Definitivament: la pedra té un gran valor!

La digitalització de l’aprenentatge és un fet a la classe d’ESO C. A part de la utilització del Classroom, de les presentacions, dels formularis i dels fulls de càlcul de Google i del Sites, els alumnes estan començant a habituar-se a l’ús del Gmail.

Van iniciar aquest aprenentatge a la classe de llengua, a principi de curs, enviant un correu electrònic a Isabel, per informar-la sobre alguns càlculs fets a classe, en relació a les mascaretes de l’escola. Però aquest no ha estat l’únic correu: n’hi ha hagut més, i ara es presentarà un de molt transcendent.

 

Com ja es va veure en l’article “El repte de viure en el neolític”, a l’assignatura de societat, cultura i valors, els alumnes estan aprenent continguts relacionats amb la prehistòria. Això, els ha portat a plantejar-se i a cercar respostes a diverses preguntes: “com eren les persones abans del paleolític?”, “com vivien en aquell temps?”, “al neolític es vivia millor o pitjor que ara?”…

En aquesta entrada de bloc es fa referència a una de les preguntes que s’han intentat respondre els alumnes: “La pedra que hem trobat al pati, podria ser una eina utilitzada durant el paleolític?

La resposta del professor va ser: “Podria ser-ho, però no tinc prou coneixements per assegurar-ho”. La conversa a l’aula va continuar de la següent manera:

-A: PODEM MIRAR AL MICROSCOPI PER SABER SI ÉS DEL PALEOLÍTIC.

(mirem la pedra amb la lupa de 3x, i cadascú dóna la seva opinió)

-B: TÉ UNA ESCLETXA.

-L: TÉ UN DIBUIX QUE SEMBLA UNA PINTURA. POTSER HO VAN PINTAR EN UNA PARET D’UNA COVA, I DESPRÉS VAN ARRENCAR EL DIBUIX,I VAN FER UNA PEDRA PER PICAR. 

-A: HI HA UNA ZONA FOSCA. POTSER SÓN FONGS.

-P: HI HA UNA PART QUE ÉS AFILADA.

-DOCENT: AMB LA LUPA HEM VIST COSES INTERESSANTS, PERÒ NO PODEM ASSEGURAR QUE LA PEDRA SIGUI DEL PALEOLÍTIC… COM HO PODRÍEM SABER?

-L: AMB UNA MÀQUINA.

-B: PERÒ NOSALTRES NO TENIM MÀQUINES.

-L: ELS CIENTÍFICS.

(busquem al Google “Tarragona arqueològic”, i trobem la web del MNAT)

-L: PODEM PREGUNTAR-HO AL MUSEU.

-P: ANEM A VISITAR-LO AMB EL MAPS?

(a la web del museu, observem que hi ha objectes molt antics)

-DOCENT: COM ENS PODEM POSAR EN CONTACTE AMB ELS CIENTÍFICS DEL MUSEU?

-B: AMB EL MÒBIL.

-L: HO PODEM BUSCAR A INTERNET, PERÒ NO PODREM ENSENYAR LA PEDRA.

-B: PODEM ENVIAR UN WHATSAPP.

-DOCENT: PERÒ POTSER NO CONFIEN EN UN MISSATGE D’ALGÚ QUE NO CONEIXEN. 

-L: MILLOR UN EMAIL. HE TROBAT L’ADREÇA ELECTRÒNICA: mnat@gencat.cat .

Així doncs, els alumnes van pensar que, en principi, enviar un e-mail al MNAT  (Museu Nacional Arqueològic de Tarragona), seria una bona opció. El correu electrònic va ser redactat i preparat individualment (amb l’assumpte, la salutació, el text, el comiat i la firma), i finalment es va consensuar un text conjunt. Deia així:

“Bon dia,

Som un grup d’alumnes del CEE Verge de la Cinta. Aquest any estem estudiant les etapes de la prehistòria, i voldríem fer-vos una consulta.

A prop de l’escola, hem trobat una pedra curiosa. Té alguna característica semblant a les pedres que feien servir a l’etapa del paleolític. Es tracta d’una pedra ergonòmica i acabada en punxa, que pensem que podria anar molt bé per a picar. Com que els abrics d’Ulldecona estan relativament a prop de la nostra escola, els alumnes ens preguntem si aquesta pedra pot tenir algun tipus de valor prehistòric, i què hem de fer si realment això fos així.

Us adjuntem unes fotografies perquè ho pugueu valorar.

Moltes gràcies.”

La resposta no es va fer esperar, tot i que no va venir del MNAT, sinó del Museu de Tortosa. Ens deia:

“Benvolguts,

Des del Museu Nacional d’Arqueologia de Tarragona ens han fet arribar una consulta que els hi vau adreçar sobre una pedra que us vau trobar a prop del vostre centre. Ens han traslladat la consulta perquè som el museu que teniu més a prop.

Ens agrada molt saber que heu estat treballant la prehistòria i que teniu interès en el nostre passat. Tot i això, observant les fotografies que heu enviat veiem poc probable que es tracti d’un estri elaborat intencionadament. Si que coincidim amb vatros que és ergonòmica, i que té una punta destacada que es podria utilitzar per perforar i un fil apte pel tall. En tot cas, heu fet molt bé de comunicar-vos amb un museu. Si algun dia feu una altra troballa que us sembli d’interès, abans de treure-la del seu context heu d’anotar les coordenades per no perdre la seva ubicació original i seguidament heu de comunicar-ho a un museu, com heu fet, o posar-vos en contacte amb l’arqueòleg territorial de les Terres de l’Ebre.

Ens agradaria que algun dia vingueu a visitar l’exposició permanent del Museu de Tortosa, que conté un àmbit dedicat a la prehistòria al nostre territori, i també oferim tallers per aprendre’n més. Us adjuntem la nostra oferta didàctica. Si ho preferiu, però, podem venir nosaltres a fer-vos una visita a la vostra escola amb una mostra de rèpliques d’eines prehistòriques. 

Salutacions.”

Com era previsible, els alumnes se senten contents de veure que han rebut una contesta, satisfets de saber què han de fer si algun dia fan alguna troballa, i encantats de tenir una porta oberta a aprendre i col·laborar, en un futur proper, amb el Museu de Tortosa: certament, aquesta pedra ha tingut un gran valor per als alumnes d’ESO C !!

 

RECOMANACIONS:

Seria interessant que en el context familiar es reforcés l’interès que estan mostrant els alumnes: ”per situar-se en el món des d’un punt de vista geogràfic i històric, per interpretar els problemes i les dinàmiques socials a diferents escales espacials i temporals, i per esdevenir persones capaces d’intervenir activament i crítica en la societat plural, diversa i en canvi continu”. Es tracta doncs de contribuir -en la mesura del possible- a la construcció d’un “marc interpretatiu general”, que ajudi l’alumne a ”aplicar (els aprenentatges) a altres situacions, problemes, conflictes i realitats” (Departament d’Ensenyament, 2016).

I com fer-ho? Es recomana, per exemple, reflexionar sobre futurs possibles o alternatius, fer comparacions del temps passat amb el present, planejar visites culturals d’interès històric (p.e.: els abrics d’Ulldecona), interpretar notícies d’actualitat en el context històric o geogràfic, etc.

JUSTIFICACIÓ:

-Distingir els períodes convencionals principals de la prehistòria (àmbit societat, cultura i valors).

-Usar vocabulari històric específic (àmbit societat, cultura i valors).

-Identificar i analitzar els trets bàsics de la prehistòria, i descriure les característiques del paleolític (àmbit societat, cultura i valors).

-Conèixer i emprar els sistemes de comunicació digitals sincrònics o asincrònics, i tenir cura dels aspectes que afecten a la identitat digital pròpia i aliena (àmbit lingüístic).

BIBLIOGRAFIA: 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>