals (com els escape rooms), passant per programari específic (com el Quizlet o el Kahoot), i utilitzant programari més genèric, com el Google Traductor.

El bingo en anglès s’ha plantejat com a una lliga

Els propers reptes (challenges) per als alumnes d’ESO C són els de:

• aprendre les preguntes i respostes més comunes,
  • efectuar listenings de cançons conegudes, on puguin identificar certes paraules estudiades, contribuint així a la comprensió (mínima) del significat de les lletres, i
  • iniciar-se en la utilització del Google Lens com a traductor directe, per utilitzar-lo en contextos reals.

Com s’ha pogut comprovar, els alumnes estan considerant una experiència de joc, el que -en realitat- és aprenentatge significatiu, funcional i generalitzable. Però més enllà del vocabulari específic que puguin acabar adquirint, aquesta assignatura els aporta una cosa molt més important: els dóna un interès i una actitud positiva envers un idioma tan desconegut per a ells, com arxipresent.

-A: “Què hi diu a la samarreta de B?”

-DOCENT: “Vols saber-ho? … Fes-ho tu mateix. Ara ja saps com traduir-ho”.

Seria interessant que, des del context familiar de cada alumne, se’ls animi a mantenir l’interès per cercar (en el Google Traductor) el significat de les paraules amb què es troben en contacte.

-Captar el sentit d’un nombre creixent de paraules en anglès (àmbit lingüístic).

-Respondre a alguna pregunta senzilla i breu (àmbit lingüístic).

-Utilitzar recursos TAC per a la millora de la comunicació oral (àmbit lingüístic).

-Comprendre la informació, general i específica, de missatges procedents de diferents fonts, sobre temes d’interès dels àmbits personal i acadèmic (àmbit lingüístic).

-Utilitzar recursos TAC per a la cerca d’informació (àmbit lingüístic).