Lepidus lepidus, però Joaquim Soler ens insta a continuar investigant

Els alumnes d’ESO C han aconseguit resoldre el dilema que es van plantejar: saber quin nom utilitzen els científics per designar el llangardaix ocel·lat que van trobar al pati de l’escola.

Joaquim Soler Massana, Director Tècnic del Centre de Recuperació d’Amfibis i Rèptils de Catalunya, és qui ha contestat el correu electrònic que es va consensuar a l’aula, tot especificant que el llangardaix ocel·lat del pati és un lepidus “juvenil”. Possiblement aquesta és la raó per la qual els alumnes van tenir dificultats per identificar la subespècie partint de les fotografies d’internet.

En qualsevol cas, gràcies al director tècnic del CRARC i a un mapa de distribució de les subespècies, s’ha pogut confirmar que es tracta d’un timon lepidus lepidus; ja que, malgrat que hi ha un estudi publicat que apunta que s’han trobat timon lepidus nevadensis al sud del riu Ebre (en concret a Tortosa, a Roquetes i al Mas de Barberans), a dia d’avui, encara no se n’ha observat cap, al vessant nord del riu.

En un segon correu, Soler ens confirma aquesta informació, i anima a ESO C a continuar la feina que fa:

Hulk, el llangardaix ocel·lat del pati, ha portat els alumnes a investigar les diferències entre rèptils i amfibis, a observar i catalogar éssers vius, a escriure descripcions, a plantejar i enviar correus electrònics, i ara, a repassar la geografia ibèrica i del territori.

Però l’aportació més important per als alumnes és l’actitud i la nova mirada envers el llangardaix en particular, i envers els éssers vius en general.

“US IMAGINEU QUE FOSSIM ELS PRIMERS A TROBAR UN NEVADENSIS, A LA VESSANT NORD DEL RIU EBRE?

Si esteu interessats en saber més, podeu trobar informació a:

També podeu trobar informació a:

Seria interessant que en el context familiar es reforcés l’interès i la sensibilitat que estan mostrant els alumnes per saber com viuen els diferents animals, per conèixer la seva taxonomia, i per saber l’estat de conservació de les espècies en particular i del medi ambient en general.

-Distingir els mapes cartogràfics físics i polítics, de Catalunya, d’Europa i del món (àmbit social).

-Identificar i interpretar diverses fonts d’informació analògiques i digitals: cartogràfiques i comunicar la informació obtinguda de forma oral i multimèdia (àmbit social).

-Conèixer i emprar els sistemes de comunicació digitals sincrònics o asincrònics, i tenir cura dels aspectes que afecten a la identitat digital pròpia i aliena (àmbit lingüístic).

-Descriure un fenomen, a partir de l’observació sistemàtica i la identificació de variables (àmbit ciència i tecnologia).

-Justificar què és un ésser viu a partir d’observacions directes i/o indirectes de les característiques i de les funcions vitals (àmbit ciència i tecnologia).

-Identificar, a partir de l’observació directa o indirecta, organismes o el grup al qual pertanyen, utilitzant claus dicotòmiques senzilles (àmbit ciència i tecnologia).

-Descriure alguna característica general dels grans grups taxonòmics (àmbit ciència i tecnologia).