PES

       PROJECTE ESPORTIU DE CENTRE

 

1.-  INTRODUCCIÓ

 Avui en dia existeix la necessitat d’elaborar documents que donin coherència i facilitin la vida interna de l’escola: El PEC, PCC, NOF, PAT, PAC, …

La finalitat d’aquests documents és crear un marc de referència per tots els components de la comunitat escolar. De tal forma que totes les activitats que es desenvolupen dins del centre escolar han d’estar regides per aquests.

El PES hauria de ser un instrument dinàmic i amb projecció de futur que garanteixi que totes les activitats físiques que realitzen a l’escola i fora de l’horari escolar tinguin un caràcter educatiu, d’acord amb els valors fonamentals i del tipus de persona que es vol formar a l’escola.

El nostre repte és elaborar un document bàsic que reguli totes les activitats físiques-esportives amb una idea bàsica: l’esport com a mitjà per educar persones.

 

1.1- IMPORTÀNCIA DE LES ACTIVITATS EXTRAESCOLARS AL NOSTRE CENTRE

 

Donades les característiques socioeconòmiqes i culturals del nostre centre i entorn les activitats fisco-esportives són primordials pel desenvolupament integral dels nens/es.

Els nostres nens/es no fan cap tipus d’ activitat complementària fora de l’ horari lectiu, si no és al nostre centre.

A més a més els pares/mares del centre com analitzarem posteriorment no confien amb monitors/es que no coneixen. Per aquest motiu és que  no gaudeixen d’ activitats fora de

l’ horari lectiu en clubs, associacions i no participen al JECC.

En el nostre cas el PLA CATALÀ DE L’ ESPORT A L’ ESCOLA suposa que gairebé totl’ alumnat pugui fer activitats en horari extraescolar.

’ alumnat pugui fer activitats en horari extraescolar.

Des del centre intentem sempre optar per monitors que comptin amb la coneixença i confiança dels pares/mares. Intentem la pràctica d’ esports diferents dels que realitzen els alumnes en horari lectiu, però amb una concordança d’ objectius.

Entenem que es fa cada vegada més necessari estendre les activitats esportives extrascolars a fi de donar resposta al nostre tipus d’ alumnat i en conseqüència a les famílies d’ atorgar una formació més amplia, complementant l’ educació reglada amb un altre tipus d’ activitat que tenen un caràcter marcadament lúdic i d’ utilització educativa i saludable.

Hem d’ intentar de donar al nostre alumnat la major oferta esportiva en horari extraescolar, per consolidar l’ esport i l’ activitat física com un hàbit quotidià pel seu caràcter educatiu, la transversalitat de la seva essència, l’ oci actiu, la recreació i la millora de la salut i el benestar social que pot aportar.

Pel nostre centre l’ esport ha de fomentar l’ autonomia personal, molt important, ha de ser per a tots/es, sense discriminació i ha d’ ensenyar a utilitzar un temps d’ oci.

Des de l’ àrea d’ Educació Física, hem observat de forma preocupant el nivell de senderisme que s’ està instal·lant bàsicament en les nenes. Aquest sector és força preocupant, ja que només realitzen activitat esportiva en les hores d’ Educació Física. Per la nostra escola la recuperació de la pràctica esportiva en horari extraescolar és un altre vessant més per a preparar als nostres nens/es a afrontar el futur, amb una educació més complerta i integradora, que et permeti el saber ser, estar i fer.

En el nostre centre les propostes esportives van encaminades a activitats i esports “ innovadors o nous” no tant reglats per tal d’ incentivar al nostre alumnat. Intentar proporcionar noves experiències i possibilitats d’ aprenentatge i relació; basant-nos en activitats i esports que fomentin la cooperació ( corfbol i la potenciació d’ esports envers el sector femení ).

La filosofia de la nostra escola no es centra en l’ entrenament, busquem l’ opció lúdica, d’ oci i cooperació; però per altra banda si que organitzem sovint competicions intercentres per motivar als alumnes, ja que com hem comentat anteriorment el nostre alumnat no gaudeix de les JEEC,ni de partits en els clubs.

L’ organització de les activitats extraescolars resulta costosa, principalment en el tema de monitors esportius, com comentarem posteriorment, la confiança dels pares vers aquests és fonamental.

Aquest projecte nou contribuirà significativament a la nostra escola amb la finalitat: pretenem que el nostre centre sigui un espai d educació, convivència i una escola més esportiva.

 

1.2- CARACTERÍSTIQUES DEL NOSTRE CENTRE( ON ESTEM )

 

L’escola Sta M ª de Gardeny de Lleida es va iniciar als anys 60 i es va finalitzar en els 70. Es va edificar amb l’objectiu d’escolaritzar el gran nombre de famílies immigrants d’ Andalusia.
Fins l’ any 1974 tota la zona estava habilitada amb barraques de fusta que acollien més de 5000 persones. Aquestes van començar a ser substituïdes per 904 pisos de protecció oficial configurant el barri de la Mariola amb una població d’ un nivell socioeconòmic i cultural molt baix.

El nostre centre està ubicat al barri de la Mariola de Lleida integrat, majoritàriament per alumnat d’ètnia gitana, un 90%, amb un índex de necessitats educatives específiques del 40% i situació econòmica precària.
L’atur és un dels principals problemes que afecta el barri, la seva baixa formació a causa de no acabar els estudis obligatoris i la tendència que tenen a deixar els estudis fan que molts dels nostres alumnes no tinguin ni el certificat d’escolaritat.

Aquestes característiques diferencials han fet que el nostre centre estigui considerat fins ara com un centre CAEP (centre d’atenció educativa preferent) i per la seva complexitat, és de tipologia C (màxima dificultat).
Els nostres alumnes presenten un alt percentatge d’ absentisme, greus problemes d’ integració social, hàbits antisocials, incorporació tardana al sistema educatiu, canvis de centre i escassa col·laboració pares-escola.

Actualment hi ha tres grups d’educació infantil i dotze grups de primària amb una matrícula de 280 alumnes en total.
El claustre de professors / es està format  tenen com a projecte educatiu de centre aconseguir millorar els nivells de cohesió social que siguin un clar reflex en els resultats acadèmics i en conseqüència millorar els resultats acadèmics i conseqüentment millorar les expectatives d ‘èxit acadèmic.
Tots els processos que defineixen el centre com a institució educativa han estat sempre determinats per l’ elaboració de projectes i l’ impuls de plans de millora per a esmenar les necessitats que com a centre tenim.
Diferents projectes:
Pla Estratègic 2000-2004 / Projecte Puntedu 2004/2007 (projectes de biblioteques)
Actualment som un centre PAC (tenim un pla d’autonomia de centre) però que a causa de la situació econòmica global que el país pateix no té dotació econòmica per ser-ho

Tipus d’alumnes

L’escola acull pricipalment nens i nenes del barri de la Mariola, i amb un percentatge inferior, també acull infants de cases d ’acollida (Llars Torrevicens, Mare Esperança), del Casc Antic i del barri de la Bordeta.

Els alumnes de l’escola són majoritàriament (80%) d’ètnia gitana.  El nombre d’alumnes immigrants és bastant significatiu, ja que està prop  del 20%. La majoria d’aquests immigrants provenen del continent Africà.

Els alumnes, en un percentatge bastant elevat, són nens/es que tenen greus problemes de comportament. Alguns pateixen mancances en aspectes de higiene, sanitaris, alimentaris, d’atenció i d’afecte. Això es veu reflectit en el dia a dia de l’escola ja que els costa molt respectar i adaptar-se a unes normes, estudiar i fer els deures un cop arriben a casa, conviure sense baralles en les hores d’esbarjo… Les causes d’aquest comportament esdevenen, en la majoria de casos, a la falta d’interès i d’atenció dels pares pels estudis dels seus fills, i a les situacions familiars viscudes a llar.

També ens trobem en que bastants alumnes presenten problemes en la lecto-escriptura. En totes les classes podem trobar nens/es amb un endarreriment escolar respecte el currículum del Departament d’ Ensenyament.

 

1.3.- EL PEC , EL PROJECTE CURRICULAR ED. FÍSICA I EL PES

Per tal d’ elaborar un bon PROJECTE ESPORTIU DE CENTRE a més de tenir en compte el PEC, creiem que és important analitzar i vincular el PROJECTE CURRICULAR d’ Educació Física  del nostre centre.

El projecte curricular i el PES son  uns documents molt laboriosos que impliquen una reflexió sobre els elements que constitueixen la tasca educativa.

La construcció del Projecte curricular i el PES és una tasca complexa que requereix un desenvolupament progressiu.

En el Projecte curricular  hi ha una seqüenciació lògica i psicològica dels continguts. El document conté la distribució temporal dels continguts per a cada cicle.

El Projecte curricular descriu els materials i els espais destinats a l’ús esportiu.

En aquest centre, l’ Educació Física s’encamina cap a la realització de finalitats utilitàries, higièniques i ètiques; les quals es concreten amb l’aprenentatge d’aquests continguts.

El Projecte curricular de l’ escola. Santa Maria de Gardeny va ser elaborat tenint en compte que l’ Educació Física és un factor molt important en el desenvolupament integral del nen/a. És per aquest motiu que el currículum respon a les necessitats individuals en funció de les característiques personals de cada alumne, afavorint així el respecte pels diferents ritmes d’aprenentatge, l’atenció a la diversitat i facilita el procés d’ensenyament-aprenentatge dels diferents continguts.

El Projecte curricular va ser construït pensant amb els aspectes que l’ Educació Física podia oferir per tal de millorar les relacions dels diferents alumnes, que com ja hem vist, són molt impulsius, emotius i amb problemes de conducta o comportament; les característiques d’aquests són fruit de la seva interacció amb l’entorn en el que viuen i per tant l’escola és un dels únics llocs on aquests infants poden aprendre unes pautes de relacions socials basades en la resolució pacífica de problemes i plaent possible. S’intenta que jugant i realitzant diferents tasques motrius els alumnes aprenguin uns continguts i vegin la importància que té l’ Educació Física en la salut. I aquí entra en gran importància el PES que estem elaborant, per poder establir les màximes relacions.

2- QUÈ VOLEM DEL NOSTRE PES

L’ esport i l’ activitat física és una activitat mes de les que es desenvolupen en un centre escolar i els beneficis que s’ obtinguin solsament seran conseqüència de les decisions i actuacions de les persones que estiguin implicades. El problema radica que en moltes ocasions aconseguim el contrari al desitjat perquè els criteris d’ actuació dels diferents agents implicats no tenen consens. Per aquest motiu en aquest document intentarem plasmar les nostres intencions i actuacions per avalar vers les famílies, educadors i alumnes la coherència educativa del nostre projecte.

Amb el PES i l’ ajuda del PLA CATALÁ de l’ ESPORT volem que l’ escola Sta. Mª de Gardeny sigui un espai més educatiu mitjançant l’ esport, ja que fins ara la pràctica esportiva abans de l’ arribada del PCEE es feia bàsicament a través dels clubs i pocs nens/es apuntats i per part de l’ ajuntament de Lleida ( IMAE).

En el nostre centre fins ara  l’ esport havia perdut el protagonisme de temps passats i el que volem ara es recuperar-lo. Pensem que l’ esport en aquests moments, no es del tot educatiu i pensem en un esport en el que la competició sigui un mitjà i no un fi, apostant per valors de col·laboració, treball d’ equip, igualtat…….

Volem que el nostres nens/es tornin a practicar l’ esport d’ equip a l’ escola, que es sentin identificats i que el facin tant els nens com les nenes, formant equips mixtes ( coorfball )en esports col·lectius, per intentar de millorar el baix índex de participació i esportiva de les nenes i l’ abandonament precoç quan arriben a l´ESO. Actualment ja estem treballant per millorar la participació de les nenes en els esport col·lectius, hem creat un equip de futbo.sala femení, així com la practica d’ esports mixtes com el corfbol.

Volem millorar la formació dels alumnes mitjançant la pràctica esportiva en l’ entorn escolar, intentant l’ implicació  dels  pares a traves de la Secció Esportiva d’ AMPA, als mestres

( mitjançant el coordinador del Pla Català de l’ esport ) i als alumnes i exalumnes formant grups de treball i reunions periòdiques.

Estem iniciant aquest procés amb les reunions que tenim amb els membres de la Secció Esportiva d’ AMPA, on decidim quin tipus d’ esport és el més adequat, la periodicitat, temporització, contractació de monitors i implicació dels dinamitzadors així com la realització de tornejos intercentres i a nivell econòmic com podem subsistir. Totes aquests reunions i acords que es realitza amb la SEA queden reflectides al llibre d’ actes. Aquest curs també hem endegat el projecte de patis on els dinamitzadors han tingut un paper primordial.

PROJECTE DE PATIS

Tal com hem comentat anteriorment mitjançant la SEA hem pogut impulsar la importància dels dinamitzadors a nivell esportiu i un de les seves tasques ha estat l’ impuls dels jocs al pati.

JOCS AL PATI

Volem compartir amb vosaltres un projecte que iniciem aquest any i comptem amb la vostra col·laboració. Pretén ser un projecte tranquil, discret però no per això menys important que d’altres. Pretenem que hi hagi diferents espais  al pati on cadascú pugui jugar a allò que desitja i descobreixi  jocs nous..

Objectiu estratègic: Millorar la cohesió social.

El pati de l’escola és un lloc de trobada i l’objectiu que ens hem proposat és fer els patis més atractius per als nens. És un lloc on els nostres alumnes poden adquirir unes habilitats que difícilment  es poden treballar a l’aula.

Activitats i actuacions:

Practicants Magisteri: Joc dirigit al pati.

Consell de delegats i dinamitzadors esportius.

  1. Preguntar a la classe quines activitats no fan al pati i els agradaria poder fer, tenint en compte que hauria de ser possible continuar fent allò que es fa.
  2. Desprès poder fer una votació en que cadascú triï les 3 que més els agradin.
  3. Penjarem les propostes més votades .

 

En les activitats anteriors hem recollit totes les propostes per millorar el pati de l’escola i hem seleccionat aquelles que més ens agradaran i que es puguin dur a la pràctica

 

PROJECTE : EL NOSTRE PATI

 

Un cop escollits els diferents jocs que els agradaria poder practicar a les estones de l’esbarjo.

Aquests són:

1.- JOCS AL TERRA.

2.- JUGAR AL PING- PONG.

3.-UNA ZONA PER PRACTICAR EL FUTBOL ELS MÉS PETITS.

4.-UNA ZONA DE VOLEIBOL .

Tots aquests jocs s’havien de distribuir per diferents zones. Ajudats per un plànol s’ha debatut on aniria millor ubicar-los.

Tots els dinamitzadors han recollit les propostes dels seus companys/es i el resultat ha estat:

Per majoria absoluta.

Zona1: jocs al terra.

Zona 2: ping-pong

Zona 3:futbol de petits.

Zona 4: Voleibol

ACORDS:

Els dinamitzadors  seran responsables de custodiar la pilota que es fa anar per jugar a futbol els nois.

Les dinamitzadores seran responsables de custodiar la pilota que es fan anar les nenes.

Un dels altres projectes que hem endegat és el Pla de Consum de Fruita, i el que pretenem bàsicament és:

– Oferir fruita gratuïta en els esmorzars i/o berenars dins del centre escolar.

– Informar sobre els beneficis del increment del consum de fruites i verdures.

– Proposar el consum de fruites com una alternativa excel·lent al consum d’altres aliments amb menys qualitat nutritiva.

I un altre projecte important que estem endegant és: PLA DE BARRIS

L’objectiu global del pla de Barris és la regeneració i la cohesió urbana a mig i llarg termini a través d’un procés d’integració progressiva i sostinguda al conjunt urbà de Lleida.

Finalment aquest curs escolar hem endegat el projecte SALTEM I BALLEM, on volem que els nens/es coneguin la dansa típica catalana.

La finalitat que busquem es que tots els agents implicats tinguem els mateixos objectius i que treballem amb la mateixa línea, evitant així els missatges contradictoris als nens/es en la seva formació esportiva

 

OBJECTIUS GENERALS DEL PES

 

Els objectius generals  que pretenem en el nostre projecte:

. Utilitzar l’esport i l’activitat física com un mitjà educatiu que contribueixi a la formació integral del nen/a.

A més de treballar les habilitats motrius ha de tenir altres intencions: socialització, salut, ocupació constructiva del temps d’oci, qualitat de vida, recreació…

El plantejament no es basi només en el resultat esportiu de l’activitat.

Activitats amb un alt component recreatiu: aprendre jugant.

  • Perllongar la trajectòria esportiva del nostre alumnat.

Diversificar l’oferta  oferint activitats d’iniciació, recreació i competició per poder arribar a tots els membres de la comunitat educativa.

Combatre l’abandonament i el senderisme.

Establir un itinerari que garanteixi la continuïtat de la pràctica esportiva.

  • Promoure i fomentar als nostres alumnes compromís vers la promoció i pràctica esportiva.

3.- ACTIVITATS ESCOLARS VERSUS EXTRAESCOLARS I EL PCEE

Pel nostre centre les activitats escolars i extraescolars estan molt lligades, subjectades al Projecte curricular i PEC del centre.

El PEC i el Projecte Curricular per l’escola Santa Maria de Gardeny suposa un gran impuls per la realització d’activitats extraescolars.

Els objectius bàsics del Projecte Curricular queden totalment plasmats en el nostre centre:

  • Índex molt reduït de participació de l’alumnat en l’esport escolar.
  • Increment del hàbits sedentaris i de l’obesitat, amb una incidència preocupant en la població infantil i juvenil.
  • Demanda social creixent en matèria de salut i benestar.

En la nostra escola el PLA CATALÀ de l’ ESPORT i la creació de la Secció Esportiva del’ AMPA ha estat clau pel desenvolupament de les activitats extraescolars, en el nostre centre únicament es podien fer fins ara les activitats que promocionava l’ Ajuntament de Lleida, les quals estaven becades.

En el nostre cas el Pla Català de l’ Esport suposa que gairebé tots els alumnes puguin gaudir d’ activitats en horari extraescolar. Des del centre s’ intenta sempre optar per monitors que comptin amb la coneixença i confiança dels pares i mares. A més s’intenta practicar esports diferents dels que es realitzen a les classes d’ educació física.

El que pretenem amb la filosofia del PLA CATALÀ DE L´ ESPORT és fonamentalment integrar l’ esport i els equipaments esportius que disposem en la dinamització esportiva del barri de la Mariola i en la generació de cohesió social i millora de les condicions de vida pels ciutadans d’ aquest barri. L’ esport que practiquem i les instal·lacions que disposem no les volem contemplar únicament en la seva funció primària de pràctica esportiva, sinó com un recurs per l’ animació, la participació en la vida social i l’ imatge del barri.

 

 4.OBJECTIUS I AVALUACIÓ  DEL PROJECTE ESPORTIU DE CENTRE

Els objectius generals del projecte els podem concretar en els següents:

 

1.- Millorar la cohesió social mitjançant la pràctica esportiva. ( per la nostra escola aquest objectiu és cabdal on hem de desenvolupar un pla de millora per aconseguir garantir aquesta igualtat i millorar la nostra convivència )

2.- Articular les activitats esportives de forma eminentment pràctica, organitzant competicions tant internes com externes que afavoreixen  l´ adequada canalització d’habilitats i destreses que complementen un model d’educació integral.

3.- Potenciar a través de l’activitat esportiva la projecció del centre a l’entorn,vinculant-ho amb el barri de la Mariola

4.- Ser un element imprescindible per a la integració dels col·lectius desfavorits,com ara immigrants, deprimits socioeconòmics

6.- Fer de la pràctica esportiva un instrument per a l’adquisició de valors comara la solidaritat, la col·laboració, el diàleg, la tolerància, la no discriminació, la

igualtat entre sexes, l’esportivitat i el joc net.

7.- Afavorir la utilització de les instal·lacions esportives escolars en horari no

lectiu per l’alumnat de forma eficaç.

 

4.1 Objectius específics:

a partir de millorar la cohesió social

 

1.- Incrementar les trobades intercentres mitjançant les competicions esportives del Pla Català de l´ esport.

2.- Impulsar el català com a llengua vehicular en les activitats extraescolars esportives.

2.1– Utilitzar el català en les activitats d’ expressió corporal

3.- Consolidar l’ assistència de l’ alumnat en les activitats del Pla Català de l’ esport.

4.- Millorar el nombre de nenes en les activitats extraescolars.

5.-  Millorar la dinàmica dels dinamitzadors esportius i consolidar el projecte de pati endegat

6.-  Incrementar el nombre d’ activitats extraescolars.

7.- Consolidar la SEA, mitjançant les activitats esportives i millorar el nombre d’ afiliats a

l’ AMPA ( curs 2012-13)

8.-  Intentar que  els  nens/es puguin practicar esports en altres clubs, federacions.. ( curs 2012-13)

9.- Involucrar al claustre i Consell Escolar en la projecció del PES. ( curs 2012-13)

Una vegada tenim clars els objectius del nostres PES, realitzem una fitxa de seguiment i

d’ avaluació. Ens fixarem amb el recorregut, avaluació de l’ activitat i indicadors utilitzats

CENTRE:Sta Mª de Gardeny de Lleida.
FITXA DE SEGUIMENT D’ACTIVITAT CURS:

 

ACTIVITAT

Objectiu 1.Millorar la cohesió social 
Estratègia 1.1. Promoció d’igualtat d’oportunitats a través de la convivència entre els alumnes :Pla Català de l’ Esport.
1.1.1Increment de les trobades intercentres mitjançant les competicions esportives del Pla Català de l ’Esport. 
RECORREGUT Objectiu de l’activitat Augmentar les trobades intercentres per fer competicions esportives .
Responsablede l’activitat Coordinador del Pla  i professora d’E.Física
Temporalització Segon i Tercer Trimestre.
Instrument de recollida d’informació Memòria del Pla Català de l’ Esport.

 

ACTIVITAT

Objectiu 2.Millorar la cohesió social
Estratègia   2.1. impulsar el català com a llengua vehicular i com a factor de cohesió social.
2.1.2.- Seguiment de les activitats extraescolars perquè es facin en català. 
RECORREGUT Objectiu de l’activitat Fomentar l’ús del català en tota la comunitat educativa..
Responsablede l’activitat Dinamitzadors, Coordinador i Equip Directiu
Temporalització Anual
Instrument de recollida d’informació Reunions amb els responsables de les activitats extraescolars

ACTIVITAT

Objectiu  2.Millorar la cohesió social 
Estratègia  2.1.1. impulsar el català com a llengua vehicular i com a factor de cohesió social.  
2.1.1.2.- Utilització del català en les dramatitzacions. Ed Infantil i Cicle inicial i Cicle superior mitjançant l’ activitat extraescolar del Pla Català Esport “ Control i consciència corporal i malabars“ 
RECORREGUT Objectiu de l’activitat Fomentar l’ús del català com eina viva de comunicació entre els alumnes..
Responsablede l’activitat Laia i Pilar Cau i coordinador.
Metodologia Treball en grup, participatiu i actiu
Instrument de recollida d’informació Representació d’obres. Presentació d’espectacles

ACTIVITAT

Objectiu 3.Millorar la cohesió social 
Estratègia 3.1. Promoció d’igualtat d’oportunitats a travès de la convivència entre els alumnes :Pla Català de l’Esport.
3.1.1Assistència dels alumnes al Pla Català de l’Esport. 
RECORREGUT Objectiu de l’activitat Fomentar la participació dels alumnes en el Pla Català de l’Esport
Responsablede l’activitat Coordinador del Pla  i professora d’E.Física
Temporalització Primer, Segon i Tercer Trimestre.
Instrument de recollida d’informació Memòria del Pla Català de l’Esport.

 

ACTIVITAT

Objectiu 4.Millorar la cohesió social 
Estratègia 4.1 Promoció d’igualtat d’oportunitats a través de la convivència entre els alumnes : Pla català de l’esport
4.1.1Introducció de l’activitat “Saltem i ballem” a E.Física
RECORREGUT Objectiu de l’activitat Introduir la sardana com una activitat de cohesió social i millorar el nombre de nenes en les activitats extraescolars
Responsablede l’activitat Mestre i monitor
Temporalització Segon i Tercer Trimestre.
Instrument de recollida d’informació Memòria del Pla Català de l’Es

ACTIVITAT

Objectiu 5.Millorar la cohesió social 
Estratègia 5.1Potenciar el Projecte d’Innovació educativa i Convivència al centre.
5.1.1. Elecció i promoció de delegats i dinamitzadors esportiu de curs que es consolidin com a representants en l’assemblea setmanal a l’aula dins l’hora de tutoria. Cicle superior.   
RECORREGUT Objectiu de l’activitat Impulsar la figura del dinamitzador com a recurs de convivència i consolidar projecte del pati
Responsablede l’activitat Isabel i Teresa Porta i coordinador.
Temporalització Setmanal
Instrument de recollida d’informació Assembles

ACTIVITAT

Objectiu 6.Millorar la cohesió social 
Estratègia 6.1. Promoció d’igualtat d’oportunitats a través de la convivència entre els alumnes :Pla Català de l’ Esport.
6.1.1Incrementar el nombre d’ alumnes en les activitats extraescolars 
RECORREGUT Objectiu de l’activitat Augmentar el nombre d’ alumnes en les activitats
Responsablede l’activitat Coordinador del Pla
Temporalització Primer, Segon i Tercer Trimestre.
Instrument de recollida d’informació Memòria del Pla Català de l’Esport.

 

5.ORGANITZACIÓ DE LES ACTIVITATS ESPORTIVES DEL CENTRE.     

 El responsable de l’organització i supervisió de les activitats extraescolars serà la Secció Esportiva de l’ AMPA la qual com a mínim es reunirà quatres cops a l’any i els seus acords estaran reflectits  al llibre d’ actes.

La SEA participarà de forma directa en la promoció, organització i gestió de les activitats, així com en la seva difusió entre els pares i mares.

Les funcions de la SEA seran les de coordinació, seguiment i avaluació de les mesures educatives desenvolupades en el centre, i vetllarà pel compliment dels objectius del projecte.

En finalitzar el curs escolar, elaborarà un informe sobre l’eficàcia de les mesures educatives i el grau de consecució dels objectius previstos.

Es publicarà al tauler d’anuncis del centre, ubicat a l’entrada,d’un espai per donar publicitat tant de les activitats i horaris, com de les convocatòries a campionats i difusió de resultats, etc. amb la inclusió del logotip del Pla Català del Esport i del centre.

 Podríem definir l’organització de les activitats esportives de la següent manera:

 

INPUTS                                            CONTINGUTS                                            OUTPUTS

 

PES

Avaluació de les activitats

del curs anterior.

 

Pla Anual

Oferta del centre.

 

Proposta noves activitats

5.1 DISSENY DE L’ORGANITZACIÓ ESPORTIVA

 

Informació a les famílies
Planificació de les activitats extraescolar
Presentació al pares i mares Presentació als monitors Presentació alumnes

 

6.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS DE LES ACTIVITATS ESPORTIVES EXTRAESCOLARS

 

 Tenint en compte la resolució VCP/3989/2010, de 10 de desembre, per la qual es dóna publicitat a les directrius per al desenvolupament de l’esport escolar fora de l’horari lectiu. El nostre objectiu principal i fonamental és incrementar i millorar la pràctica esportiva, gracies al programa del PLA CATALÀ de L’ ESPORT.

Fins ara el nostre centre havia recaigut la pràctica esportiva extraescolar solsament en les activitats que ens proposaven des de l’ Ajuntament de Lleida, i ens els últims anys comptàvem únicament amb 3 activitats. A partir de la nostra inclusió al `programa Pla Català hem pogut endegar moltes activitats, tant puntuals, discontinues, com continues.

Les activitats extraescolars de l’ escola Sta. Mª de Gardeny tal com preveu la resolució estan amb concordança amb les activitats lectives d’ Educació Física. Tant en les activitats lectives com extraescolars el que prioritzem és l’ educació Individual i de grup més enllà dels resultats.

Els monitors esportius en el nostre centre tenen un paper fonamental, han d´ ésser primer ben formats, ser model dels infants i emfatitzar tant amb els nens/es com els pares/ mares, ja que en la nostra comunitat educativa la confiança es primordial perquè es pugui desenvolupar les activitats.

Com hem comentat anteriorment les activitats escolars i extraescolars estan en concordança, però el que busquem fonamentalment són modalitats esportives que no coneixen els nens i nenes.

En el  nostre centre les programacions de les activitats extraescolars son flexibles, és a dir si que tenim una seqüenciació de continguts, objectius i activitats, però com que el que busquem és la part lúdica i la motivació si hi ha una sèrie d’ activitats que funcionen les allarguem.

Un dels objectius més importants pel nostre centre gràcies al Pla català han estat les trobades intercentres. Els nostres alumnes no participen en  els JEEC ( jocs esportius escolars de catalunya ), els seus pares no els hi deixen anar, desconfien de les instal·lacions, dels altres equips……per tant des de l’ escola potenciem aquest tipus d’ activitats intercentres, ja que sempre acompanya el coordinador de l’ àrea d’ educació física i és en horari lectiu. El nostre centre concep la competició com un estímul on hi participen els nens/es des de cicle inicial fins a superior. Tots/es tenen medalles pel seu esforç i sacrifici, valors essencials en les activitats esportiv

Criteris educatius de les activitats extraescolars

 

Les activitats extraescolars han d’ estar adequades a l’edat i maduresa dels alumnes.

  • Les activitats seran diversificades i s’hauran de distribuir entre els diferents grups i nivells educatius per tal de que tots els infants hi puguin participar.
  • Les activitats estaran subvencionades pel Pla Català de l’ Esport i l’ Ajuntament de Lleida, deguts a la situació socioeconòmica dels nostre alumnat. La SEA té potestat per incloure en un moment donat incloure una quota simbòlica. Les activitats han de ser gratificants i motivadores. Intentar minimitzar els conflictes.
  • Les activitats extraescolars es faran sempre fora de l`horari lectiu. Únicament inclourem les competicions.
  • Les activitats que es realitzin fora del centre seran comunicades als pares/mares prèviament.
  • Les activitats estaran relacionades amb el currículum
  • Seran complementàries. Activitats esportives i culturals i emmarcades dins l’ acció institucional.
  • Activitats que desenvolupen temes transversals, com educació vial, eduació per la salut, la convivència….. dins aquests el nostre centre té uns objectius específics:

a.- Integrar als nens/es en el conjunt escolar i social

b.- Afavorir les relacions entre iguals mitjançant l’ esport.

c.- Cohesió del grup esportiu

  • Activitats de caràcter festiu i musical: representacions a final de curs de ball esportiu, taller d’ expressió corporal…..

L’ escola ha elaborat uns decàlegs on queden reflectides les característiques i idees bàsiques de les activitats:

 

DECÀLEGS

 

DECÀLEGS DE L’ESPORT ESCOLAR
  1. L’ Esport escolar forma part de les Activitats formatives del centre per la qual es basa totes les seves actuacions en el PEC. El coordinador esportiu promourà, entre tots els estaments del centre, la recerca d’entesa perquè tots treballem en la mateixa direcció.
  2. L’ objectiu principalde l’ Esport Escolarserà el DesenvolupamentIntegral del nen/a(cognitiu, afectiuimotriu). Perassolir-lo els educadorsesportius esservirandels seus coneixementspsicològicsipedagògicsaixí com de lacompeticiói l’ entrenament lúdic.
  3. La pràctica esportiva ha de garantir que no atempta contra la salut dels nens. Per això tot participant s’ ha de sotmetre a una exploració mèdica, que garanteixi que la pràctica esportiva no atempta contra la salut. Així mateix durant la competició il’ entrenament es fomentarà l’ adquisició d’ hàbits de salut.
  4. Els responsablesde l’ Esport Escolardel centrei els seus representants, hauran de garantirque es fa totel possible perrespondre alsinteressosinecessitats dels alumnes: lúdiques, relacionalsievolutives.
  5. El centre possibilitarà la pràctica esportiva de tots els seus escolars en les seves instal·lacions. Es responsabilitzarà de la pràctica i execució de programes esportius en coordinació amb tots els membres de la comunitat educativa, fent-se càrrec dels seus vessants formatives, organitzatives i administrativa.
  6. ElsEducadorsEsportiustindran la responsabilitatmàxima en elsentrenamentsila competició. Per a això se’lsexigiràtantla planificacióiorganització delsmateixos comque es converteixinen l’ exemplea seguir pelsescolars. La seva tascaes complementaràamblesactuacions delsparesimares.
  7. 7. El Coordinador Esportiu fomentarà i organitzarà, en coordinació amb el centre, activitats que permetin als escolars conèixer i practicar les més variades disciplines esportives, per tal de proporcionar una educació esportiva el més enriquidora possible, dins les possibilitats del context.
  8. El paper dels pares i mares serà vital perquè el procés sigui un èxit. La comunicació amb l’ educador, la discussió i recerca d’ acords en el centre sobre els valors que es volen transmetre als seus fills, les conductes que mostrin en competicions i entrenaments, el suport logístic i en definitiva, el respecte i bon ànim per la tasca que des de l’ esport es fa a la formació dels seus fills, seran punts clau per al aconseguir l’èxit.
  1. Procurar alegria i plaer en el marc de les relacions humanes fonamentals amb els amics i companys de classe. Per a això es buscarà la realització de l’ anomenat “tercer temps” que pot anar des una encaixada de mans fins un àpat fi de temporada entre tots els companys de l’ escola, etc
DECÀLEGS DELS DRETS DE L’ESPORTISTA
  1. Participar enl’ esport.
  2. Participara un nivellcompatible ambla maduresaifacultats de cadaalumne.
  3. Comptar amb personal docent qualificat.
  4. Jugar com un nen i no com un adult.
  5. Participar en lapresa dedecisionssobre la seva formade jugar.
  6. Participar en unmedi ambientsa i segur.
  7. Laapropiadapreparacióper participaren l’ esport.
  8. Igualtat d’oportunitats peraconseguirl’èxit.
  9. Ser tractatamb dignitat.
  10. Gaudirpracticant de l’ esport.

 7.- NIVELL METODOLÒGIC

Pretenem que els / les alumnes participin en una activitat oberta, que arribi a molts, que i il·lusioni i motivi amb un marcat caràcter educatiu. El mètode d’ensenyament ha d’estar relacionat amb les característiques dels alumnes, l’entorn en què es desenvolupa l’activitat, els objectius que es volen assolir i la matèria que s’ha d’ensenyar. I a més, hem de desenvolupar un ensenyament actiu, lúdica i comprensiva per l’alumne / a.

Des del joc i les situacions reals basarem un ensenyament METODÒLIG que evolucioni des de la tàctica cap a la tècnica. De jocs simples a complexos, del pràctic al cognitiu. El nostre mètode d’ensenyament globalitzada es basarà en l’ús del descobriment guiat. Per fonaments tècnics i elements complexos d’execució utilitzarem el comandament directe.

En conseqüència, som partidaris de l’ús d’estratègies mixtes on els estils d’ensenyament són:

  • Úspreferent deldescobrimentguiatiresolucióde problemes.
  • Úsde comandamentdirecteil’assignacióde tasquesper donarun ensenyament més individualitzat.
  • Ensenyament recíproccom a elementsocialitzadoride respectemutu.
  • Grupsde nivelldavantl’heterogeneïtatdels diferentsalumnes/ es delsgrups.

 

Amb l’estil d’ensenyament adequat a la tasca s’organitzarà la sessió- classe de forma massiva, en petits grups, per parelles i / o de forma individual. I el monitor transmetrà la informació verbalment i visualment amb demostracions.

Intentarà fer les correccions oportunes, necessàries i amb claredat utilitzant, preferentment el reforç positiu o l’explicació.

La metodologia que pretenem utilitzar per ensenyar és:

  1. Participativa. L’alumne / aelabora els seusaprenentatges
  2. Propiciaaprenentatgesfuncionalsisignificatius.
  3. Impulsaaprenentatgesaplicables aljoc real.
  4. Afavoreixlestransferències entreaprenentatges.
  5. Seleccionacontingutssignificatius per als/ les alumnes.
  6. Afavoreix lainteraccióentre elsjugadorsi monitors.
  7. Treballadiversoscontingutsde jocsimultàniament.
  8. Pren com apuntde partida elscentres d’interès.

 

8.- HÀBITS SALUDABLES I PLA DE SALUT

Mitjançant el PES volem difondre hàbits de vida saludables i de prevenció.

El nostre centre està situat en un barri on les situacions socioeconòmiqes condueixen a:

  • Poques expectatives socials, laborals o de promoció.
  • Absentisme escolar
  • Deficiències en l’ alimentació i la higiene
  • Poc profit del temps lliure i de l’ oci
  • Contacte proper amb l’ alcoholisme i la droga.

Ha partir del PES hem d’ intentar de trobar solucions amb tota la comunitat educativa per intentar solucionar aquest problemes.

Ens hem plantejat el següent:

Per part del centre :

-formar part de Pla de consum de fruita a les escoles

Aquest Pla està destinat a tots els centres educatius de Catalunya que ho sol·licitin. Consisteix en distribuir, gratuïtament, fruita fresca a tots els alumnes d’educació primària. És una iniciativa de la Unió Europea que està donant molt bons resultats.

Alguns dels objectius que podem destacar són els següents:

– Oferir fruita gratuïta en els esmorzars i/o berenars dins del centre escolar.

– Informar sobre els beneficis del increment del consum de fruites i verdures.

– Proposar el consum de fruites com una alternativa excel·lent al consum d’altres aliments amb menys qualitat nutritiva.

– Sensibilitat projecte NEREU: Des de l’ escola s’ està intentant que les famílies poc amics a aquests tipus de programa i puguin accedir.

– Reunions periòdiques del centre amb l’ empresa de cuina, per tal d’ establir uns vincles comuns a nivell de dietètica i salu

Per part del professorat:

  • Donar orientacions als mestres de tècniques i estratègies per dotar al alumnes de pautes de comportament que condueixin al benestar físic, psíquc i social promovent hàbits de vida saludable.
  • Planificar activitats integrades a les diferents en les diverses àrees curriculars, perquè
  • l’ escola sigui un entorn saludable.
  • Potenciar des del PAT una educació preventiva.

Per part dels alumnes:

  • desenvolupar als nostres alumnes hàbits, actituds i valors positius vers a la salut
  • Fomentar l’ autoestima i el desenvolupament d’ habilitats socials.
  • Promoure activitats d’ oci i temps lliure.
  • Desenvolupar un esperit crític.
  • Promoure activitats que desenvolupin l’ integració.

Per part de les famílies:

  • Crear un clima de comunicació i confiança
  • Informar de les activitats dirigides a l’ educació per la salut.

Per part de la comunitat escolar:

  • Fomentar una imatge de l’ escola com un lloc per la formació integral i no exclusivament acadèmica.

El PES ha  d’ establir les fórmules d’ actuació per part de totes les persones que vulguin fer esport en  el centre educatiu amb l’ objectiu de prevenir i estar preparats.

L’ escola disposa d’ un coordinador de riscos laborals, una de les seves funcions és el control de la farmaciola, aquesta ha d’ estar situada en un lloc conegut per tost els responsables i de fàcil accés. A més una dels aspectes que hem de tenir en compte és que quan els nens/es fan activitats intercentres els responsables han de portar una farmaciola de viatge.

La coordinadora de riscos del nostre centre conjuntament amb el coordinador d’ Educació Física són els responsables de l’ assegurança dels esportistes que realitzem mitjançant el Consell Esportiu del Segrià. A més de tramitar l’ assegurança per part de l’ Ajuntament.

És important que el coordinador i el/la responsable de riscos laborals tingui informació de cadascun dels participants esportius perquè puguin actuar amb rapidesa en cas de necessitat:

– Telèfons de contacte

– Direccions

– Fotocòpia de la targeta sanitària

– Malalties o alteracions que puguin influir a la pràctica esportiva.: asma, al·lèrgies…..

Pla d’ accident:

L’ escola ha acordat en cas de lesió de seguir un protocol bàsic i que estigui a l’ abast de tots els monitors esportius:  Els nens/es no es poden quedar mai sols a la sessió. Si hi ha una altra activitat, deixar als alumnes amb el monitor, si no hi ha més activitats deixar als nens/es a consergeria amb el recolzament d’ algun membre de l’ equip directiu. Després avisar als pares. Si aquests no contesten avisar a una ambulància.

Prevenció de riscos:

Al començament de curs i durant el responsable de riscos i el coordinador d’ Educació Física faran una inspecció de les instal·lacions i dels materials , per tal d’ evitar perills. Es recordarà als monitors esportius de les normes bàsiques de comportament.